"نرمش قهرمانانه" در موضوع هسته‌ای، تکیه بر اصول با تاکتیک‌های متفاوت است

"نرمش قهرمانانه" در موضوع هسته‌ای، تکیه بر اصول با تاکتیک‌های متفاوت است

خبرگزاری تسنیم: نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران گفت: مصداق نرمش قهرمانانه در مسئله هسته‌ای این است که ما اصولی داریم و آن دستیابی به فناوری هسته‌ای است و طوری پیش رفته‌ایم که اکنون بر غنی سازی ۲۰ درصد دست یافته‌ایم.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار فرمانده سپاه با ایشان، گفت: حضرت آقا در این دیدار از واژه "نرمش قهرمانانه" استفاده کردند که مبین مسائل گسترده در داخل و خارج است.

وی افزود: این اصطلاح در این مقطع از زمان مفهوم خاص خود را دارد و نمی‌توان آن را با مقاطعی دیگر از تاریخ قیاس کرد. البته حضرت آقا این تعبیر را در گذشته هم به کار برده بودند، در کتابی که مربوط به زندگانی امام حسن مجتبی است و فردی به نام شیخ راضی آل یاسین آن را نوشته و آقا ترجمه کردند که در آنجا صلح امام حسن را پرشکوه‌ترین نرمش قهرمانانه تاریخ نام گذاشتند.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه با بیان اینکه این کتاب د رسال 1354 چاپ شده که مربوط به دوره قبل از انقلاب بود، اظهار داشت: آنچه که در این بیان آمده، مربوط به یکی از تاکتیک‌های رهبران الهی در طول تاریخ است یعنی اینکه ما در سیاست یک استراتژی و یک تاکتیک داریم که برای تحقق استراتژی رهبران الهی تاکتیک‌های متفاوتی را در مسیر حرکت انقلاب‌های توحیدی داشته و دارند.

حجت‌الاسلام سعیدی با انتقاد از برخی تعبیرهای سلیقه‌ای در برخورد با واژه نرمش قهرمانانه در خبرگزاری‌ها، خاطرنشان کرد: استراتژی ثابت است، ولی تاکتیک ممکن است در فراخور زمان متغیر باشد. البته بعضی از خبرگزاری ها متاسفانه این بیان را به معنای عقب‌نشینی تعبیر کردند در حالی که نمی‌خواهند قیاس کنند با عصر امام حسن مجتبی(ع). در عصر ما حاکمیت ولایت فقیه بسیار قدرتمند و پرنفوذ و پابرجاست و مردم همچان با همه وجود از انقلاب، نظام، رهبری و ولایت فقیه حمایت می‌کنند و نفوذ جمهوری اسلامی و میدان مانورش در منطقه و دنیا بسیار گسترده و عمیق است.

وی تصریح کرد: با این وجود ممکن است تاکتیک در مقاطع زمان تغییر کند همانطور که در زندگانی حضرت امام تاکتیک‌های مختلفی داشتیم و در رفتار رهبر معظم انقلاب هم آن تاکتیک‌ها را به شکل متفاوت دیدیم، اما استراتژی ثابت وی همان است که می‌فرمایند با تکیه بر اصول می‌توان در برخی مقاطع مقداری نرمش قهرمانانه انجام داد.

نماینده ولی فقیه در سپاه با اشاره به مثال رهبر انقلاب در این زمینه مبنی بر شناخت کشتی‌گیر از حریف خود در میدان مسابقه، اظهار داشت: مثال آقا مثال عینی و روشن بود، یعنی وقتی که انسان با یک هم وزنی کشتی می‌گیرد، باید بداند که طرف مقابل چه کسی است و با چه ترفندی باید حریف را مغلوب کند. یعنی مثل بازی شطرنج است.

حجت‌الاسلام سعیدی تصریح کرد: گفتمان دیپلماسی هم شرایط خود را دارد در گفتمان دیپلماسی نیاز به دقت و مراقبت است،کوچکترین غفلت در نبرد دیپلماسی به معنای انحراف خواهد بود در نتیجه ممکن است به شکست منجر شود. آن‌چیزیکه ایشان فرموند تکیه بر استراتژی بود ولاغیر.

وی با بیان اینکه در تغییر نسبی تاکتیک تکیه بر اصول مهم است، به اهمیت بحث نرمش قهرمانانه در موضوع هسته‌ای اشاره و خاطرنشان کرد: مصداق این موضوع در مسئله هسته‌ای این است که  ما اصولی داریم و آن دستیابی به فناوری هسته‌ای است. زمانی ما به دنبال غنی‌سازی 20 درصد نبودیم. ما دنبال 5 درصد بودیم، اما اکنون غنی‌سازی بیست درصد هم در اختیارمان قرار دارد. اصل غنی سازی و اصل حقوق را در چارچوب مواضع بین‌المللی تحت نظارت آژانس انرژی اتمی را پذیرا هستیم و سیستم کنترل را هم قبول داریم.

نماینده ولی فقیه در سپاه تصریح کرد: ما در موضوع هسته‌ای از اصل موضوع کوتاه نخواهیم آمد، یعنی از قبل حرف‌هایمان مشخص بود و چیز جدیدی در قبال دنیا نداریم، اما اگر آنها نمی‌فهمند و بهانه‌گیری کنند، حرف ما همان حرف اصولمان خواهد بود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon
فلای تو دی