ایمانیخوشخو: حداد ثابت کرد هدف وسیله را توجیه نمیکند/ تا آموزش و پرورش اصلاح نشود اتفاقی نمیافتد
خبرگزاری تسنیم: ایمانی خوشخو نماینده دیگر غلامعلی حدادعادل نامزد ریاستجمهوری معتقد است که مواضع حدادعادل ثابت کرده است که برای او گزاره «هدف وسیله را توجیه میکند» اعتباری ندارد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، محمدحسین ایمانی خوشخو معاون هنری سابق وزیر ارشاد در نشست خبری تشریح برنامههای فرهنگی - اجتماعی حداد عادل گفت: باور فرهنگی از همه موضوعات و مسائل موجود در کشور مهمتر است. اگر در مسیر توسعه کشور باور فرهنگی نداشته باشیم و این نکته را قبول نکنیم که فرهنگ زیربنای همه تحولات است همین اتفاقی میافتد که امروز میبینید و به راهحلهای کوتاهمدت و مشکلات حلنشده میرسید، اینها ناشی از ضعف اعتقادی وضع موجود به فرهنگ است.
وی ادامه داد: آقای حداد عادل در حرم مطهر امام خمینی به سه باور ایمان به خود، ایمان به خدا و ایمان به مردم اشاره کرد. مسائل اعتقادی و باوری از جنس فرهنگ است، نمیتوانیم در کشوری باشیم که با انقلاب همراه است و بخواهیم در حل مشکلات تنها روکش فرهنگی را روی مسائل قرار دهیم، اگر در بستر فرهنگی نباشیم هیچ مشکلی حل نمیشود. اما با اعتقاد به فرهنگ و در نظر گرفتن تمام زوایای آن مشکلات اقتصادی بدون راهحلهای کوتاهمدت و سطحی حل میشود.
خوشخو در این بخش از سخنان خود تصریح کرد: ما در عصر حاضر فقط اگر به این سمت برویم که قبول کنیم فرهنگ زیربنای مسائل اقتصادی و سیاسی است موفق میشویم در غیر این صورت امیدی به حل مسائل نیست. تصور اینکه روزی با مذاکره دشمن را به دوست تبدیل میکنیم اشتباه واضحی است و این یعنی یک جایی از اصول عدول کردهایم. با این تصور و راهحلهای کوتاه هیچچیز درست نمیشود، درمان همهچیز از فرهنگ است. فرهنگ قناعت، فرهنگ ایستادگی، فرهنگ مقاومت و فرهنگ سرمایه ایرانی ... لغاتی اقتصادی است اما با یک اساس فرهنگی اداره میشود.
وی با بیان اینکه حداد عادل این روزها ثابت کرده که هدف وسیله را توجیه نمیکند و دنبال جمعآوری رأی نیست، ادامه داد: حداد بدون در نظر گرفتن میزان رأی روی مسائل اصلی مخصوصاً فرهنگی ایستاده است. از نظر ایشان مهم آموزش و پرورش است و تا آموزش و پرورش اصلاح نگردد هیچ مسئلهای حل نمیشود. اگر تأکید ایشان روی مسائل فرهنگی است به این معنی نیست که در حوزههای دیگر تخصص ندارند، باور حداد عادل فرهنگی است و تا از راه فرهنگ وارد نشویم در حل مسائل به نتیجهای نخواهیم رسید.
اقتصاد فرهنگ بخشی از فرهنگ مولد است
محمد حسین ایمانی خوشخو، درباره خصوصیسازی فرهنگی و مردمی کردن فرهنگ در دولت حداد عادل تصریح کرد: اقتصاد فرهنگ بخشی از فرهنگ کشور است که باید به آن توجه شود. فرهنگ به عنوان بخش مولد در جامعه وارد شده که میتواند نقش تعیین کنندهای را داشته باشد.
وی اضافه کرد: کشور ایران در حوزه صنایع فرهنگی میتواند به راحتی یک اقتصاد فرهنگی قوی داشته باشد که نشر یک بخش مولد آن است و میتواند از طریق آن در کشور ثروتاندوزی کرد.
ایمانی خوشخو در مورد مولد بودن فرهنگ در دولت حداد عادل گفت: ایشان به نسخه واحدی اعتقاد ندارد بلکه معتقد است در بخش تجسمی اقتصاد فرهنگی جایگاه خود را داشته و در حیطه هنرهای نمایشی نیز باید با توجه به شناخت مخاطبان تصمیمگیری کرد.
وی یادآور شد: در عرصه سینما سیاستگذاریهای کلان برعهده دولت است اما تولیدات باید از سوی سینما و سینماگر شکل بگیرد و همچنین در حوزه نشر نیز بخش خصوصی نقش تعیینکنندهای دارد.
ایمانی خوشخو با بیان اینکه فرهنگ میتواند یک بخش مولد در کشور باشد اظهار کرد: فرهنگ در طول قرون و عرصههای مختلف در کشور شکل گرفته و پایدار شده است و مردم به عنوان محور اصلی و دولت به عنوان حامی در کنار ملت باید حضور داشته باشد.
انتخاب دولتی بودن یا خصوصی بودن مدیریت هم به اقتصاد فرهنگ مربوط است
ایمانی خوشخو در پاسخ به این پرسش که در حیطه فرهنگ و هنر مدیریت دولتی را پیگیری میکنید یا معتقد به خصوصیسازی در عرصه فرهنگ هستید، گفت: این بحث به اقتصاد فرهنگ مربوط میشود؛ برخی از عرصههای هنری ما قابلیت تبدیل به صنعت هنری را دارند و به عنوان حوزههای مولد و اقتصادی میتوانند مورد توجه قرار گیرند، مانند سینما و نشر. اما برخی دیگر این قابلیت را ندارند مانند هنرهای نمایشی.
وی ادامه داد: باید همه حوزهها را به هنرهای مولد و اقتصادی بدل کنیم اما پیش از رسیدن به چنین جایگاهی باید توجه داشته باشیم که در دولت آقای حداد نسخه واحدی برای همه عرصهها و رشتههای هنری وجود نخواهد داشت.مثلا برای حوزه تجسمی اقتصاد فرهنگ معنا دارد چون هر تابلو یک کالای فرهنگی است اما مثلا در حوزه هنرهای نمایشی چنین قابلیتی وجود ندارد و باید حمایتهای دولتی در این عرصه وجود داشته باشد.
خوشخو درباره سینمای دولتی و سینمای خصوصی هم گفت: در عرصه سینما سیاستگذاریهای کلان باید به عهده دولت باشد و نمیتوانیم بگوییم سینماگران خود سیاستگذار هم باشند. با وجود حساسیتهایی که در کشور ما وجود دارد چنین امکانی وجود ندارد.
وی درباره عرصه ادبیات و نشر هم گفت: هماکنون بخش عمدهای از صنعت نشر ما توسط بخش خصوصی در حال پیگیری است و همین شیوه در آینده دنبال خواهد شد، در دولت آقای حداد بیشتر سعی میشود که فرهنگ هر چه بیشتر به بخش مولد تبدیل شود نه کمکگیر از دولت و اینکه دولت تنها به عنوان حافظ فرهنگی نقش بازی کند.
امنیت شغلی هنرمندان و بودجه تئاتر بخشی از سند توسعه بلندمدت هنرهای نمایشی حداد خواهد بود
محمدحسین ایمانیخوشخو در خصوص توجه دولت غلامعلی حدادعادل به مسئله امنیت شغلی هنرمندان گفت: تئاتر هنر مادر است و ویژگیهای خاصی دارند. اما اگر به درصد مخاطبان تئاتر نگاه کنیم آنچنان عام نیست و در هم جای دنیا دولتها از تئاتر حمایت میکنند و این حمایت بیشتر بیشتر بر گردن شهرداریها است. اتصال صرف گردش مالی به گیشه در نمایش امکانپذیر نیست.
وی تصریح کرد: در کشور ما برای هیچیک از هنرها سند توسعه بلند مدت نداریم که هنرهای نمایشی نیز از این قاعده مستثنی نیست و آنچه امروز وجود دارد به 20 سال پیش باز میگردد. دانشگاههای ما نیز بدون حساب و کتاب فارغالتحصیل بیرون دادهاند و نتیجه آن بیکار بودن اکثر آنها است. راه حلهای بسیاری برای حل این معضل و ایجاد امنیت شغلی برای هنرمندان وجود دارد، یکی از آنها در بخش آموزش و پرورش است که باید در هر مدرسه ما یک مربی تئاتر داشته باشیم، لذا الان ملاحظه میکنید که هیچ خبری از هنرهای نمایشی در مدارس دیده نمیشود.
معاون اسبق هنری وزارت ارشاد در رابطه با خصوصیسازی در تئاتر اظهار داشت: خصوصی سازی بدین معنا نیست که تئاتر باید روی پای خود بیاستد بلکه دولت نباید پابه پای هنرمند تولید کننده آثار نمایشی باشد و باید حمایت عادلانه صورت گیرد. هنرمندان نیز باید در تولید آثار خود نگاهی مردمی و در راستای نظام داشته باشند، چراکه علاقه مخاطبان ایرانی مشخص است. در برنامه سند بلندمدت توسعه هنرهای نمایشی آقای حدادعادل نیز مسئله امنیت شغلی هنرمندان، بودجه تئاتر و ... نیز لحاظ شده است.
تشویش وضعیت آموزش موسیقی در کشور
خوشخو در بخش دیگری از سخنانش درباره هنر موسیقی گفت: موسیقی شاید پرمخاطبترین هنر کشور باشد که متاسفانه هنوز جایگاه ویژه خود را نیافته است. این هنر به برکت انقلاب اسلامی پیشرفتهای خوبی داشت و خطی که توسط موسیقیدانان ما در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی طی کردن بسیار خوب و ارزشی بوده است.
وی با بیان اینکه موسیقی همواره در مواقع دشوار به کمک انقلاب آمده است، افزود: هم در دوران انقلاب و بحرانهای آن و هم در دوران دفاع مقدس موسیقی باعث تهیج مردم و حضور فعالانه آنها شده است؛ حتی همین امروز هم صدا و سیما با موسیقی حماسی و مهیج مردم را برای حضور در انتخابات تشویق میکند؛ بنابراین موسیقی هنری بوده که کمکهای زیادی به انقلاب کرده است.
ایمانی خوشخو سپس گفت: با همه اینها هنر موسیقی همواره مظلوم بوده است؛ تعدد سیاستها در این حوزه و برخورد سلیقهای با آن باعث بروز مشکلاتی در این زمینه شده است، باید تلاش کرد سیاستهای این عرصه به هم نزدیک شوند تا مشکلات حل گردد. امروز وضعیت آموزش موسیقی بسیار مشوش است و مشخص نیست دانشگاهها یا آموزشگاهها دقیقا در این عرصه چه میکنند.
اعطای مجوز؛ گرفتار اختلاف سلیقهها
وی افزود: همچنین در عرصه اعطای مجوزها به آثار موسیقایی گرفتار اختلاف نظرها و اعمال سلیقههای شخصی هستیم و این حوزه وضعیت بسامانی ندارد. شایسته نیست هنری که توانسته این همه تاثیرگذار باشد نباید در چنین اوضاع و احوالی بماند. در دولت آقای حداد نقشآفرینان عرصه موسیقی خود اهالی موسیقی، هنرمندان و پیشکسوتان این حوزه خواهند بود؛ کسانی که امروز از اوضاع نابسامان موسیقی کشور دل پری دارند.
تدوین سند توسعه و ساماندهی موسیقی
خوشخو تصریح کرد: با وجود خیل جوانانی که با سلایق مختلف موسیقایی در کشور ما فعالیت میکنند با رویکرد سلبی صرف در عرصه موسیقی موافق نیستیم و اعتقاد داریم که میشود در حوزه موسیقی پاپ هم با اعمال چارچوب به تولیدات فاخر و مناسب برسیم و پاسخگوی نیاز مخاطبان این موسیقی باشیم.
این چهره فرهنگی تاکید کرد: سند توسعه ساماندهی موسیقی را تدوین کردهایم و در صورت تشکیل دولت آقای حداد آن را عملیاتی خواهیم کرد. زیرا اگر از موسیقی غفلت کنیم این هنر به راهی خواهد رفت که چندان با نظام ارزشی جمهوری اسلامی منطبق و همخوان نخواهد بود.
انتهای پیام/*