آفت جنگل‌های آلوده استان زنجان کنترل شد


آفت جنگل‌های آلوده استان زنجان کنترل شد

خبرگزاری تسنیم: رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به پاکسازی کامل مناطق آلوده به آفت برگخوار دم طلایی گفت: عملیات مکانیکی مبارزه با این آفت در زنجان پایان یافت.

مهدی آرمیون در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زنجان با اشاره به نحوه خسارت آفت برگخوار بلوط -دم طلایی- اظهار داشت: خسارت این آفت بر اثر تغذیه لاروها به ویژه لاروهای سنین آخر از برگ‌ها بوده به طوری که با تنیدن تار دور برگ‌ها  لانه‌های زمستان گذرانی برای خود می‌سازند.

وی تصریح کرد: لاروها معمولا در طول روز از برگ‌ها تغذیه کرده و شبها را در لانه‌ها می‌گذرانند، با رشد لاروها و بزرگ تر شدن آن‌ها و به دلیل کمبود جا، لانه‌ها بزرگ‌تر شده و یا در قسمت‌های  دیگر لانه‌های جدیدی که مانند کیسه‌های سفیدی بر روی درختان آویزان هستند ایجاد می‌شود.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان ابراز کرد: در خرداد ماه تغذیه لاروها از برگ درختان میزبان به حدی می‌رسد که اغلب درختان عاری از برگ شده و شکل پائیزی به خود می‌گیرند، که این عمل سبب رکود در رشد و تضعیف درختان می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در اواخر خرداد ماه که مرحله شفیره‌گی آفت آغاز می‌شود درختان فرصت تجدید حیات دوباره پیدا کرده ولی در اواسط  شهریور ماه، لاروهای سنین اولیه و تازه از تخم خارج شده و مجددا شروع به تغذیه از برگ‌ها می‌کنند.

آرمیون افزود: لاروهای سن اولیه و تازه از تخم خارج شده برای خود لانه‌های زمستانگذرانی جدیدی ایجاد کرده و از لانه‌های موجود و قدیمی استفاده نمی‌کنند.

وی گفت: کاهش باردهی و در نتیجه خسارت به باغداران از دیگر مضرات این آفت است.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان خاطرنشان کرد: آفت برگ‌خوار دم طلایی به باغات حاشیه جنگل در منطقه ولیدر که اکثر آن‌ها باغ سیب و گیلاس است خسارت سنگینی وارد می‌کند.

وی از کشاورزان و افراد بومی تقاضا کرد تا در صورت مشاهده موارد یاد شده مراتب را به ادارات تابعه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در شهرستان‌‌ها اعلام کنند تا مسئولان ذیربط به منظور جلوگیری از گسترش آفت سریعا دست به کار شوند.

آرمیون ابراز کرد: این آفت با توجه به پلی فاژ بودن آن بر روی درختان و درختچه‌های بلوط، زالزالک، نسترن وحشی، پلاخور، سیب و گیلاس موجود در مناطق هدف مشاهده می شود.

وی  با اشاره به مشخصات آفت اظهار داشت: دوره زندگی پروانه دم طلایی دارای 4 مرحله شامل حشره بالغ، تخم، لارو و شفیره است.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به مشخصات لارو این آفت گفت: لارو کامل حشره 35 میلیمتری با رنگ عمومی قهوه‌ای تیره و پوشیده از موهای بلند قهوه‌ای رنگ است.

وی با بیان اینکه پشت بدن لارو یک خط طولی میانی به رنگ قرمز وجود دارد، تصریح کرد: در هر طرف جانبی و پشتی بدن لارو یک خط سفید دیده می‌شود.

بدن لارو آفت برگخوار دم طلایی سمی است

آرمیون با اشاره به اینکه موهای بدن لارو سمی بوده و در صورت تماس با بدن سبب بروز حساسیت شدید می‌شود، ابراز کرد: بومیان مناطق به هنگام مشاهده لارو این آفت به هیچ وجه تماس بدنی با آن نداشته باشند.

وی در مورد مرحله شفیره‌گی این آفت گفت: طول شفیره 16 میلیمتر بوده و به رنگ قهوه‌ای تیره و متورم و براق است که بر روی آن موهای ظریفی وجود دارد.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به اینکه این آفت در ایران از استان‌های قزوین، همدان، زنجان، مرکزی و آذربایجان گزارش شده است، تصریح کرد: عملیات کنترل مکانیکی با این آفت در استان زنجان انجام شده است.

وی بیان کرد: کنترل آفت برگ‌خوار دم طلایی در استان زنجان از سال 80 آغاز شده به طوری که تا پایان سال 83 حدود 590 هکتار از جنگلها آلوده به این آفت پاکسازی شد.

انجام عملیات کنترل جنگل‌های آلوده به آفت برگ‌خوار دم طلایی

آرمیون با اشاره به کنترل دقیق مناطق جنگلی استان زنجان اظهار داشت: کل منطقه پاکسازی شده در سالهای اخیر مجددا کنترل و پاکسازی شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط طبیعی مناطق جنگلی استان به ویژه شهرستان طارم که در یک منطقه کوهستانی و دارای شیب زیاد واقع شده و از طرفی قرارگرفتن روستاها در پایین دست جنگل و تامین آب روستا از این منطقه و همچنین عوامل زیست محیطی و اقتصادی به صورت مکانیکی است.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان عنوان کرد: با توجه به سردی هوا، لاروها در اواخر مهر یا اوایل آبان به درون لانه‌های زمستان گذرانی رفته و تا بهار سال بعد در درون آنها به صورت دسته جمعی زمستان گذرانی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه با شروع زمستان گذرانی لاروها درون لانه‌ها، کار کنترل نیروهای بکار گرفته شده در امر پاکسازی نیز آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: افراد متخصص این لانه‌ها را به اتفاق لاروهای درون آن‌ها به وسیله قیچی‌های باغبانی دسته بلند و کوتاه - با توجه به ارتفاع درختان- از روی درختان قطع می‌کنند.

آرمیون گفت: تمامی جنگل‌ها و مناطق ملی آلوده به آفت برگ‌خوار دم طلایی توسط اداره کل منابع طبیعی استان زنجان در سال 93 پاکسازی شده است و تا کنون موردی مبنی بر مشاهده این آفت در جنگل‌ها گزارش نشده است.

گفت‌وگو از لیلا محمدی

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon