انتشارات علمی و فرهنگی از شرکت در نمایشگاه فرانکفورت انصراف داد

انتشارات علمی و فرهنگی از شرکت در نمایشگاه فرانکفورت انصراف داد

انتشارات علمی و فرهنگی به دلیل حضور سلمان رشدی از حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت انصراف داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مسعود کوثری مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی طی یادداشتی با عنوان «از تصمیم وزارت ارشاد حمایت می‌کنیم»، از عدم حضور این انتشارات در شصت و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت آلمان درسال 2015 میلادی به علت سخنرانی سلمان رشدی خبر داد. این یادداشت به شرح ذیل است:

«از تصمیم وزارت ارشاد حمایت می‌کنیم»

چند روزی بیش‌تر به نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت باقی نمانده است و با همه مقدماتی که به عنوان یک ناشر برای شرکت در این رخداد بین‌المللی انجام داده‌ایم، از تصمیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر عدم مشارکت در نمایشگاه حمایت می‌کنیم. این تصمیم از آن رو برای این ناشر حایز اهمیت است که آن را بخشی از مقاومت فرهنگی در برابر جریان‌های فرهنگی مخالف فرهنگ اسلامی در جهان می‌دانیم. با آن که با آزادی فرهنگی مخالفتی نداریم و آن چه در سرزمین غرب می‌گذرد، با سعه صدر اسلامی فهم می‌کنیم، اما معتقدیم که غرب نیز نباید با «بی‌ملاحظگی فرهنگی» سبب خدشه‌دار شدن هویت مسلمانان جهان گردد. 

نویسندگان بزرگی که می‌توانند با حضور خود به چنین رخدادهای بین‌المللی بزرگی رونق بخشند، اندک نیستند؛ نویسندگانی که نه تنها دشمنی و کدورت را در جهان افزایش نداده‌اند؛ بلکه تمام تلاش آنان کاهش سوء تفاهم‌های فرهنگی و کمک به آرامش و صلح در جهان بوده است. آیا این تصمیم که درست بعد از نشست‌های غرب با ایران صورت گرفته است، یک تصمیم نابجای فرهنگی نیست؟ آیا مسئولان نمایشگاه فرانکفورت نماد نامناسبی را برای فضای پس از گفت و گو انتخاب نکرده‌اند؟

این پرسش‌ها نفی آزادی بیان و مداخله در تصمیم برگزارکنندگان نمایشگاه فرانکفورت نیست؛ بلکه پرسش از «بی ملاحظگی فرهنگی» است که بدون شک رنجش تمامی فرهنگ دوستان را در سراسر جهان در پی خواهد داشت. از این رو، انتشارات علمی و فرهنگی از اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر نهادهای فرهنگی کشور که شرکت در نمایشگاه را تحریم کرده اند، قویاً حمایت می‌کند و این امر را بخشی از مقاومت فرهنگی به حق خود می‌داند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران