آخرین وضعیت نخستین نیروگاه زمین گرمایی ایران

آخرین وضعیت نخستین نیروگاه زمین گرمایی ایران

تاکنون در منطقه مشکین شهر استان اردبیل به منظور ساخت نیروگاه زمین گرمایی، ۱۱ حلقه چاه حفر شده که از این تعداد ۷ حلقه چاه به مخزن میدان زمین گرمایی رسیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ساخت نخستین نیروگاه زمین گرمایی خاورمیانه در منطقه مشکین‌شهر استان اردبیل وارد مرحله جدیدی شد. این نیروگاه که با هدف بهره‌گیری از انرژی طبیعی گرمایش زمین برای تولید انرژی در دست احداث است، نخستین پایلوت استفاده از انرژی گرمایش زمین در ایران است.

در این پروژه تاکنون 11 حلقه چاه حفر شده که از این تعداد 7 حلقه چاه به مخزن میدان زمین گرمایی رسیده است. در جددیترین وضعیت این نیروگاه، پیمانکار ساخت آن انتخاب شده و قراردادهای این طرح با پیمانکار بسته شده است.

وزیر نیرو با اشاره به انتخاب پیمانکار این طرح و امضای قراردادهای مربوطه با آن، در خصوص این نیروگاه گفت: در آینده نخستین نیروگاه زمین گرمایی کشور به ظرفیت 5 مگاوات در منطقه مشکین شهر اردبیل ساخته می‌شود.

وی افزود: از انرژی زمین گرمایی فقط به منظور نیروگاه استفاده نمی‌کنیم و از حرارت موجود در زمین برای گرمایش زمستان و تامین سرمایش در تابستان نیز استفاده خواهد شد.

در مصوبه‌ای که اخیرا مورد تصویب هیئت دولت قرار گرفته و برای اجرا از سوی وزارت نیرو ابلاغ شده است، قیمت خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های زمین گرمایی 5770 ریال به ازای هر کیلو وات ساعت تعیین شده است.

نیروگاه زمین گرمایی مشکین‌شهر در ارتفاع 3 هزار متری دامنه کوه سبلان با ظرفیت تولید 50 مگاوات برق از حرارت داخل زمین طراحی شده و بناست در دو سال آینده برق این نیروگاه وارد مدار شود.

«اکبر ترکان» مشاور ارشد رئیس‌جمهور در بازدید اخیر خود از این پروژه (29 تیرماه) اظهار داشت: تا 18 ماه دیگر نخستین نیروگاه زمین گرمایی در این شهرستان برق تولید می‌کند.

وی با اشاره به اعتبارات اختصاص یافته در این حوزه گفت: 550 میلیارد ریال اعتبار برای یک چاه در حدود 4 تا 5 مگاوات در این نیروگاه هزینه می‌شود که با تولید برق در این نیروگاه می‌توانیم شاهد صدور برق تولیدی به بخش‌های مختلف در استان اردبیل باشیم.

مشاور ارشد رئیس‌جمهور تصریح کرد: این شهرستان در حوزه انرژی‌های نو می‌تواند قطب ارزشمند علمی بوده و دستاوردهای قابل توجهی در این حوزه ارائه دهد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه