نیروی انتظامی پیش‏قدم تاسیس پلیس کودک


نیروی انتظامی پیش‏قدم تاسیس پلیس کودک

خبرگزاری تسنیم: استقرار واحدهای پلیس اختصاصی، نه تنها در جهت تحقق اصل مندرج در قواعد بین‌المللی ضرورت حیاتی دارد بلکه به نحوی کلی‌تر برای توفیق در پیشگیری و مهار جرم نوجوانان و رفتار با مجریان نوجوان نیز لازم است.

به گزارش خبرنگار گروه "رسانه‌های دیگر" خبرگزاری تسنیم، با گسترش جوامع، مهاجرت، پیچیدگی روابط اجتماعی، فقر، اعتیاد و ... و شیوع آنها به درون خانواده‌ها متاسفانه خانواده‌ها بخصوص فرزندان و کودکان خردسال و ضعیف بسیار بیشتر از گذشته خود را نشان دهد.

لذا با توجه به اخباری که گاه و بی‌گاه در خصوص کودکان شکنجه شده توسط پدر و مادر معتاد، نامادری، ناپدری و یا بزهکاری کودکان و نوجوانان منتشر می‏شود لزوم حمایت از آنان توسط دولت‌ها را بیش از پیش واجب می‏نماید. در این راستا با توجه به گسترش و افزایش شیوع ناهنجاری‌های کودکان و نوجوانان از یک طرف و ضرورت حمایت دولت از کودکان آسیب‌پذیر از طرف دیگر بر آن شدیم در خصوص پلیس کودک با سرهنگ دکتر محمد پوراسدی، معاون قضایی پلیس پیشگیری نیروی انتظامی که مولف سه کتاب و 16 مقاله علمی و بین‌المللی است به گفتگو بنشینیم تا در خصوص تشکیل پلیس کودک در ایران اطلاعاتی کسب کنیم و بدانیم جایگاه این پلیس در جامعه کجاست و تاکنون چه اقداماتی صورت گرفته است:

*تشکیل پلیس کودک چه ضرورتی دارد؟

ضرورت یک روند قضایی مناسب حال کودکان و جایگاه پلیس اطفال لازمه نیروی کارآمد و متخصصی است که روش‌های مواجهه با اطفال در تعارض با قانون یا اطفال بزهکار را بداند و به عنوان یک نهاد حمایت موثر قبل از سایر مقامات قضایی از وقوع جرم یا بروز حالت خطرناک آگاه شده و تحقیقات مقدماتی را انجام دهد.

بدیهی است برخورد تخصصی و آگاهانه پلیس، فرهنگ لزوم رعایت قوانین و مقررات اجتماعی را در اذهان و افکار کودکان بزهکار احیاء کرده و موجب قضازدایی در دادرسی اطفال خواهد شد.

*کودکان بر طبق چه مواد قانونی باید حفاظت و صیانت شوند؟

قانون مربوط به تشکیل دادگاه اطفال بزهکار مصوب 10/9/1338 (33 ماده) است و در ماده 6 کلیه وظایفی را که بر طبق قانون به عهده ضابطین دادگستری است انجام داده و در صورت نیاز انجام تحقیقات مزبور را با سمت نمایندگی به ضابطین ارجاع می‌دهد. لذا استفاده از متخصصین فنی و مددکاران اجتماعی آموزش دیده یا افراد مورد اعتماد به منظور تحقیقات در خصوص اطفال یا وضع خانوادگی و محیط و معاشرت آنان در قانون پیش‌بینی شده و جایگاه پلیس و سایر مقامات مجری قانون برای اجتناب از آسیب در برخورد با اطفالی که با قانون در تعارض هستند بسیار مهم است.

*قوانین و معاهده‌های بین‌المللی در مورد پلیس کودکان چگونه است؟

به عنوان مثال قواعد بیژینگ قاعده (1-12)افسران پلیس که غالبا یا منحصرا به امور نوجوانان می‌پردازند یا عمدتا به پیشگیری از جرم نوجوانان مشغولند، برای آنکه وظایفشان را به بهترین نحو انجام دهند، ‌باید به شیوه خاصی آزموده و ورزیده شوند. در شهرهای  بزرگ باید واحدهای پلیس خاصی برای این منظور تاسیس کرد. استقرار واحدهای پلیس اختصاصی، نه تنها در جهت تحقق اصل مندرج در قواعد بین‌المللی ضرورت حیاتی دارد بلکه به نحوی کلی‌تر برای توفیق در پیشگیری و مهار جرم نوجوانان و رفتار با مجریان نوجوان نیز لازم است.

*آخرین وضعیت لایحه آیین دادرسی کیفری جدید را بیان فرمایید.

ماده 31 پیش‌نویس لایحه آیین دادرسی کیفری جدید می‌گوید:

به منظور حسن اجرای وظایف ضابطان در مورد اطفال و نوجوانان،‌ پلیس ویژه اطفال و نوجوانان در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی تشکیل می‌شود. وظایف و حدود اختیارات آن به موجب لایحه‌ای است که وزارت کشور با همکاری وزارت دادگستری حداکثر ظرف شش ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون تهیه می‌کند و پس از تصویب آن از سوی هیئت وزیران به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود.

*جمهوری اسلامی ایران در خصوص کنوانسیون حقوق کودک  چگونه عمل کرد؟

جمهوری اسلامی ایران در سال 1372 (برابر با 1993 میلادی) کنوانسیون حقوق کودک را به صورت مشروط پذیرفت که این سند پس از تسلیم آن به سازمان ملل متحد از سال 1373 لازم‌الاجرا شده است و به این الحاق ایران هم‌آوایی خود را با جامعه بین‌المللی در جهت حمایت از حقوق کودک اعلام نموده و ماده واحده قانون اجازه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون حقوق کودک، مصوب 1/12/1372 این است: کنوانسیون حقوق کودک مشتمل بر یک مقدمه و 54 ماده تصویب شده و اجازه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به آن داده می‌شود مشروط بر آن که مفاد آن در هر مورد و هر زمان در تعارض با قوانین داخلی و موازین اسلامی باشد و یا قرار گیرد از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران لازم‌الرعایه نباشد.

*مواد قانونی کنوانسیون حقوق کودک چه می‌گوید؟

ماده واحده قانون پذیرش اصلاحیه کنوانسیون حقوق کودک مصوب 19/4/1380 شامل مواد زیر است:

مفاد ماده 19- وظیفه دولت ها در حمایت از کودکان در برابر تمام اشکال خشونت، مفاد ماده 33- حمایت از کودکان در برابر استفاده از موادمخدر، مفاد ماده 34- حمایت از کودکان در برابر هر نوع سوء استفاده جنسی، مفاد ماده 35- ممانعت از خرید و فروش و ربودن کودک، مفاد ماده 40- برخورد با کودکان مجرم مطابق شئونات و ارزش کودک و بیان حقوق کودک متهم یا محکوم و سایر قوانین مدنی، امور حسبی و حقوقی که به نحوی از انحاء کودکان را مورد حمایت قرار داده و تصریح کرده از تضییع حقوقی، مالی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کودکان جلوگیری به‌عمل آید.

*نقطه نظرات شما به عنوان معاون قضایی پلیس پیشگیری ناجا در خصوص تشکیل پلیس کودک چه می‌باشد؟

ما باید به عنوان پلیس لطافت، مهربانی و مراتب اسلامی را با کودکان و بانوان داشته باشیم که حرمت و شأن آنها نگه داشته شود از سوی دیگر قضازدایی کنیم و تا جایی که ممکن است با راهنمایی و ارشاد کار آنها را به پیش ببریم تا پرونده آنها به قوه قضاییه ارجاع داده نشود مگر اینکه حق‌الناس یا قصاص مطرح باشد که روش خاص خود را دارد. در هر حال در همایش بین‌المللی علمی- کاربردی که آن را با همکاری یونیسف سال 88 برگزار کردیم و 500 مقاله درجه یک در این همایش از دانشجویان دانشگاه ها و پلیس مطرح شد، ثابت کردیم که برای قشر 37 درصدی جامعه که کودکان هستند منتظر کار دیگران نمی‌مانیم و خود پیشقدم شده‌ایم تا با مطالعه تطبیقی و همه‌جانبه و در نظر گرفتن شرایط و تشکیلات و ساختار برای این قشر عظیم بی‌هیچ منتی کار مفید و ارزنده انجام دهیم و با کسانی باشیم که می‌خواهند برای کودکان کار کنند.
منبع: امین جامعه
انتهای پیام/
خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon