۳۱۰ هکتار از جنگل و مراتع استان همدان امسال طعمه حریق شد


310 هکتار از جنگل و مراتع استان همدان امسال طعمه حریق شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: بر اثر روشن کردن آتش، غفلت روستائیان، مسافران عبوری و گردشگران امسال ۳۱۰ هکتار از جنگل‌های طبیعی و مراتع سراسر استان طعمه حریق شد.

محمدرضا همتی در گفت‌وگو باخبرنگار تسنیم در نهاوند، اظهار داشت: در شهرستان نهاوند 22 هزار و 154 هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت و 93 هزار و 581 هکتار مرتع وجود دارد بیشترین جنگل‌ها در منطقه سراب فارسیان با 15 هزار یک هکتار و مابقی با 295 هکتار در گاماسیاب و 310 هکتار در گیان قرار دارد همچنین شش هزار و 367 هکتار مراتع نهاوند از نوع درجه‌یک هستند.

وی گفت: 95 درصد آرا در برخورد با متصرفین به اراضی ملی به نفع منابع طبیعی صادرشده است و سالانه 1000 پرونده قضایی در مورد تخریب و استفاده غیرمجاز از عرصه طبیعی به محاکم قضایی ارسال و موجب به صدور رأی می‌شود.

همتی بیان کرد: برای جلوگیری از گسترش بیابان در منطقه قهاوند تاکنون 50 میلیون تومان برای مطالعه و اقدامات لازم انجام شد و امسال نیز 500 میلیون تومان برای ادامه فعالیت در دشت قهاوند و سایر نقاط استان اختصاص‌یافته که هنوز تفاهم‌نامه آن امضاء نشده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان افزود: میزان آتش‌سوزی‌ها در مراتع و جنگل‌های استان نسبت به سال گذشته 5 درصدافزایش‌یافته و از 275 هکتار به 310 هکتار گسترش پیداکرده و تعداد آن به 89 فقره رسید.

وی گفت: در بیشتر آتش‌سوزی‌ها اگر حضور به‌موقع نگهبان جنگل وماموران اطفاء حریق این اداره و آتش‌نشانی نبود تخریب زیادی در عرصه جنگلی و مراتع انجام می‌گرفت همچنین با تشکیل یگان حفاظت این سازمان در سال 85 تاکنون هفت هزار از اراضی ملی و منابع طبیعی که تصرف‌شده بود خلعید شد.

همتی گفت: متأسفانه در 3 دهه اخیر به دلیل استفاده بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی و رعایت نکردن الگوی کشت و خشک‌سالی‌های متعدد میزان بیابان‌های دشت قهاوند از شش هزار هکتار بیابان در دو دهه گذشته امروز به علت شوری خاک و کاهش پوشش گیاهی به 65 هزار هکتار رسید و 10 برابر شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اظهار داشت: در سال‌های اخیر افزایش دام و چرای مفرط استفاده بیش از توان عرصه‌های طبیعی مراتع استان همدان که ظرفیت تعلیف 600 هزار واحد دامی رادارند ولی بیش از دو میلیون واحد دامی از مراتع همدان تعلیق می‌کنند و کاهش سطح آب، فرسایش خاک و از بین رفتن مراتع،کاهش بارندگی و وجود خشک‌سالی به‌شدت بخش‌های از استان همدان را به سمت بیابان شدن پیش می‌برند.

انتهای پیام/ ی

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon