آمریکا باید برای محو کامل اخوان المسلمین برنامه ریزی کند

آمریکا باید برای محو کامل اخوان المسلمین برنامه ریزی کند

خبرگزاری تسنیم: کارشناس مسائل خاورمیانه در اندیشکده امریکن اینترپرایز در یک مصاحبه در مورد اوضاع مصر مدعی شده است که آمریکا باید برای عقب راندن و محو کردن اخوان المسلمین از صحنه سیاسی مصر برنامه ریزی کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از اندیشکده امریکن اینترپرایز، مایکل روبین کارشناس مسائل خاورمیانه در این اندیشکده معتقد است که آمریکا نباید از جریان گذار سیاسی با حضور همه اطراف منازعه در مصر صحبت کند بلکه باید به سمت حذف کامل اخوان المسلمین و همه جریان‌های اسلام‌گرا در مصر حرکت کند.

* چه کسی امور مصر را در دست دارد؟

روبین: ارتش همچنان مسئولیت کامل امور را در اختیار دارد. به طور خاص ژنرال عبدالفتاح السیسی.

* آیا استعفای مقامات ارشد دولت موقت شما را متعجب کرد؟

روبین: خیر. محمد البرادعی همواره بیشتر یک چهره تشریفاتی و بازیچه در عرصه سیاسی بوده تا یک سیاستمدار واقعی. او همواره در صندوق آرا نمایشی ضعیف داشته و از این رو می‌کوشد حمایت‌های خارجی را به خود جلب کند تا بر حمایت داخلی که فاقد آن است سرپوش بگذارد.

* آیا در صورتی که اخوان المسلمین قدرت را در دست بگیرد، امیدی برای قبطیان هست؟

روبین: به هیچ وجه. گفته می‌شود هنگامی که ارتش اخوان المسلمین را واژگون کرد، اخوانی‌ها با هدف قرار دادن مسیحی‌ها واکنش نشان دادند. اما این فقط مسیحیان مصری نیستند که باید نگران باشند؛ مسیحیان سوری نیز در صورت پیروزی مخالفین سوری نیز باید نگران باشند و مسیحیان ترکیه نیز با رژیم سرکوبگری در کشور خود مواجه هستند.

* آیا واقعاً جریان دموکراسی خواهی در مصر شکل گرفته است؟ آیا حرکتی رو به جلو به چشم می‌خورد؟

روبین: خواست و تلاشی واقعی در میان برخی از مردم عادی دیده می‌شود، اما نمی‌توان هیچ دموکرات یا لیبرال واقعی را در حال حاضر در میان طبقه سیاسی مصر مشاهده کرد. ارتش می‌خواهد از منافع تجاری خود صیانت کند، اخوان المسلمین هم نشان داده است که اکنون تمایلی به دموکراسی ندارد، چنانکه در هنگامی که رئیس جمهور مخلوع محمد مرسی به محض آنکه قدرت را در دست گرفت از همه وعده‌های خود برای تشکیل یک حکومت مصالحه‌جو و ائتلافی دست کشید. گمان می‌کنم سعد‌الدین ابراهیم، جامعه شناس مصری ـ آمریکایی، در این باره حق دارد هنگامی که می‌گوید تقریباً یک دهه پیش از این در مصر استبداد‌خواه‌ها و تئوکرات‌ها وجود داشتند و تصویر یکدیگر را در آیینه منعکس می‌کردند. هر دوی ایشان به هر نیروی لیبرال‌تری که در این میانه تلاشی ترتیب دهد، حمله‌ور خواهند شد.

* آیا آمریکا می‌تواند کمکی به این اوضاع بکند؟ تا چه حد این مسئله آسیب‌زا است؟

روبین: مهم این است که بدانیم این ماجرا در مورد آمریکا نیست و ما اهرم چندان قدرتمندی در قبال مصر در اختیار نداریم. ما باید حرف‌های بی پایه و اساسی که در بیانیه چند روز پیش جان کری دیده می‌شد را رها کنیم. این جنگی برای مصالحه یا گفتگو نیست؛ هر دو طرف مواضعی کاملاً منحصر به فرد اتخاذ کرده‌اند. ایشان به هیچ وجه قصد مصالحه ندارند. در چنین موقعیتی، ما باید موضع خاص خود را اتخاذ کنیم. اگر ببازیم به هیچ وجه شرایطمان از حال حاضر بدتر نخواهد بود. در مورد منافع آمریکا ـ امنیت کانال سوئز و معاهده صلح اعراب ـ اسرائیل ـ من پیشنهاد می‌کنم که موضع ما باید حمایت از دولت گذار ژنرال السیسی باشد. اینکه او گذار به سمت یک دولت منتخب جدید را مطرح کرده است به معنای آن است که وی بهترین فرصت ممکن را برای بازگشت جریان اصلاحات به مسیر اصلی خود در مصر فراهم آورده است.

* بهترین سناریویی ممکن چیست؟

روبین: ارتش اسلام‌گراها را شکست داده و فعالیت‌های ایشان را محدود کند. عقب راندن اخوان‌المسلمین بسیار مهم است: هم در مصر، در مورد حماس، در سوریه و در ترکیه. این بهترین کاری است که در مورد خاورمیانه می‌توانیم انجام دهیم، بهتر از هر کار دیگری که از دستمان می‌آید. اما هر اتفاقی هم که رخ دهد، باید اوضاع اقتصادی وخیم و نابسامانی اجتماعی چندین ساله‌ در مصر را انتظار بکشیم. اخوان المسلمین باید به کلی محو شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان