۶۵ هزار کامیون بالای ۳۵ سال از رده خارج می‌شود

65 هزار کامیون بالای 35 سال از رده خارج می‌شود

خبرگزاری تسنیم:مدیر بخش حمل و نقل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت از جایگزینی ۶۵ هزار کامیون و کشنده با عمر بالای ۳۵ سال خبر داد و گفت: با تصویب شورای اقتصاد شرکت ملی نفت این تعداد کامیون و کشنده را با کامیون‌های جدید جایگزین می‌کند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ناصر اسماعیل‌زاده  با بیان این‌که هم‌اکنون 180 هزار کامیون با عمر 25 سال در جاده های کشور تردد می کند، اظهار کرد: در مرحله اول طرح جایگزینی  65 هزار کامیون بالای 35 سال و 7 هزار کامیون بالای 40 سال از رده خارج می شوند.

وی افزود: هر کامیون فرسوده به ازای 1000 کیلومتر پیمایش، 50 تا 60 لیتر سوخت مصرف می کند در حالی که مصرف سوخت در کامیون‌ها و کشنده های جدید  28 تا 35 لیتر است.

وی با بیان این‌که این طرح در رده کامیون‌های 10 تا 18 تن، 19 تا 26 تن و کشنده های 26 تن به بالا اجرا می شود، بیان کرد: هر کامیون به طور متوسط سالانه 120 هزار کیلومتر در  پیمایش دارد که این جایگزینی ، تاثیر مستقیم و قابل توجهی در منابع سوخت کشور خواهد داشت.

به گفته این مسئول در شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کشور ، طبق بند قاف تبصره 2 بودجه سال 1393 ، در این طرح دو میلیارد و 700 میلیون دلار از محل صرفه جویی میزان سوخت مصرفی در طرح جایگزینی به سرمایه گذاران و سازندگان کامیونها پرداخت می شود.

اسماعیل زاده همچنین گفت:  با توجه به این‌که آمار کامیون‌های فرسوده در سامانه های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای موجود است نیازی به ثبت‌نام در این طرح نیست و به محض اعلام فراخوان، مراحل جایگزینی آغاز می شود.

وی همچنین تصریح کرد: 115 هزار کامیون و کشنده فرسوده با عمر بین 25 تا 35 سال در مراحل بعدی جایگزین خواهد شد و اجرای این طرح که نیازمند مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی از جمله وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و شرکت ملی نفت ایران است می تواند به انقلابی بزرگ در صنعت ترانزیت جاده ای کشور منجر شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه