محدثی خراسانی: نهادهای فرهنگی کاشت ندارند،‌ محصول خودجوش شاعران را برداشت می‌کنند

محدثی خراسانی: نهادهای فرهنگی کاشت ندارند،‌ محصول خودجوش شاعران را برداشت می‌کنند

خبرگزاری تسنیم: مصطفی محدثی خراسانی در مراسم تجلیل از شهرستان ادب با اشاره به حرکت بنیادین این مؤسسه در حوزه شعر گفت:‌ متأسفانه نهادهای فرهنگی مدعی شعر در کشور ما کاشت ندارند،‌ بلکه حاصل تلاش خودجوش شاعران را برداشت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار  فرهنگی خبرگزاری تسینم، مؤسسه فرهنگی هنری «شهرستان ادب»، دیرزمانی نیست که تأسیس شده است، اما در همین مدت کوتاه تبدیل به محفلی برای گردهمایی و فعالیت نسل جدیدی از فعالان ادبیات ایرانی شده است.

رهبر معظم انقلاب در جریان بازدید از نمایشگاه کتاب تهران در غرفه این مؤسسه حضور پیدا کردند و درباره فعالیت‌های آن‌ها ابراز رضایت کردند‌. ایشان در دیدار امسال شاعران نیز به فعالیت‌های این مؤسسه در به وجود آوردن محفلی برای گردهمایی دانش‌آموزان و جوانان برای فعالیت‌های ادبی اشاره داشتند.

از همین رو و به‌دنبال تجلیل از فعالیت‌های خودجوش در عرصه فرهنگ،‌ خبرگزاری تسنیم،‌ در مراسمی از مسئولان و مؤسسان این مؤسسه تجلیل و قدردانی کرد. در این مراسم اسماعیل امینی، مصطفی محدثی خراسانی و ناصر فیض به‌نمایندگی از جامعه شعری کشور به ارزیابی فعالیت‌های مؤسسه شهرستان ادب پرداختند.

هم‌چنین علی‌محمد مؤدب مدیرعامل مؤسسه، محمدمهدی سیار مدیر دفتر پژوهش، علی‌اصغر عزتی پاک مدیر دفتر داستان، میلاد عرفان‌پور مدیر دفتر شعر، علی داوودی مدیر دفتر انتشارات و حسین نعمتی از فعالان ادبی و اعضای فرهنگی مؤسسه «شهرستان ادب» نیز سخنانی را درباره فعالیت‌های خود در این مؤسسه بیان کردند.

عباس درویش‌توانگر قائم مقام خبرگزاری تسنیم در ابتدای این نشست ضمن خوشامدگویی به اهالی مؤسسه شهرستان ادب گفت:‌ نگاه تسنیم به حوزه فرهنگ و به‌ویژه شعر جز تأکیدات حضرت آقا در حوزه شعر و انتظاری که از شعرا و هنرمندان برای داشتن نگاه ارزشی و ورود به مسائل در بزنگاه‌های حساس دارند،‌ نیست. رهبر انقلاب تأکید دارند که صرفاً‌ هنر برای هنر معنا ندارد و هنر در خدمت انقلاب و طرفدارای از ارزش‌های انقلابی ارزشمند است.

وی ادامه داد:‌ خوشحالیم که در خدمت جمعی هستیم که به فرمایش رهبر انقلاب در عرصه فرهنگ عمل کرده و در فراز و فرودهای انقلاب کنار رهبری‌، مردم، ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب بودند.

توانگر هم‌چنین از شاعران و مسئولان مؤسسه شهرستان ادب خواست تا روی کمک خبرگزاری تسنیم در پیمودن این مسیر حساب کنند و گفت:‌ تسنیم از جریان‌سازی نیروهای انقلابی امثال شما حمایت خواهد کرد، تسنیم را خانه خود بدانید.

مصطفی محدثی‌خراسانی شاعر نیز در سخنانی با اشاره به آزمون و خطاهایی که در سی و چند سال پس از پیروزی انقلاب در حوزه فرهنگ انجام شده است،‌ گفت:‌ طرح‌های مختلفی در این سالیان ارائه شده که عمدتاً به نتیجه نرسیده است.

وی از فعالیت مؤسسه شهرستان ادب به‌عنوان موفقیتی نام برد که به‌عنوان یک طرح اساسی در حوزه فرهنگ مطرح شد و به سرانجام رسید.

شهرستان ادب از آزمون و خطاها و تجربیات گذشته بهره گرفته است

محدثی نقطه مثبت فعالیت شهرستان ادب در حوزه آموزش را بهره بردن از نتیجه تمام آزمون و خطاها و تجاربی دانست که از گذشته در حوزه شعر به جای مانده است و گفت:‌ مؤسسه شهرستان ادب با مطالعه دقیق توانست کاری موفق را آغاز کند و به انجام برساند، کاری که هنوز هم در حال حرکت است. دوستان ما فعالیتی در حوزه آموزش شعر انجام دادند که خالی از نقایص گذشته بود.

نهادهای فعال فرهنگی چیزی نمی‌کارند،‌ حاصل تلاش شاعران را برداشت می‌کنند

وی افزود:  شهرستان ادب بر اساس بخشنامه‌ و شرح وظایف شروع به کار نکرد،‌ این مجموعه از احساس مسئولیت و عشق جوشیده و شرح وظایف خود را بر اساس این جوشش نوشته و پیش برده است. در رابطه با شعر در کشور ما نهادهای بسیاری مدعی هستند که بزرگترین آن‌ها وزارت ارشاد و حوزه هنری است،‌ اما این نهادها همگی برداشت محصول می‌کنند‌، هیچ کدام برای کاشت کاری انجام نمی‌دهند‌، بلکه حاصل تلاش خودجوش شاعران را برداشت می‌کنند، هیچ کدام سیاست‌گذاری کلان در حوزه شعر ندارند.

استراتژی مشخصی برای شعر در حوزه فرهنگ تعریف نشده است

محدثی خراسانی با بیان این مطلب که استراتژی مشخصی برای شعر در حوزه فرهنگ تعریف نشده است،‌ گفت:‌ وزارت ارشاد با عنوان پرطمطراقش جشنواره‌ای را به نام شعر فجر برگزار می‌کند که شرکت گاز نیز می‌تواند مشابه آن را برگزار کند‌. متأسفانه بودجه‌هایی که باید صرف کارهای زیربنایی و کشف استعدادهای جوان و آموزش این استعدادها شود،‌ صرف کارهایی می‌شود که به درد بیلان کاری می‌خورند.

نهادی که بنیادین در حوزه فرهنگ کار کند،‌ نداریم

وی افزود:‌ نهادهایی که بودجه‌هایشان را صرف کارهای نمایشی و صرفاً برای ارائه گزارش کنند،‌ زیاد در کشور داریم،‌ اما نهادی که بنیادین فعالیت کند،‌ به تعداد محدود داریم. شهرستان ادب یکی از این مراکز است.

این شاعر با اشاره به سال‌های فعالیت خود در برگزاری دوره‌های آموزشی در استان خراسان به مقایسه فضاهای آموزشی شعر در گذشته و امروز پرداخت و گفت:‌ در شرایط گذشته ما مکمل بچه‌ها بودیم‌، و فضاهایی را که وجود نداشت ایجاد می‌کردیم‌، اما اکنون با توجه به آموزش‌های عجیب و غریب مجازی ضرورت فضاهایی از این دست 100 برابر شده است،‌ فضاهایی که تجربیات در خلال آن منتقل شود. اکنون برخی آموزش‌هایی که در فضای مجازی داده می‌شود،‌ ذات استعداد بچه‌ها را خراب می‌کند.

انتهای پیام/*

بیشتر بخوانید...
بیشتر بخوانید...
پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران