مسئولان از شرکت‌های دانش بنیان در دانشگاهای لرستان حمایت کنند


مسئولان از شرکت‌های دانش بنیان در دانشگاهای لرستان حمایت کنند

خبرگزاری تسنیم: معاون سابق غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: پشتیبانی از شرکت‌های دانش بنیان در کشورهای دیگر نتایج خوبی داشته و بهترین پیشنهاد این است که تسهیلات را در اختیار دانشگاه‌ها قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، بهرام دلفان ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اظهار داشت: پنجمین باری است که تودیع می‌شوم و در مراسم قبلی تودیع من نوعی کدورت به وجود آمده که در این مراسم امیدوارم وجود نداشته باشد.

وی افزود: این افتخار را داشتم که از سال 74 به اینجا آمدم و در ابتدای تأسیس دانشگاه علوم پزشکی نخستین فرد با مدرک پی اچ دی بودم که در اینجا ماندگار شده و با مدیریت پژوهش دانشگاه کار خود را آغاز کردم که اکنون این حوزه به یک معاونت تبدیل شده است.

معاون اسبق غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان بیان کرد: مبنای مرکز گیاهان داروی رازی را بنا کردیم که تنها مرکز گیاهان داروی است و نتیجه آن بیش از 10 محصول است و تقریبا در سال 78 تا 81 سعی کردیم ارتباطی بین دانشگاه و صنعت برقرار کنیم و نخسین شرکت دانش بنیان دانشگاه را تشکیل دادیم که علم را به سمت کاربرد، محصول، اشتغال و درآمد ببریم کل بودجه ما حدود 10 میلیون تومان نمی‌شد ولی اکنون گردش مالی آن بالای چند میلیارد تومان است.

وی عنوان کرد: برخی از موضوعات کیفی که فراموش شده، نخستین خطای پزشکی که در دورود افتاد برای نخستین بار در چهار سمینار پیشگیری از خطای پزشکی مطرح کردیم و سایت پیشگیر از خطای پزشکی را ساختیم تا خطاهای پزشکی ثبت شوند چراکه برخی از خطاهای پزشکی تکراری هستند.

دلفان تصریح کرد: یکی از مسائلی که کمتر به آن توجه می‌شود مسئله تولید است، کمتر تولیدی از کشور است که دانشگاه علوم پزشکی در آن نقش نداشته باشد و یک مشکل اساسی این است که مقررات و قوانین مربوط به تولید به ویژه در حوزه بهداشت و درمان بسیار گسترده است و سعی کرده‌ایم مقداری از آن را حذف کنیم.

وی خاطر نشان کرد: این قوانین تولیدکننده را با مشکل مواجه می‌کند و اگر تولید مملکت ما راه نمی‌افتد مشکل اصلی قوانین و مقررات موجود است و باید یک تغییر در  یک قسمتی از قوانین و مقرارات در کشور انجام شود.

معاون سابق غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان این‌که یکی از قوانینی که افراد درک درستی از آن ندارند، ارزش افزوده است، گفت: در مملکت از یک کالای تولید شده حدود پنج بار ارزش افزوده می‌گیرند که گاهی اوقات این ارزش افزوده گرفته شده را به دولت نمی‌دهند و بهتر است جانب تولید را داشته باشند چراکه بخشی از تولید دانشگاه علوم پزشکی نیز هستند و اگر سختگیر باشد به تولید آسیب می‌زند.

وی افزود: طرح تحول نظام سلامت معایب و مزایای دارد و به حوزه داروخانه‌ها و داروسازی آسیب زده است که داروخانه‌ها خیلی ضعیف شده‌ و فروشنده بیشتر دولت شده است و باید برای این موضوع فکری اندیشیده شود چراکه کسانی که  اشتغال‌زا هستند، دچار مشکل شده‌اند، ما گاهی اوقات به دلایلی معایب را مطرح نمی‌کنیم  و مزایا را می‌گوییم.

دلفان با بیان این‌که در آخرین رتبه‌بندی معاونت غذا و دارو، رتبه دوم را کسب کرده‌ایم، عنوان کرد: افراد خیلی در مدیریت‌ها نمانند و محیط را باز کنند که دیگران نیز وارد شود تا در مدیریت چرخش داشته باشیم و سیستم اصلاح شود.

وی با اشاره به این‌که توجه به رفاه کارکنان دانشگاه از مسائلی است که باید به آن توجه شود، بیان کرد: نیروهای مسلح و آموزش و پرورش درمانگاه خاص دارند ولی علوم پزشکی چنین چیزی ندارد، تبعیضی قائل نشویم ولی برای خود نیز سهمی قائل شویم.

معاون سابق غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان خاطرنشان کرد: پولی که صرف طرح تحول نظام سلامت می‌شود اگر صرف پیشگیری در بهداشت شود خیلی خوب است چراکه ما بیماری‌ها و نیازهای روحی و روانی مردم را رها کردیم و توجه به موادغذایی و تغذیه مردم نیز حائز اهمیت است.

وی بیان کرد: پشتیبانی از شرکت‌های دانش بنیان در کشورهای دیگر نتایج خوبی داشته است و بهترین پیشنهاد این است که تسهیلات را در اختیار دانشگاه‌ها قرار دهند.

دلفان افزود: تنها راه برآورده شدن این آرزوها مجمع خیران سلامت است که از کمک‌های مردمی استفاده می‌کند و جای تشکر دارد.

وی با بیان این‌که گرایش‌های سیاسی از مشکلاتی بوده که در این 20 سال اتفاق افتاده و منشاء شر شده تا خیر باشد، عنوان کرد:  یکی از تبعات این کار تخریب نیروی انسانی بوده است و کسانی بوده‌اند که به خاطر سمت نابود شده‌اند و بیشتر انسان‌های سیاسی در این زمینه دخالت کرده‌اند و این روش باید برچیده شود.

معاون سابق غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: در زمینه اعتیاد نیز باید اقداماتی انجام شود و یک نقشه کلی برای ترک اعتیاد و نگه‌داری آن‌ها ارائه و بخشی از اعتبارت نیز باید برای این مسئله در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon