۵۰ درصد سیب زمینی کشور از همدان صادر می‌شود


50 درصد سیب زمینی کشور از همدان صادر می‌شود

نائب رئیس نظام صنفی کشاورزی همدان از صادرات ۱۲۰ هزار تن سیب زمینی از همدان خبر داد و گفت: هیچ سیب زمینی مازادی در استان همدان وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، خسرو طالبی شامگاه گذشته در نشست هم‌اندیشی ارکان سازمان نظام صنفی کشاورزی همدان، اظهار داشت: 240 هزار تن سیب زمینی از کشور صادر شده که 50 درصد توسط کشاورزان و تجار همدان صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصول با نظام صنفی کشاورزی همکاری و همراهی لازم را داشته‌اند، افزود: 500 هزار تن مازاد تولید سیب زمینی در سطح کشور داریم.

طالبی با اشاره به اینکه همدان یک چهارم تولید سیب زمینی کشور را دارد، گفت: در بسیاری از استان‌ها به سبب وجود سیب زمینی مازاد، دولت مجبور به خرید تضمینی شد ولی این اتفاق در استان همدان رخ نداده و بسیاری از سیب‌زمینی‌ها فروخته یا صادر شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی همدان نیز در این جلسه گفت: سیب‌زمینی کاران همدانی در سایر شهرها اقدام به کشت کرده‌اند که این محصول به نام همدان ولی در زمین سایر استان‌ها تولید می‌شود.

ابوالقاسم سوزنچی عنوان کرد: در حال حاضر کشاورزان شهرستان بهار زمین را اجاره کرده و سیب زمینی کشت می‌کنند چراکه در شهرستان بهار اراضی پاسخگوی نیاز کشاورزان نیست.

وی بیان کرد: نظام صنفی کشاورزی در کشور تنها بوده ولی در سطح کشور اصناف موازی این نظام صنفی است که امتیازات و امکاناتی به آنها داده شده که نظام صنفی کشاورزی از آن محروم است.

سوزنچی با اشاره به اینکه بدنه ادارات به طور اعم و جهاد کشاورزی و تعاون به طور اخص با این اختیارات و امتیازات فاصله دارند، تصریح کرد: سازمان تعاون روستایی وظیفه ارشادی و نظارتی دارد که باید آن را اعمال کند ولی تاکنون عملیاتی نشده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی همدان بیان کرد: بخش کشاورزی همدان 142 هزار بهره‌برداری دارد که تنها هفت و هزار و 500 نفر از این تعداد عضو نظام صنفی کشاورزی هستند و این رقم قابل قبول نیست.

وی با اشاره به اینکه موانع مختلفی در مقابل نظام صنفی برای انجام برخی کارها همچون شناسنامه‌دار کردن تراکتورها ایجاد شده است، گفت: انتظار می‌رود دستگاه‌ها و نهادهای مختلف همکاری مناسبی با نظام صنفی برای ارتقا بخش کشاورزی داشته باشند نه اینکه خود آنها مانعی برابر رشد باشند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon