غرب اعتماد سازی با دولت روحانی را از انرژی‌های تجدیدپذیر شروع کند

غرب اعتماد سازی با دولت روحانی را از انرژی‌های تجدیدپذیر شروع کند

خبرگزاری تسنیم: ال مانیتور با اشاره به تاکید و توجه ایران بر گسترش انرژی های تجدید پذیر این حوزه را بهانه خوبی برای شروع همکاری غرب با دولت روحانی دانست و نوشت: غرب می تواند از این طریق نشان دهد با پیشرفت تکنولوژیک و اقتصادی ایران مخالف نیست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم پایگاه اینترنتی ال مانیتور طی گزارشی نوشت به رغم تحریم ها و فراز و نشیب های سیاسی و اقتصادی، ایران همچنان به مدد بخش انرژی خود، اقتصاد بزرگی دارد.

نه تنها به دلیل ذخایر عظیم هیدروکربنی، بلکه به دلیل خواست ایران برای تبدیل شدن به قطب تکنولوژیک و اقتصادی منطقه، این کشور مجبور شده است تا به پاسخ این سوال بیندیشد که چگونه می توان انرژی لازم برای سرعت بخشیدن به رشد اقتصادی و صنعتی را فراهم کرد.
این گزارش افزود: در حال حاضر، توسعه در ایران به میزان قابل توجهی تحت تاثیر تحریم های خارجی و طرح هدفمندسازی یارانه ها قرار دارد. در چهارچوب طرح هدفمندی که از دسامبر 2010 آغاز شده است، باید اختصاص یارانه ها در تمام بخش ها تا پایان سال 2015، به صورت هدفمند انجام گیرد تا هزینه انرژی به حدود 90 درصد قیمت منطقه ای انرژی برسد و در نتیجه بهره وری مصرف انرژی در کشور بالا برود و صنایع مختلف در صحنه بین المللی حضوری رقابتی تر  داشته باشند.
پدیده هایی مانند گسترش سریع شهرنشیتی ، افزایش هزینه انرژی و تمایل به تبدیل شدن به کشوری توسعه یافته مسیر را برای افزایش توجه به راه حل های مدرن زیست محیطی نظیر استفاده از انرژی های تجدید پذیر، بهره وری انرژی و مدیریت پسماند ها و بازیافت در این کشور فراهم کرده است.
با وجود اینکه اقتصاد ایران در دو سال گذشته به دلیل تحریم ها و سوءمدیریت پس رفت داشته است، مجموع تقاضا برای انرژی کاهش نیافته است. رشد مصرف انرژی در کشور با هدف دولت برای استفاده از منابع هیدروکربنی برای صادرات در تعارض است. بنابراین، توجه بیشتری معطوف پتانسیل انرژی های تجدید پذیر و پر کردن این شکاف شده است.
منابع انرژی ایران عمدتا سوخت های فسیلی است و انرژی های تجدید پذیر هنوز نقشی عمده را در این اقتصاد بزرگ ایفا نمی کند. با این وجود، تلاشی آگاهانه در جریان است تا سهم انرژی های تجدید پذیر در تولید انرژی کشور افزایش یابد.

ایران اخیرا برق حاصل از اولین نیروگاه اتمی خود را وارد مدار کرده است، اما سهم برق اتمی از تولید برق کشور هنوز رقمی ناچیز است.
ال مانیتور در ادامه نوشت: با توجه به جغرافیای ایران، تولید انرژی های تجدید پذیر در این کشور بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. فراوانی تابش نور خورشید در ایران 280 روز در سال است که پتانسیل بالایی برای تولید انرژی برق خورشیدی محسوب می شود. به علاوه، تمایل رو به رشدی در بین جامعه و دولت برای استفاده از انرژی های پاک در کشور به وجود آمده است. دولت طرح هایی را برای توسعه تولید برق از طریق پروژه های تولید انرژی تجدید پذیر آغاز کرده است.
میزان استفاده از انرژی های تجدید پذیر در ایران هنوز زیر یک درصد است. بر اساس برنامه 5 ساله، استفاده از انرژی های تجدید پذیر در کشور تا مارس 2016 باید به 1.5 درصد برسد. تحریم های بین المللی سرمایه گذاری خارجی و توسعه تولید انرژی های تجدید پذیر در ایران را کند کرده است.
پروژه هایی برای تولید برق از طریق انرژی های تجدید پذیر در کشور وجود دارد، اما سهم آنها در تولید انرژی کشور چندان زیاد نیست.
این گزارش افزود: ایران بازاری با ریسک بالا و البته سودآوری بالا دارد که به رغم تحریم ها و مشکلات داخلی و خارجی همچنان به حیات خود ادامه می دهد. در بخش انرژی های تجدید پذیر، بازار ایران تشنه جذب تکنولوژی های غربی است، اما به طراحی و توسعه راه حل های داخلی برای تطبیق با واقعیت های جغرافیایی، اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی نیز نیاز دارد.
استفاده زیاد از سوخت های فسیلی در ایران موجب بالا رفتن سطح آلایندگی و تاثیر منفی آن بر سلامت شهروندان شده است. همین مسئله ضرورت توجه به تولید انرژی های پاک را بیشتر کرده است.
این امیدواری وجود دارد که با سر کار آمدن دولت معتدل حسن روحانی در ایران مسیر برای گسترش روابط تجاری بین ایران و کشورهای غربی بیش از پیش فراهم شود. حوزه انرژی های تجدید پذیر بخشی است که دو طرف می توانند تجارت دو جانبه و سرمایه گذاری را در آن توسعه دهند. توسعه انرژی های تجدیدپذیر همچنین می تواند به عنوان یک اقدام اعتماد ساز تلقی شود و کشورهای غربی به این وسیله نشان دهند که آنها با پیشرفت تکنولوژیک و اقتصادی ایران مخالف نیستند.
انتهای پیام/ 100

دهۀ «رکود، عبرت، تجربه»
پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon
بانک ایران زمین