همایش میز تجاری ترکمنستان در استان گلستان برگزار شد

همایش میز تجاری ترکمنستان در استان گلستان برگزار شد

همایش میز تجاری ترکمنستان با هدف بررسی مهم‌ترین مشکلات تجاری بین دو کشور در استان گلستان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، همایش میز تجاری ترکمنستان با حضور میهمانانی از اتاق‌های بازرگانی استان‌های خراسان شمالی، رضوی و سمنان، مازندران و همچنین بازرگانان و تجار طرف مبادله با کشور ترکمنستان در گرگان برگزار شد.

در این همایش مهم‌ترین مشکلات تجاری بین دو کشور مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

دوازدهمین نمایشگاه بزرگ صنعتی بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان 4 تا 6 اسفند ماه در عشق آباد پایتخت این کشور با همکاری اتاق بازرگانی گرگان برپا خواهد شد.

معاون وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس‌کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در این همایش گفت: تاکنون 14 اجلاس و چندین تفاهم‌نامه با کشور ترکمنستان انجام شده اما تعدادی از بندهای این تفاهم نامه‌ها اجرایی نشده است.

محمد خزاعی با بیان این‌که استراتژی کلی ما توسعه تجارت و گسترش روابط با ترکمنستان است، اظهار کرد: برداشته شدن قطعنامه‌های علیه ایران یکی از مهم‌ترین دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران است اما این موفقیت به تنهایی برای توسعه روابط ما کافی نیست.

رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران تصریح کرد: ما برخی از بازارهایی که داشتیم را به علت کیفیت پایین کالاهای صادراتی از دست دادیم و البته در حوزه تجارت خارجی و حضور در بازارهای بین‌المللی معارضین جدی داریم.

خزایی افزود: نفس کار تجارت خود رقابت‌زا است و حضور اقتصادی ایران در کشورهای cis از منظر دشمنان ما حضوری سیاسی تلقی می شود و به همین دلیل اگر دست شان برسد مخالفت می کنند.

استاندار گلستان در این همایش اظهار کرد: باید دبیرخانه مشترک حوزه تجارت استان‌های شمالی تشکیل شود و در این راستا استان‌هایی مانند خراسان رضوی، خراسان شمالی و سمنان نیز می‌توانند حضور داشته باشند.

حسن صادقلو با بیان اینکه روح واحد استان‌های شمالی در اقدامات می‌تواند در دولت نیز تاثیرگذار باشد، تصریح کرد: همراهی در اقدامات می‌تواند در مسائل داخلی استان‌ها و تجارت خارجی و صادرات این استان‌ها نیز موثر باشد.

وی با تاکید بر نیاز استان به نقشه جامع صادراتی در شرایط پساتحریم، گفت: باید مباحث صادراتی کشورهایی مانند ترکمنستان، روسیه، قزاقستان و دیگر کشورهای حوزه cis مورد بررسی قرار گیرد و نسخه عملیاتی هر کدام از آنها برای صادرات تهیه شود.

استاندار گلستان با بیان اینکه باید جایگاه‌ها در دبیرخانه تجارت استان‌های شمالی مشخص شود، اظهار کرد: بازرگانان و تجار باید قاعده معامله اسلامی را در تجارت رعایت کنند و با نفوذ در روح مشتری سعی در توسعه تجارت در بازارهای جهانی داشته باشند.

استاندار گلستان گفت: اگر کیفیت لازم در اقلام صادراتی وجود داشته شد مطالبه در بین مردم ترکمنستان و دیگر کشورهای آسیای میانه وجود دارد.

وی با اشاره به نمایشگاه بزرگ صنعتی، بازرگانی ایران در ترکمنستان که در اسفند ماه و در عشق آباد برگزار خواهد شد، گفت: این نمایشگاه نباید در یک حضور خلاصه شود بلکه باید بازرگانان ایرانی و گلستانی با نمایش بهترین‌های خود، باور تجارت با ایرانیان را در طرف مقابل ایجاد کنند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon