حمله به سوریه تلاش روحانی و ظریف برای تعامل با آمریکا را تباه می‌کند


حمله به سوریه تلاش روحانی و ظریف برای تعامل با آمریکا را تباه می‌کند

خبرگزاری تسنیم: مذاکره کننده ارشد سابق هسته‌ای ایران به نیویورک تایمز گفت:« معتقدم که روحانی و ظریف می‌خواهند بر خصومت بین ایران و آمریکا غلبه کنند، اما یک حمله نظامی به سوریه می‌تواند این تلاش‌ها را تباه کند.»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم حسین موسویان، مذاکره کننده ارشد سابق هسته ای ایران به نیویورک تایمز می‌گوید:« معتقدم که روحانی و ظریف می خواهند بر خصومت بین ایران و آمریکا غلبه کنند، اما یک حمله نظامی به سوریه می تواند این تلاش را تباه کند.»

نیویورک تایمز  در ادامه افزود: هفته گذشته 2 رویداد دیپلماتیک در تهران گمانه زنی‌ها درباره از سرگیری مذاکرات بین آمریکا  و ایران را دوباره به محافل رسانه‌ای آورد. حضور جفری فلتمن، معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل و از دیپلمات های ارشد دولت نخست اوباما که با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران  درباره  واکنش‌های احتمالی ایران در صورت حمله آمریکا به سوریه گفتگو کردند. همزمان سلطان قابوس، پادشاه عمان که به میانجیگری بین ایران و آمریکا شهرت دارد، در تهران به سر می برد و با مقامات عالی رتبه، از جمله رهبر ایران دیدار داشت.

به نوشته این نشریه آمریکایی با این حال شاید برای امیدوار شدن زود باشد، حتی اگر روحانی و وزیر خارجه وی برای پایان دادن به مجادله هسته ای و رسیدن به توافقی خود را مشتاق نشان می‌دهند، هنوز معلوم نیست آنها این توانایی را دارند یا خیر. روحانی همچون اوباما در مقابل گروه‌های محافظه‌کار داخلی آسیب‌پذیر است.
حسین موسویان، مذاکره کننده ارشد سابق هسته ای ایران به نیویورک تایمز می‌گوید:« معتقدم که روحانی و ظریف می خواهند بر خصومت بین ایران و آمریکا غلبه کنند، اما یک حمله نظامی به سوریه می تواند این تلاش را تباه کند.»

نیویورک تایمز افزود: هرچند جان‌کری، وزیر خارجه آمریکا در حال کسب حمایت برای جنگ در سوریه است، همتای ایرانی وی دکتر ظریف، در ردای یک میانه رو به دنبال حل و فصل سیاسی مسئله است و روز دوشنبه تلاش کرد تا این موضوع را القا کند که اوباما به نگرش وی نزدیک است اما از سوی محافظه‌کاران و تندروهای داخلی برا ی حمله به سوریه تحت فشار قرار دارد. 

از سوی دیگر، موضوع کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه، که ایران خود در جنگ 8 ساله قربانی این تسلیحات شد، مسئله بسیار حساسی است. روحانی و ظریف استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه را در صفحات توئیتر و فیس بوک خود محکوم کرده اند.  به ادعای این روزنامه در صورتی که شواهد و مدارک استفاده دولت سوریه از سلاح های شیمیایی را ثابت کند، حمایت ایران از دمشق هزینه سیاسی بالایی دارد.

ایران و آمریکا علیرغم خصومت دیرینه، شاید در انتها زمنیه منافع مشترکی در سوریه پیدا کنند. اگر بشار اسد سقوط کند، هر دو طرف با رقیب مشترکی مواجه خواهند شد: گروه‌های جهادی تندرو

انتهای پیام/ 

پربیننده‌ترین اخبار ویژه نامه‌ها
اخبار روز ویژه نامه‌ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی