جزای جرائم رایانه‌ای چیست؟/ شنود غیر مجاز تلفن ۶ ماه تا ۲ سال حبس دارد

جزای جرائم رایانه‌ای چیست؟/ شنود غیر مجاز تلفن 6 ماه تا 2 سال حبس دارد

خبرگزاری تسنیم: فصل یکم قانون جرائم رایانه‌ای در بخش جرائم و مجازات‌ها دارای سه مبحث دسترسی غیرمجاز، شنود غیر مجاز و جاسوسی رایانه‌ای است که در هر کدام جرائم و مجازات‌ها به تفکیک عنوان شده است.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات و ارتباطات خبرگزاری تسنیم، جرائم رایانه‌ای یکی از حوزه‌های پرچالش دنیای رو به رشد IT به شمار می‌آید که با توسعه روزافزون این فضا، ظرفیت‌های سوءاستفاده از بسترهای دیجیتالی نیز برای شیادان و کلاه‌برداران بیشتر فراهم می‌شود.

در تمامی کشورهای دنیا مرکز مستقل و یکپارچه‌ای دائما نظارت بر روی این فضا دارند تا با مشاهده هر گونه عمل مغایر با قوانینی، رفتارسنجی کرده و مانع بروز مخاطره‌ای عظیم در سطح شبکه شوند؛ در کشور ما نیز پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات وجود دارد که نقش پیشگیری کننده، دفاع و پاک‌سازی را بر عهده دارد و براساس قانون می‌تواند با خاطیان فضای سایبر برخورد کند.

قانون جرائم رایانه‌ای که هم‌اکنون مرجع اصلی نظارت و برخورد با خاطیان این حوزه تلقی می‌شود، در تاریخ خرداد 1388 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ 1388/3/20 به تأیید شورای نگهبان رسید و طی نامه شماره 121/16306 مورخ 1388/4/3 مجلس شورای اسلامی، به دولت جهت اجرا واصل شد.

دولت هم متعاقبا و با دستور مستقیم رئیس جمهور این موضوع را جهت اجرا ابلاغ نمود.

اما در فصل یکم (جرائم علیه محرمانگی داده‌ها و سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی) این قانون و در بخش جرائم و مجازات‌ها به چه موضوعاتی اشاره شده است؟

مبحث یکم-دسترسی غیرمجاز

ماده1- هر کس به طور غیر مجاز به داده‌ها یا سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده است دسترسی یابد، به حبس از 91 روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

مبحث دوم- شنود غیر مجاز

ماده2- هر کس به طور غیر مجاز محتوای در حال انتقال ارتباطات غیر عمومی در سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی یا امواج الکترومغناطیسی یا نوری را شنود کند، به حبس از شش ماه تا دو سال با جزای نقدی از 10 میلیون ریال تا 40 میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

مبحث سوم-جاسوسی رایانه‌ای

ماده3- هر کس به طور غیر مجاز نسبت به داده‌های سری در حال انتقال یا ذخیره شده در سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی یا حامل‌های داده مرتکب اعمال زیر شود، به مجازات‌های مقرر محکوم خواهد شد:

الف) دسترسی به داده‌های مذکور یا تحصیل آن‌ها یا شنود محتوای سری در حال انتقال، به حبس از یک تا سه سال یا جزای نقدی از 20 میلیون ریال تا 60 میلیون ریال یا هر دو مجازات.

ب) در دسترس قرار دادن داده‌های مذکور برای اشخاص فاقد صلاحیت، به حبس از 2 تا 10 سال.

ج) افشاء یا در دسترس قرار دادن داده‌های مذکور برای دولت، سازمان، شرکت یا گروه بیگانه یا عاملان آن‌ها، به حبس از 5 تا 15 سال.

تبصره 1-داده‌های سری داده‌هایی است که افشای ان‌ها به امنیت کشور یا منافع ملی لطمه می‌زند.

تبصره2-آئین‌نامه نحوه تعیین و تشخیص داده‌های سری و نحوه طبقه‌بندی و حفاظت آن‌ها ظرف 3 ماه از تاریخ تصویب این قانون توسط وزارت اطلاعات با همکاری وزارتخانه‌های دادگستری، کشور، ارتباطات و فناوری اطلاعات و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

ماده4- هرکس به قصد دسترسی به داده‌های سری موضوع ماده 3 این قانون، تدابیر امنیتی سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی را نقض کند، به حبس از 6 ماه تا 2 سال یا جزای نقدی از 10 تا 40 میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

ماده5- چنانچه مدیران دولتی که مسئول حفظ داده‌های سری مقرر در ماده 3 این قانون یا سامانه‌های مربوط هستند و به آن‌ها آموزس لازم داده شده است یا داده‌ها یا سامانه‌های مذکور در اختیار آن‌ها قرار گرفته است بر اثر بی‌احتیاطی، بی مبالاتی، یا عدم رعایت تدابیر امنیتی موجب دسترسی اشخاص فاقد صلاحیت به داده‌ها، حامل‌های داده یا سامانه‌های مذکور شوند، به حبس از 91 روز تا 2 سال یا جزای نقدی از 5 تا 40 میلیون ریال یا هر دو مجازات و انفصال از خدمت از شش ماه تا 2 سال محکوم خواهند شد.

انتهای پیام/

دهۀ «رکود، عبرت، تجربه»
پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
آسیاتک