گسترش تخریب مراتع همدان نگران‌کننده است


گسترش تخریب مراتع همدان نگران‌کننده است

مدیرکل منابع طبیعی همدان با بیان اینکه سالانه ۱۵۰ هکتار از مراتع حیدره همدان در آتش می‌سوزد، گفت: گسترش تخریب پوشش گیاهی و فرسایش خاک در مراتع همدان نگران‌کننده است.

محمدرضا همتی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار داشت: متاسفانه امسال با چندین فقره آتش‌سوزی در منطقه حیدره همدان مواجه بودیم که اثرات مخربی در پوشش گیاهی و فرسایش خاک داشته است.

وی با بیان اینکه تخریب پوشش گیاهی و مراتع همدان قابل اغماض نیست، افزود: در ماه‌های اخیر چهار نفر از کسانی که در این منطقه سبب آتش‌سوزی شده بودند به مراجغ قضایی معرفی شدند تا دادگاه درباره آنها نظر دهد.

همتی عنوان کرد: هر سال 150 هکتار از اراضی حیدره همدان در آتش می‌سوزد که این امر سبب بالا رفتن آمار آتش‌سوزی در همدان شده و مشکلات بسیاری را برای استان ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه این آتش‌سوزی‌ها برای تغییر کاربری نبوده است، عنوان کرد: به هیچ عنوان اجازه داده نمی‌شود افراد سودجو اراضی ملی و مراتع را به آتش کشیده و سپس از این حربه برای تغییر کاربری استفاده کنند.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان با تاکید بر برخورد شدیدی با تغییر کاربری غیرمجاز در مراتع همدان بیان کرد: نگران تغییر کاربری در اراضی ملی و مراتع همدان نیستیم چراکه نظارت‌های لازم در این زمینه از سوی یگان حفاظت منابع طبیعی در حال انجام است.

وی بیان کرد:این آتش‌سوزی‌ها بیش از هر چیز سبب تخریب پوشش گیاهی، مراتع و فرسایش خاک می‌شوند که تبعات بسیار ناخوشایندی از جمله ایجاد ریزگردها را در پی دارد.

همتی درباره خبر قطع درختان منطقه «چشمه ملک» همدان در روزهای اخیر نیز گفت: منطقه «چشمه ملک» درختی ندارد که بخواهند آن را قطع کنند بلکه این محل تنها دارای چمن است.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان با اشاره به اینکه سال گذشته بخشی از منطقه توسط بومیان برای ایجاد جوی آب تخریب شده بود، گفت: پرونده تخلف این افراد به مراجع قضایی ارسال شده و برخورد لازم با آنها صورت گرفت.

وی با تاکید بر اینکه درختی در «چشمه ملک» همدان برای تخریب وجود ندارد، تصریح کرد: البته قطع درختان همیشه اثر منفی به دنبال نداشته و گاهی نیاز است تا برای تجدیدنسل درختان قطع شوند ولی وجود حساسیت در رسانه‌های همدان نسبت به منابع طبیعی و مراتع ارزشمند است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
خانه خودرو شمال
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon