آیت‌الله ایمانی:‌ حرم حضرت شاهچراغ (ع) محور توسعه استان فارس باشد ‌


آیت‌الله ایمانی:‌ حرم حضرت شاهچراغ (ع) محور توسعه استان فارس باشد ‌

خبرگزاری تسنیم: نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: جایگاه حضرت احمدبن‌موسی شاهچراغ (ع) در شیراز با تلاش مسئولان تبیین شود و این حرم مطهر کانون توجه و محور توسعه استان باشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، دهه ابتدای ماه ذی‌العقده دهه کرامت است، ‌آغازش ولادت حضرت معصومه(س) و پایانش ولادت حضرت ابوالحسن علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع)؛ این دهه یادآور بسیاری از مطالب عالی و مفاهیم بلند، سازنده و ارزشمند است.

دهه کرامت یادآور لطیف‌ترین علاقه‌ها، مهر و وفاهای کم‌نظیر یک خواهر نسبت به مقام شامخ و معنوی برادر است، دهه‌ای که یادآور امانت‌داری یک برادر از جایگاه برادر خود نه به عنوان برادر بلکه به عنوان ولی و امام است و در این دهه از مقام حضرت احمدبن‌موسی (ع) به عنوان امین ولایت نیز تجلیل می‌شود.

درباره شخصیت والای حضرت شاهچراغ (ع) و تأثیر وجود ایشان در شهر شیراز، گفت‌و‌گویی با نماینده ولی فقیه در استان فارس داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

آیت‌الله اسدالله ایمانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم، ضمن تبریک فرارسیدن دهه کرامت و میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه (س) و امام هشتم حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) و روز بزرگداشت حضرت احمدبن‌موسی (ع) و دیگر امام‌زادگان استان فارس، اظهار داشت: شخصیت حضرت احمدبن‌موسی (ع) شخصیتی است که در روایات از ایشان با عظمت یاد شده است.

وی با اشاره به تعبیر مرحوم شیخ مفید در کتاب دو جلدی خود در بخش مربوط به فرزندان حضرت موسی‌بن‌جعفر (ع) بیان کرد: در این کتاب نوشته شده است که نخستین فرزند حضرت امام موسی‌کاظم (ع) حضرت امام رضا (ع) بوده و پس از ایشان بلافاصله از حضرت احمدبن‌موسی(ع) یاد شده است.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه بیان نام حضرت احمدبن‌موسی (ع) پس از امام رضا (ع) نشان از عظمت مقام این حضرت دارد خاطرنشان کرد: حضرت موسی‌بن‌جعفر (ع) حضرت شاهچراغ (ع) را همواره بر دیگر فرزندان خود مقدم داشته است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با استناد به مطالب بیان شده در کتاب شیخ مفید با اشاره به اینکه حضرت موسی‌بن‌جعفر (ع) همواره به حضرت احمدبن‌موسی(ع) احترام می‌گذاشت، ایشان را از دیگران برتر و به دیگران مقدم می‌دانست تصریح کرد: این مقدم داشتن حضرت احمدبن‌موسی (ع) بر دیگران دلیل علوّ شأن و عظمت جایگاه ایشان است.

آیت‌الله ایمانی با بیان اینکه تکریم حضرت احمدبن‌موسی (ع) توسط حضرت موسی‌بن‌جعفر (ع) که به کثرت نسل معروف است نشان از جایگاه این امام‌زاده جلیل‌القدر دارد عنوان کرد: این امر باید برای همگان الگو باشد.

وی با اشاره به اینکه امام هشتم برای این فرزند خود دعا می‌کند که خداوند حق تو را حفظ کند و به مردم نشان دهد اظهار داشت: انتظار می‌رود این دعای امام هشتم برای حضرت احمدبن‌موسی (ع) در جامعه تجسم یافته و تبلور پیدا کند.

امام جمعه شیراز ‌گفت: آغازگر این حرکت مقام معظم رهبری بودند که شهر شیراز را سومین حرم اهل بیت (ع) نامیدند و این زمینه‌ای است که آنچه امام هشتم در حق حضرت احمدبن‌موسی (ع) دعا کردند در جامعه کنونی محقق شود.

وی تأکید کرد: حضرت احمدبن‌موسی (ع) بر شیعیان و ولایت و امامت حق عظیمی دارد و امام هشتم ابراز امیدواری کردند که حق این امام‌زاده بزرگوار و جلیل‌القدر ضایع نشود.

امام جمعه شیراز با ابراز تأسف از اینکه هنوز حق حضرت شاهچراغ (ع) آنچنان که باید ادا نشده است، وجود این امام‌زاده گرانقدر در شهر شیراز را فرصتی مغتنم برای ارتقای مسائل ارزشی در سطح شهر شیراز و استان فارس دانست و خاطرنشان کرد: تمام موفقیت‌ها و رشد و بالندگی‌های گسترده در شهر شیراز و استان فارس مرهون وجود امام‌زادگان بزرگوار به ویژه حضرت احمدبن‌موسی (ع) بوده است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه تمام فعالیت‌های شهر شیراز از 70 تا 80 سال گذشته با محوریت حضرت احمدبن‌موسی (ع) بوده است تصریح کرد: تمام امکانات شهری در اطراف حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) متمرکز بوده است.

آیت‌الله ایمانی بیان کرد: حضور فرهنگ‌وران، مفسران، علما و ساخت مدارس علمیه در اطراف حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) با فاصله بسیار کم که حتی برخی از آنها بیش از 700 سال سابقه دارند، نشان از محوریت این بارگاه نورانی از دیرباز در شهر شیراز دارد.

وی با اشاره به اینکه رونق بسیار زیاد مدارس علمیه در ایران و به‌تبع آن در استان فارس مربوط به دوران صفویه بوده است عنوان کرد: سابقه 700 ساله مدارس علمیه در شیراز به برکت وجود امام‌زادگان در این دیار بوده است.

امام جمعه شیراز اظهار داشت: در دورانی که به دلیل جو حاکم بر کشور مذهب رسمی کشور مذهب تسنن بوده، فعالیت مدارس علمیه با محوریت حضرت شاهچراغ (ع) در شهر شیراز سبب آشنایی مردم دیار فارس با مذهب شیعه شده و بذر تشیع به برکت وجود این امام‌زادگان جلیل‌القدر در دیار فارس ریخته شده است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس افزود: رشد قرآن، تفسیر علوم اهل بیت (ع) و فرامین والای الهی، گسترش کارهای خیر، تربیت مؤمنان و شخصیت‌های بزرگ، حضور در عرصه‌های سیاسی مانند مبارزه با انگلیسی‌ها و حضور در دوران مشروطیت، کمک به مستمندان و دیگر اقدامات شایسته در دیار فارس به برکت این امام‌زادگان انجام شده است و هنور استمرار دارد.

آیت‌الله ایمانی در پاسخ به این پرسش که آیا در راستای تحقق سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل شدن شیراز به سومین حرم اهل بیت (ع) اقدامی در خور و شایسته انجام شده است، گفت: ‌بنده از بدو ورود خود روی این مسئله تمرکز کردم اما باید به این نکته توجه داشت که یک تنه و یک‌صدا نمی‌توان توفیقی حاصل کرد.

وی خاطرنشان کرد: باید حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) و دیگر امام‌زادگان کانون توجه باشد و مسئولان باید به این نکته مهم توجه کنند و در رأس برنامه و فعالیت‌های خود قرار دهند.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با تأکید بر اینکه تمام مسئولان استان فارس باید برای تبیین جایگاه والای حضرت احمدبن‌موسی (ع) تلاش کنند بیان کرد: در چند سال گذشته در این زمینه به‌خوبی عمل نشده است.

آیت‌الله ایمانی با بیان اینکه تلاش در راستای تحقق سومین حرم اهل بیت (ع) و محوریت قرار گرفتن حضرت احمدبن‌موسی (ع) در شیراز باید هم در الزامات فرهنگی و هم در مسائل فیزیکی و کالبد شهر و مسائل مختلف صورت گیرد تاکید کرد: تاکنون هر اقدامی در این زمینه صورت گرفته با قدرت روحانیت و جایگاه نماینده ولی فقیه در استان بوده است.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon