حاشیه‌های ادامه‌دار تعاونی‌های مسکن در زنجان

حاشیه‌های ادامه‌دار تعاونی‌های مسکن در زنجان

صحن علنی شورای اسلامی شهر زنجان امروز شاهد حضور اعتراض‌آمیز بیش از ۵۰ نفر از اهالی کوی نگین بود که خواستار آسفالت‌ریزی این منطقه قبل از پایان فصل کاری امسال توسط شهرداری بودند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، اهالی کوی نگین با حضور در صحن علنی شورای شهر و با انتقاد از عدم آسفالت‌ریزی خیابان‌های این منطقه خواستار انجام آسفالت قبل از پایان فصل کاری امسال شهرداری شدند، در مقابل شورا و شهرداری آسفالت‌ریزی این کوی را وظیفه شرکت تعاونی شهرک می‌دانند که باید طبق قانون همه تعهدات آماده‌سازی از قبیل اقدامات زیربنایی، روبنایی همانند آسفالت‌ریزی، ایجاد فضای سبز، فضای آموزشی، درمانی و غیره انجام دهد.

به گفته ساکنان این منطقه بیش از پنج سال از زمان سکونت اهالی در این منطقه می‌گذرد ولی تاکنون هیچ اقدامی در زمینه آسفالت‌ریزی معابر و خیابان‌های کوی نگین از سوی تعاونی مسکن مربوطه یا شهرداری زنجان انجام نشده است.

بنا به اظهارات اهالی این منطقه هزینه‌های مربوط به عوارض، نوسازی آسفالت‌ریزی و برخی حامل‌های انرژی و غیره از سوی اهالی به شرکت تعاونی پرداخت شده است.

در حدود 35 میلیون ریال از بابت آسفالت‌ریزی، جدول‌کشی، هزینه حامل‌های انرژی شامل آب، برق، گاز، از ساکنان کوی نگین در سال 88 دریافت شده است ولی تاکنون هیچ اقدامی در زمینه ساماندهی و آسفالت‌ریزی این منطقه انجام نشده است و اهالی با توجه به خاکی بودن معابر تردد با مشکلات زیادی به ویژه در فصل سرما روبه‌رو هستند.

لایحه آسفالت‌ریزی کوی نگین هفته گذشته توسط شهردار به شورا ارائه شد و در صحن علنی شورا مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفت ولی به دلیل مشکلات حقوقی این لایحه با نظر اکثریت آرا به تصویب نرسید.

در لایحه ارائه شده برآوردهای اولیه در مورد میزان هزینه مورد نیاز برای آسفالت‌ریزی خیابان‌های کوی نگین و برطرف کردن برخی نواقصات موجود 6 میلیارد ریال اعتبار عنوان شده بود.

لایحه ارائه شده از سوی شهردار به گونه‌ای بود که 50 درصد هزینه شده برای آسفالت‌ریزی خیابان‌های کوی نگین توسط شهرداری و مابقی توسط شرکت تعاونی مربوطه پرداخت شود ولی اعضا شورا به دلیل مشکلات حقوقی و نبود تضمین لازم برای پرداخت 50 درصد هزینه آسفالت‌ریزی به لایحه رای ندادند و مورد تصویب قرار نگرفت.

با حضور اعتراض‌آمیز ساکنان کوی نگین در صحن علنی شورای شهر و تعیین تکلیف این موضوع در کوتاهترین زمان ممکن بررسی لایحه آسفالت‌ریزی کوی نگین به صورت فوریتی در مدت زمان محدود با حضور نمایندگان اهالی کوی نگین، شرکت تعاونی مربوطه و شهرداری مورد بررسی قرار گرفت تا امروز با ارائه ضمانت‌های لازم از سوی شرکت تعاونی به شهرداری، لایحه مورد نظر به تصویب برسد و عملیات اجرایی آن آغاز شود.

شهردار زنجان در پاسخ به اعتراضات اهالی کوی نگین با تاکید بر اینکه شهرداری پیگیری مستمری در مورد آسفالت‌ریزی این کوی انجام داده و در همین راستا جلسات متعددی نیز در کمیسیون عمران شورا برگزار شده است، تصریح کرد: در همین زمینه لایحه‌ای نیز به شورا ارائه شد ولی متاسفانه لایحه مورد نظر به تصویب اعضا شورا نرسید.

حبیب یگانه با بیان اینکه شهرداری هیچ تعهدی نسبت به آماده‌سازی شهرک‌های متعلق به تعاونی‌ها ندارد، عنوان کرد: طبق قانون تمامی شهرک‌سازان مکلف به انجام همه تعهدات آماده‌سازی از قبیل اقدامات زیربنایی، روبنایی همانند آسفالت‌ریزی، ایجاد فضای سبز، فضای آموزشی، درمانی و غیره است.

وی با اشاره به اینکه بارها به تعاونی‌های مربوطه در مورد انجام تعهداتشان در شهرک‌های اقماری تذکر داده شده است، ابراز کرد: تا زمانی که تعاونی‌های مسکن به تعهدات خود عمل نکنند شهرداری امکان تحویل‌گیری شهرک‌ها را ندارد.

شهردار زنجان به کاهش قیمت آسفالت اشاره کرد و افزود: با توجه به کاهش قیمت آسفالت میزان هزینه برآورد شده در مورد آسفالت‌ریزی کوی نگین کاهش یافته و از 6 میلیارد ریال برآورد اولیه به 4 میلیارد و 500 میلیون ریال رسیده است.

وی تاکید کرد: شهرداری 50 درصد هزینه مربوطه را متقبل شده و با دریافت ضمانت‌نامه‌های مورد نظر از سوی شرکت تعاونی مسکن مربوطه در مورد پرداخت 50 درصد دیگر هزینه آسفالت‌ریزی در صورت تایید شورا اقدام به آسفالت‌ریزی کرده و قبل از شروع فصل سرما این منطقه را ساماندهی می‌کند.

در این بین نظرات برخی از افراد در مورد عملکرد نادرست شرکت‌های تعاونی و سودجویی از این فضا اشاره می‌کنند که این امر نیز باید به منظور جلوگیری از روال شدن این اقدامات برای شرکت‌های تعاونی دیگر باید مد نظر اعضا شورا و شهرداری قرار گیرد.

رئیس کمیسیون نظارت و پیگیری شورای شهر زنجان در زمان بررسی لایحه آسفالت کوی نگین با انتقاد از عملکرد نادرست شرکت‌های تعاونی و عمل نکردن به تعهدات خود ابراز کرد: چند سال گذشته متاسفانه شهرداری شهرک الهیه را با وجود نواقصات متعدد اقدام به تحویل‌گیری کرد.

محمد محمدی با بیان اینکه شرکت تعاونی مربوطه در شهرک الهیه به تعهدات خود عمل نکرده بود ولی با فشارهایی که متحمل شهرداری شد اقدام به تحویل‌گیری این شهرک کرد، گفت: شهرداری با تحویل‌گیری این شهرک متحمل هزینه‌های زیادی شد در حالی که طبق قانون جزو وظایف شهرداری نبود.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه این اقدام شهرداری سبب شد برخی شرکت‌های تعاونی دیگر نیز بدون عمل به تعهدات کامل خود در شهرک‌های جدید‌التاسیس اقدام به تحویل آن به شهرداری کنند.

رئیس کمیسیون نظارت و پیگیری شورای شهر زنجان با اشاره به اینکه شهرداری طبق قانون وظایفی دارد که باید در وهله نخست به آنها بپردازد، بیان کرد: در صورتی که این اقدام از سوی شرکت‌های تعاونی به یک روال تبدیل شود شهرداری متحمل هزینه‌های زیادی می‌شود.

اکثریت اعضای شورای اسلامی شهر بر کلیات لایحه آسفالت‌ریزی کوی نگین رای موافق دادند تا برای تصویب نهایی مشکلات آن از جمله مشکل حقوقی آن بررسی شود.

گزارش از الهام احمدی

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
خانه خودرو شمال
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon