کارگروه توانمندسازی روستاها در استان فارس تشکیل شود


کارگروه توانمندسازی روستاها در استان فارس تشکیل شود

خبرگزاری تسنیم: استاندار فارس با بیان اینکه تاکنون اقدام مناسبی در زمینه توانمند‌سازی روستائیان و عشایر در استان انجام نشده است گفت: کارگروه توانمندسازی روستاها باید در استان فارس تشکیل شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، سید محمد احمدی پیش از ظهر امروز در نخستین جلسه شورای کشاورزی استان فارس با بیان اینکه اقتصاد استان فارس مبتنی بر کشاورزی است اظهار داشت: با توجه به اهمیت کشاورزی در این استان شورای کشاورزی باید در استان فارس تشکیل و جلسات آن به صورت ماهانه برگزار شود.

وی با تاکید بر بررسی مسئله آب و خشکسالی در شورای کشاورزی استان فارس افزود: در زمینه آب استان فارس با مشکلات بسیاری روبه‌رو است که یکی از آنها برداشت بی‌رویه آب در بخش کشاورزی و در نتیجه خشک‌شدن سفره‌های آب زیرزمینی است.

استاندار فارس با اشاره به خشک شدن همه چاه‌های اطراف دریاچه کافتر و با بیان اینکه این چاه‌ها زه‌کش دریاچه شده‌اند خاطرنشان کرد: دریاچه پریشان کازرون نیز خشک شده و در حال حاضر تنها راه‌حل ما پرکردن چاه‌های آب اطراف دریاچه‌ها است.

وی با طرح این سوال که به چه قیمتی استان فارس در تولید برخی محصولات کشاورزی رتبه نخست کشور را کسب کرده است گفت: جای تاسف است که در برخی مناطق استان فارس شلتوک‌کاری و برنج‌کاری با آب چاه انجام می‌شود.

احمدی با بیان اینکه هیچ کدام از مسئولان استان راهی برای تنوع معیشت مردم روستاها و عشایر انجام نداده‌اند تصریح کرد: اگر روند معیشت مردم روستاها به همین منوال پیش رود جای نگرانی دارد که آنها به شهرها مهاجرت کرده و حاشیه‌نشین ‌شوند.

وی با اشاره به اینکه 80 درصد جرائم شیراز به دلیل حاشیه‌نشینی است بیان کرد: با ساکن کردن عشایر آنها را بیکار کرده و اقدامی برای تنوع معیشت آنها انجام نشده همچنین هیچ آماری از تعداد افرادی که از چرخه کشاورزی و دامداری استان فارس خارج شده‌ و بیکار هستند در دست نیست.

استاندار فارس  با اشاره به اینکه 20 درصد اشتغال استان فارس برپایه کشاورزی است افزود: برای توانمند‌سازی روستاها تاکنون هیچ اقدامی انجام نشده و درست به وظیفه اقتصاد مقاومتی عمل نشده است.

وی عنوان کرد: اگر بنا باشد کشاورزی در استان فارس حفظ شود باید در همه زمینه‌ها از جمله برداشت آب و تهیه بذر از روش‌های علمی استفاده شود و از مختصر امکانات بهره‌برداری بهینه شود.

احمدی با تاکید بر کنار گذاشتن روش آبیاری غرقابی اظهار داشت: بیشتر آب استان فارس صرف کشاورزی و تولید محصولاتی مثل هندوانه و گوجه فرنگی می‌شود که هیچ صرفه اقتصادی ندارد.

وی با بیان اینکه هیچ صنعت‌گر و کارخانه‌داری در استان فارس نیست که بدهکار نباشد افزود: کشور هند با بهره‌برداری درست از صنایع کوچک و مشاغل خانگی با رشد اقتصادی 9 درصد روبه‌رو است.

استاندار فارس با ابراز نگرانی از خشک شدن باغ‌های این استان خاطرنشان کرد: با وجود اینکه شهرداری شیراز 18 حلقه چاه برای آبیاری باغ‌های قصرالدشت حفر کرده اما باغ‌های شیراز به دلیل کم‌آبی در حال خشک شدن است.

وی با بیان اینکه با روند کنونی کشاورزی، باغداری و دامداری استان فارس در حال از بین رفتن است تصریح کرد: نمود دامداری استان عشایر هستند که با سیاست‌های اشتباه این نوع دامداری در حال نابودی است زیرا هیچ برنامه‌ای برای خرید تضمینی و مستمر دام از عشایر وجود ندارد.

احمدی با بیان اینکه استان فارس در جذب اعتبارات آبیاری نوین در کشور اول است گفت: با وجود استفاده از آبیاری تحت فشار در اراضی استان به دلیل عدم آموزش کشاورزان در زمینه بهره‌برداری صحیح از آب سفره‌های آب زیرزمینی در حال خشک شدن است.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب فروش سیب در استان فارس افزود: بحث توسعه صنایع تبدیلی در این استان نباید فراموش شود زیرا در زمینه فروش مرکبات و خرما با مشکل روبه‌رو هستیم.

تشکیل کارگروه توانمندسازی روستاها در استان فارس

استاندار فارس با تاکید بر توانمندسازی روستاها و تنوع معیشت آنها گفت: باید کارگروهی در این زمینه در استان فارس تشکیل شود زیرا در زمینه صنعت در روستاها و شهرهای استان عقب هستیم و با توجه به اینکه هر تن سنگ به قیمت 500 دلار صادرات می‌شود حداقل صنعت سنگ‌بری در روستاهای استان فعال شود.

وی با اشاره به تعطیل شدن کارگاه معروف‌ترین سنگ دنیا در دهبید استان فارس عنوان کرد: با ارائه تسهیلات باید برای این صنایع تعطیل شده چاره‌ای اندیشید.

احمدی با اشاره به خشک شدن 20 حلقه چاه آهکی شیراز گفت: افزایش عمق چاه‌های در برخی مناطق استان مثل جهرم و لار به 400 تا 480 متر رسیده است که این مسئله بسیار نگران کننده است.

وی با بیان اینکه تاکید اصلی ما بر صرفه‌جویی در مصرف و حفظ منابع آبی است گفت: تامین آب از دریا از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست زیرا هر متر مکعب آب در همان لب دریا به قیمت 4 هزار تومان است که با در نظر گرفتن هزینه‌های انتقال به قیمت 18 هزار تومان تمام می‌شود.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon