خسارت ۷۰ درصدی کشاورزان اقلیدی به دلیل نبود سردخانه


خسارت 70 درصدی کشاورزان اقلیدی به دلیل نبود سردخانه

خبرگزاری تسنیم: نبود سردخانه و انبار لازم برای محصولات کشاورزی چون سیب زمینی و سیب درختی در اقلید سبب می‌شود که کشاورزان تا ۷۰ درصد دچار خسارت شوند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، «خسارات 60 تا 70 درصدی به کشاورزان اقلیدی نخستین پیامد نداشتن سردخانه در این شهرستان است» این جمله بخشی از صحبت‌های صادق کریمی، فرماندار اقلید است.

اقلید از شهرهای شمالی استان فارس است که در انواع محصولات کشاورزی چون گندم، لوبیا، سیب زمینی، چغندر، عسل و ماهیان سردابی حائز رتبه اول و دوم در سطح استان است.

‌متاسفانه نبود سردخانه و صنایع تبدیلی در این شهرستان سبب شده که کشاورزان اقلیدی با مشکلات جدی روبه‌رو باشند، در کنار این مسائل باید به مشکلات صادرات و به صرفه نبودن قیمت‌های خرید تضمینی نیز اشاره کرد.

ماشاالله حسینی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اقلید، از وجود تنها یک سردخانه در این شهرستان خبر می‌دهد و می‌گوید: با وجود سطح 145 هزار هکتاری اقلید در انواع محصولات کشاورزی به حداقل 7 سردخانه با ظرفیت 5 هزار تن نیاز است.

به گفته حسینی بیشترین محصولاتی که نیاز به نگهداری در سردخانه دارند، سیب زمینی و سیب درختی است که نزدیک به 11 هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی اقلید را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیر کشاورزی شهرستان اقلید می‌گوید ساخت هر سردخانه حداقل به 10 میلیارد تومان نیاز دارد و به دلیل اینکه ساخت این امر در شهرستان‌ها ارزش و سودآوری اقتصادی برای سرمایه‌گذار ندارد، سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند سرمایه خود را در شهرهایی چون شیراز، اصفهان و دیگر مراکز استانی سرمایه‌گذاری کنند.

کریمی، فرماندار اقلید نیز از ارائه امکاناتی چون زمین و تسهیلات کم‌بهره به سرمایه‌گذاران که برای احداث سردخانه اقدام کنند خبر می‌دهد و می‌گوید: با این حال تاکنون اقدامی از سوی سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این امر نشده است.

مشکلات صادرات از دیگر مشکلاتی است که کشاورزان اقلیدی با آن دست به گریبان هستند این امر سبب شده که به گفته حسینی، مدیر جهاد کشاورزی اقلید، 35 هزار تن از محصول لوبیای این شهرستان در سال 93 که نزدیک به 50 درصد این محصول محسوب می‌شد، به فروش نرسد و کشاورزان این منطقه را دچار ضرر و زیان کند.

وی اضافه می‌کند: میزان کاشت لوبیا امسال در این شهرستان از 30 هزار هکتار به 15 هزار هکتار کاهش یافته است. 

مدیر جهاد کشاورزی اقلید به صرفه نبودن قیمت‌های خرید تضمینی را یکی دیگر از مشکلات کشاورزان این شهرستان می‌داند و می‌گوید: برای مثال درباره محصول لوبیا قیمت خرید تضمینی 2هزار و 100 تومان است در حالی که قیمت بازار 3400 تا 4500 تومان است.

به گفته کشاورزان اقلید قیمت تمام شده محصول لوبیا به ازای هر کیلو 3 هزار تومان است و درصورتی که کشاورز با این مبلغ محصول خود را بفروشد، زیان می‌کند.

حسینی در جواب این مشکل اظهار می‌کند: تعیین مبلغ خرید تضمینی به عهده شهرستان‌ها نیست و از وزارت و سازمان جهاد کشاورزی این مبالغ اعلام می‌شود. 

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon