وعده رئیس سازمان تامین اجتماعی برای حل مشکلات بیمه ناشران و کتابفروشان

وعده رئیس تامین اجتماعی برای حل مشکلات بیمه ناشران و کتابفروشان

رئیس سازمان تأمین اجتماعی در مراسم دیدار ناشران با وزیر کار گفت:‌ اعلام آمادگی می‌کنیم که با تشکیل کمیته‌ای با همکاری معاونت فنی سازمان در جهت حل مشکلات ناشران و کتابفروشان کمک کنیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست دیدار ناشران با وزیر کار با حضور ربیعی وزیرکار، نوربخش رئیس سازمان تأمین اجتماعی و محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران شب گذشته سه‌شنبه 26 اردیبهشت در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

در این مراسم نوربخش رئیس سازمان تأمین اجتماعی در سخنانی گفت:‌ بی‌شک سازمان تامین اجتماعی که حدود 40 میلیون نفر را تحت پوشش خود قرار داده است و حدود پنج میلیون نفر فعالیت و زندگیشان در این سازمان می‌گذرد، مهمترین تولید خود را ایجاد امنیت اجتماعی می‌داند که البته در فرهنگ عمومی هم می‌تواند تأثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: در دولت قبل دو مرکز مهم در این سازمان حذف شد، یکی از آنها معاونت فرهنگی اجتماعی و دومی مؤسسه عالی پژوهش بود، اما با آمدن دولت تدبیر و امید این دو مؤسسه دوباره کار خود را شروع کردند، فعالیت دیگر این بود که مؤسسه علمی و فرهنگی عالی پژوهش اقدام به فعالیتی کرد تا در خدمت فرهنگ جامعه باشد و سازمان تأمین اجتماعی بتواند بخش کوچکی از رسالت فرهنگی خود را انجام دهد، ما هنوز درگیر مسائل دولت قبل هستیم، برای مثال ما دیروز درگیر سه پرونده در دادگاه بودیم که همگی از قبل بود.

نوربخش ادامه داد : بخش مظلوم فرهنگ کشور، ناشران و مؤلفان هستند، همانطور که اشاره شد این موضوع بیشتر به دلیل رکود در تقاضاست. نباید فراموش کرد که بخشی از اقتصاد نشر را عوارض و بیمه تأمین اجتماعی تشکیل می‌دهد. بالاخره ما حق بیمه‌ای که دریافت می‌کنیم بعداً به عنوان مستمری به بیمه‌شدگان پرداخت می‌شود، پس باید حق بیمه پرداخت شود. چرا که بعداً مستمری خواهیم داد. البته ما حرفی نداریم که اکنون حق بیمه دریافت نشود و بعداً مستمری پرداخت نشود، اما این موضوع در شأن اهالی کتاب نیست. در مورد دوم یعنی پرداخت حق بیمه با یارانه دولتی نیز باید گفت، اینکه حق بیمه همانند بسیاری از اقشار دیگر با یارانه دولتی انجام شود، حق مسلم شما است. قطعاً نقش آفرینی شما کمتر از دیگر مشاغل نیست، بلکه بیشتر است. اما بالاخره یارانه‌هایی وجود دارد که مایلیم در اختیار قرار گیرد.

نوربخش اضافه کرد: بخش دیگر نیز در مورد حق بیمه کارگاه‌های زیر پنج نفر است. این موضوع در اختیار شورای عالی تامین اجتماعی است و طبق شورای مصوبه هیئت امنا می‌توان با تشکیل هیئت مدیره برای این کارگاه‌ها این موضوع را حل کرد.

رئیس سازمان تامین اجتماعی درباره ورود بازرسان بیمه به کارگاه‌های نشر گفت: طبیعتا ورود یک بازرس بیمه به کارگاه نشر در شأن شما نیست و این آن قسمتی است که قصور ما بوده است. اگر قصوری وجود داشته من عذرخواهی می‌کنم، باید ساختاری باشد که نه تنها برای شما بلکه برای همه بیمه‌شدگان با احترام و کرامت برخورد و رفتار شود. در پایان ما اعلام آمادگی می‌کنیم که با تشکیل کمیته‌ای با همکاری معاونت فنی سازمان در جهت حل مشکلات شما کمک کنیم.

سخنران آخر این مراسم علی ربیعی وزیر تعاون‌، کار، رفاه اجتماعی بود. او در ابتدا گفت: ممکن است که وزارت کار بیشتر به عنوان وزارت عدالت اجتماعی شناخته شود، اما باید گفت که آن رابطه‌ای گسترده با فرهنگ دارد. از فرهنگ کار و فرهنگ خیر جمعی گرفته تا بیمه و مصرف آن در نشر و...

وی ادامه داد: در مورد کتاب باید گفت که کتاب ذی نفعان متعددی دارد و اگر می‌خواهیم توسعه‌ای داشته باشیم، نمی‌توانیم این ذی‌نفعان را نادیده بگیریم. خود کتاب یک نماد است و کسی که کتاب در دست دارد ممکن است که فکر کنیم او یک جور دیگری است. اولین ذی نفع نویسندگان و مترجمان هستند و برای آن‌ها بزرگترین دغدغه امنیت کاری است. همه کشورها یک چارچوب کاری دارند، اما این چارچوب ها به گونه‌ای مشخص شده است که جریان فکری را مسدود نکند. کتاب آزادی اندیشه را به همراه دارد و نسل‌هایی را تربیت می‌کند که آینده ساز این انقلاب هستند.

ربیعی بیان داشت: ذی نفعان دوم ناشران هستند. طبیعتاً برای یک نشر بحث اقتصاد هم مهم است و ما باید پیرامون قیمت تمام شده کتاب و مجوزها، بحثی را در سند ملی کتاب دنبال کنیم. هم چنین مباحثی مثل عدالت در توزیع کتاب و ... نیز باید بررسی شود. در نهایت مهم‌ترین این ذی نفعان کتاب خوان‌ها هستند. امیداریم که بتوانیم در موضوع کتاب، تحولاتی را ایجاد کنیم. باید گفت که توسعه صرفاً به معنای توسعه کارخانه‌های بزرگ فولاد و .... نیست. توسعه برای آدم‌ها و با آدم‌ها است. در حقیقت آدم کانون توسعه است. اگر ما 750 میلیارد هم خرج کنیم در حالی که مطالعه محوری وجود نداشته باشد، نمی‌توانیم به توسعه برسیم و همانطور که نرسیدیم. برای مثال مسکن‌هایی ساختیم که اکنون باید سال‌ها تلاش کنیم تا به سکونت کردن افراد در آن امیدوار باشیم. باید گفت که توسعه با آدم‌های خوش‌فکر و با کسانی که مطالعه کردند، رخ می‌دهد که در این حال توسعه مطلوب را به ارمغان می‌آورد.

وزیر کار در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما برای آینده به بچه‌های کتابخوان نیاز داریم، اما در دبیرستان‌ها بچه‌ها را تست زن بار می‌آورند و این‌ها در دانشگاه نیز کپی‌کار بار می‌آیند، باید گفت که کتاب‌های الکترونیک کسی را دانشمند نمی‌کند. شاید ایجاد کتاب ارزان سخت باشد اما تلاش می‌کنیم تا کتاب را به همه جا ببریم و کتابخانه‌های در دسترس ایجاد کنیم. راه سعادت جامعه ما این است که ‌بچه‌های ما کتاب به دست در کانون اجتماعی ما قرار بگیرند و آنها می‌توانند راه حرکت را هموار کنند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
خانه خودرو شمال
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل