ناآرامی‌های مصر تا یک هفته دیگر پایان می‌یابد/ اخوان به خواسته‌های مردم پاسخ نداد

ناآرامی‌های مصر تا یک هفته دیگر پایان می‌یابد/ اخوان به خواسته‌های مردم پاسخ نداد

خبرگزاری تسنیم: یک کارشناس مسائل سیاسی در مصر گفت: تظاهرات و تجمعات اعتراض آمیز جنبش اخوان المسلمین مصر طی یک هفته آینده پایان خواهد یافت.

"احمد راسم النفیس" در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری تسنیم با اشاره به دخالت ارتش مصر برای پایان دادن به تظاهرات اخوان المسلمین گفت: فکر نمی‌کنم مصر طی ماه‌های آینده شاهد این ناآرامی‌ها باشد بلکه معتقدم تظاهرات و تجمعات اعترض آمیز جنبش اخوان المسلمین طی یک هفته آینده  پایان خواهد یافت. البته ممکن است حوادثی در گوشه و کنار کشور اتفاق بیفتد اما مهمترین علت پایان یافتن فوری تظاهرات و تجمعات اعترض‌ آمیز اخوان المسلمین نبود حمایت‌های مردمی از این جنبش است.

اتمام فرصت میانجیگری
این کارشناس مصری درپاسخ به این سؤال که آیا شخص یا گروهی وجود دارد که بتواند بین ارتش مصر و اخوان المسلمین میانجیگری کند، گفت: بنده معتقدم که مرحله میانجیگری بین اخوان و مقامات قاهره به پایان رسیده است. به این معنا که بیش از یک ماه است که محمد مرسی از ریاست جمهوری مصر برکنار شده و طرفداران اخوان المسلمین در میدان العدویه قاهره تجمعات اعتراض آمیز برپا کردند. در این مدت جنبش اخوان المسلمین می‌توانست برخی مطالبات سیاسی خود را به دست آورد اما این فرصت را به‌طور کلی از دست داد.

افزایش فشار
وی افزود: در این مدت اخوان المسلمین بر خواسته‌هایی نظیر بازگشت محمد مرسی به هرم قدرت تأکید کرد که باعث شد، فشار بر این جنبش افزایش یابد. این در حالی بود که بیشتر ملت مصر کنار این جنبش قرار نگرفتند. در اینجا باید من باید به این نکته اشاره کنم که ناآرامی‌های مصر از روزی که محمد مرسی از ریاست جمهوری برکنار شد، شروع نشد بلکه مدت‌ها پیش از آن آغاز شده بود. جنبش تمرد "نافرمانی"  طوماری با بیش از 20 میلیون امضا تهیه کرده بود که مردم خواهان برکناری دولت اخوانی قاهره هستند. به‌علاوه، صدها هزار نفر مصری علیه محمد مرسی اقدام به برپایی تظاهرات و تجمعات اعتراض آمیز کردند.

برکناری مسالمت‌آمیز
این رهبر شیعیان مصر تصریح کرد: بنده خودم به‌عنوان یک شاهد در بیستم ژوئن 2013 [30 خرداد ماه] در شهر منصوره بودم. در تظاهرات این شهر بیش از 3 میلیون نفر شرکت کرده بودند. آنان خواستار کناره گیری مسالمت آمیز اخوان المسلمین از قدرت شدند تا این جنبش بیش از این در معرض اتهاماتی قرار نگیرد، همان‌طوری که الآن با آنها مواجه است. به‌هرحال، جنبش اخوان المسلمین این فرصت را از دست داد. شاید آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها از اخوان المسلمین حمایت کرده باشند که بر مطالبات خود اصرار ورزد اما این مطالبات و خواسته‌ها به‌نفع اخوان نبود.

مخالفت مردمی
این کارشناس مصری درباره پایگاه اجتماعی اخوان المسلمین گفت: همان‌طوری که گفتم بنده در ژوئن 2013 در شهر منصوره بودم و شاهد تظاهراتی بودم که در آن تظاهرات بیش از 3 میلیون نفر شرکت داشتند. این جمعیت انبوه میزان گستردگی مخالفت مردم  با اخوان المسلمین را نشان می‌دهد. این مخالفت بعد از ناآرامی‌های اخیر به‌ویژه همپیمانی قوی اخوانی‌ها با گروه‌های تروریستی مثل شبکه القاعده ابعاد گسترده‌ای یافته‌ است. به‌علاوه، چند روز قبل، طرفداران اخوان المسلمین در تظاهرات و تجمعات اعتراض‌آمیز خود سلاح‌های گرم به‌همراه  داشتند و بدون هدفی به‌سوی مردم تیراندازی می‌کردند.

تصور مصریان از اخوان
این  کارشناس مسائل سیاسی مصر در ارتباط با به قدرت رسیدن اخوان المسلمین گفت: مردم زمانی به اخوان المسلمین رأی دادند که فکر می‌کردند حاکمیت این جنبش سبب روی کار آمدن اسلام میانه‌رو و معتدل می‌شود. اما هنگامی که اخوان به هرم قدرت صعود کرد، به خواسته‌های مردم پاسخ مثبت نداد و چهره واقعی‌اش برای ملت آشکار شد و مردم فهمیدند که اخوان المسلمین با گروه‌های تندروی سلفی و تکفیری ائتلاف کامل دارد. به همین دلیل، به‌تدریج از این جنبش فاصله گرفتند، به‌گونه‌ای که خواستار برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری شدند. با وجود این، معتقدم روند سیاسی و مذاکره بهترین راهکار برای بازگشت اخوان به عرصه سیاسی است و چنانچه به این جنبش پیشنهاد مذاکره دادند باید از این فرصت استفاده کند و به این پیشنهاد پاسخ مثبت دهد.

آینده گروه‌های اسلام‌گرا
وی درپایان درباره آینده احزاب و گروه‌های سیاسی اسلام‌گرا در مصر گفت: بستر برای فعالیت این گروه‌ها که بر اساس عقلانیت و اعتدال حرکت می‌کنند، فراهم است و این گروه‌ها می‌توانند نقش مؤثری در ساختار سیاسی مصر ایفا کنند.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان