انتشار مجموعه‌ای ۵ جلدی از آثار سید‌جعفر شهیدی

انتشار مجموعه‌ای 5 جلدی از آثار سید‌جعفر شهیدی

دفتر نشر فرهنگ اسلامی مجموعه‌ای پنج جلدی از آثار ماندگار سید‌جعفر شهیدی با موضوع زندگانی ائمه(ع) را در قالب یک بسته فرهنگی منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسینم، دفتر نشر فرهنگ اسلامی به تازگی مجموعه‌ای پنج جلدی از آثار ماندگار سید‌جعفری شهیدی را در قالب یک بسته فرهنگی منتشر کرده است.

این کتاب‌ها پیش از این نیز از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی به صورت جداگانه منتشر شده بود‌، اما اینک در قالب یک مجموعه و به شیوه‌ای جدید نشر یافته است. «زندگانی امیرمؤمنان علی(ع)»،‌ « زندگانی فاطمه زهرا(س)»،‌ «قیام حسین(ع)»،‌ « زندگانی علی‌بن الحسین(ع)»‌، « زندگانی امام صادق(ع)» عناوین این پنج مجلد است.

«علی از زبان علی، یا زندگانی امیرمؤمنان علی علیه‌السلام» دربرگیرنده 28 فصل است که در هر فصل، خواننده با گوشه‌هایی از شخصیت امام علی(ع)، زندگی، اخلاق، رفتار، و نیز با فرازهایی متعدد از اوضاع اجتماعی و سیاسی زمان ایشان و نوع عملکردهای آن حضرت، آشنا می‌شود.

«زندگانی فاطمه زهرا سلام‌الله علیها» این کتاب نیز که دربرگیرنده 29 فصل است، کندوکاوی است پردامنه و فراگیر، درباره شخصیت استثنایی حضرت فاطمه(س)، از تولد تا شهادت.

«قیام حسین علیه‌السلام» این کتاب که به راستی پژوهشی تازه، پیرامون قیام امام حسین(ع) است، در 30 فصل ارائه شده و شامل اطلاعاتی بسیار دقیق درباره این حادثه شگفت است. مرحوم شهیدی در بخشی از مقدمه این کتاب، نوشته است: «... کمتر حادثه‌ای تاریخی است که از رنگ تبلیغات سیاسی امویان و عباسیان و یا تعصّبات دینی و مذاهب مختلف برکنار مانده و حقیقت آن دگرگون نشده باشد. لذا درباره تحلیل این حادثه تا آنجا که ممکن بوده است از هیچ کوششی دریغ نکرده‌ام و رویدادها را یکی با دیگری سنجیده و با دیگر وقایع مقایسه کرده‌ام ...»

این کتاب، یک کتاب تحلیلی است؛ یعنی بیش از آنکه به شرح وقایع متعدد سال 61 هجری که منجر به عاشورا شد بپردازد، به تحلیل مسائل تاریخی، اجتماعی و سیاسی آن دوره و مقدمات آن پرداخته و 17 فصل از کتاب را به آن اختصاص داده است و البته در فصل‌های بعدی به شرح وقایع نیز اشاراتی متعدد و خواندنی دارد.

« زندگانی علی‌بن‌الحسین(ع)» این کتاب، شامل 17 فصل است و نویسنده سعی بر آن داشته با دقت نظر بر مستندات قطعی، شرحی مفصل از زندگانی حضرت سجاد(ع) را پیش روی خوانندگان قرار دهد. مرحوم سیدجعفر شهیدی، در بخشی از مقدمه کتاب، آورده است:

« ...اکنون که توفیقی دست داد تا این کتاب را فراهم آورم، کوششی فراوان به کار رفت که بر منطق و مدرک تکیه کنم، نه بر عاطفه و احساس. من در این کتاب، آنچه نوشته‌ام چیزی است که تاریخ‌نویسان و جامعه‌شناسان مسلمان و حتی غیر مسلمانان، آن را پذیرفته‌اند. چیزی ننوشته‌ام که درک آن برای مردم روزگار ما آسان نباشد، و از سوی دیگر نتیجه عملی بر آن مترتب نشود. از میان همه نوشته‌ها، آن را گزیده‌ام که تاریخ، درست یا نزدیک به درست ضبط کرده است. بدین ترتیب در این کتاب کوشیده‌ام با نشان دادن آنچه در سندهاست سیمایی از ظاهر این امام بزرگوار نشان دهم. اما باید بگویم درک مقام او از روی حقیقت و واقع، پیداست که در توانایی کسی مانند من نیست... و نمی‌گویم آنچه فراهم کرده‌ام، حقیقت محض است؛ حقیقت محض را جز خدای بزرگ نمی‌داند.»

نویسنده در پایان کتاب، توضیحاتی مفید و خواندنی، درباره به «رساله حقوق» امام سجاد(ع)، «ترجمه رساله برابر ضبط صدوق در حضال»، «صحیفه‌ی سجادیه» و «قرآن به خط امام علی‌بن‌الحسین» اضافه کرده است.

« زندگانی امام صادق، جعفربن محمد علیه‌السلام» این کتاب، شامل 15 فصل است که طی آن، نویسنده به معرفی کامل آن امام همام، چه از نظر فردی، و چه اجتماعی و سیاسی، و بخصوص مسائل علمی و فقاهتی پرداخته است.چهار فصل پایانی این کتاب، فصولی است که بر شرح زندگی آن حضرت اضافه شده و خوانندگان را با نکات و مواردی شیرین و خواندنی، آشنا می‌کند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران