ایران هیچ‌گاه سلاح اتمی تولید نمی‌کند/ لحن نامه اوباما مثبت و سازنده بود

ایران هیچ‌گاه سلاح اتمی تولید نمی‌کند/ لحن نامه اوباما مثبت و سازنده بود

خبرگزاری تسنیم: رییس‌جمهور ایران گفته است که این کشور هیچ‌گاه تسلیحات هسته‌ای تولید نخواهد کرد و هیچ‌وقت در این راه گام نگذاشته است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از بی‌بی‌سی، رئیس جمهور کشورمان در اولین مصاحبه خارجی خود و در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا، تأکید کرد که برای رسیدن به توافق با غرب درباره برنامه هسته‌ای، "اختیار کامل" دارد.

روحانی همچنین لحن نامه اخیر باراک اوباما به خود را "مثبت و سازنده" توصیف کرد.

همزمان سخنگوی کاخ سفید خبر داد که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در نامه به حسن روحانی اعلام کرده که اگر تهران نشان دهد در پی تولید سلاح هسته‌ای نیست، آمریکا آماده است مناقشه هسته‌ای با ایران را حل و فصل کند.

اوباما سه روز پیش در 15 سپتامبر، 24 شهریور، در یک مصاحبه تلویزیونی تأیید کرده بود که با حسن روحانی نامه‌نگاری کرده است.

رییس جمهور ایران گفته است که این کشور هیچ‌گاه تسلیحات هسته‌ای تولید نخواهد کرد و هیچ‌وقت در این راه گام نگذاشته است. دکتر روحانی تصریح کرد، ایران درباره حقوق هسته‌ای کشورها، چیزی بیشتر از معاهده منع تسلیحات هسته‌ای نمی‌خواهد.

او گفت: "به‌نظرم رهبران هر کشوری باید به‌فکر منافع ملی خودشان باشند؛ نه‌آنکه تحت تأثیر گروه‌های فشار باشند. امیدوارم در آینده شاهد چنین فضایی باشیم".

رئیس‌جمهوری ایران درباره سوریه گفته است که تهران در به‌نتیجه رسیدن توافق روسیه و آمریکا نقش عمده‌ای بازی کرده است.

حسن روحانی گفت: "ما دولت سوریه نیستیم. ما فقط یکی از کشورهای منطقه هستیم که به‌دنبال صلح و ثبات و از بین رفتن سلاح‌های کشتارجمعی هستیم".

در پاسخ به سؤال خبرنگار ان‌بی‌سی درباره این که آیا کنارگذاشتن گزینه حمله نظامی به سوریه از طرف آمریکا را نشانه ضعف واشنگتن می‌داند، رئیس جمهور کشورمان تأکید کرد: "ما جنگ را نشانه ضعف می‌دانیم. هر دولتی که تصمیم به صلح بگیرد، به آن با نگاه احترام به صلح می‌نگریم".

این نخستین مصاحبه روحانی با یک رسانه خارجی پس از انتخاب‌شدن به ریاست جمهوری ایران است.

رئیس جمهور کشورمان قرار است در روزهای آینده برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، عازم آمریکا شود.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت