دستاوردهای فنی ایران چالش بزرگ غرب در مذاکرات هسته‌ای ژنو

دستاوردهای فنی ایران چالش بزرگ غرب در مذاکرات هسته‌ای ژنو

خبرگزاری تسنیم: غرب درحالی در مذاکرات هسته‌ای با ایران شرکت کرده است که با وجود نگرانی‌هایی مبنی بر قابلیت فنی ایران همچنان می‌توان به مثبت بودن نتیجه مذاکرات خوشبین بود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم؛ نیویورک تایمز در آستان مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در ژنو در مقاله‌ای به انتظار غرب از ایران برای عقب‌نشینی از تلاش‌هایش در زمینه غنی‌سازی اورانیوم اشاره کرده است. اما به عقیده نویسنده ایران تا اندازه زیادی در زمینه قابلیت‌های فنی پیشرفت داشته است و همین مساله موجب نگرانی غرب شده است.

دارا بودن هزاران سانتریفیوژ پیشرفته و متخصصان ایرانی که در حال ساخت پلوتونیوم در یکی از نیروگاه‌های ایران هستند نگرانی زیادی را برای مذاکره کننده‌های غربی ایجاد کرده است.

هردوطرف با نقاط ضعف و قوت وارد مذاکرات می‌شوند. ایران نمی‌تواند از برنامه هسته‌ای خود عقب‌نشینی کند و در مقابل تحریم‌های غرب اقتصاد ایران را نشانه گرفته است.

درصورت تاکید ایران به غنی‌سازی در سطح پایین مسلما غرب نیز خواستار بازرسی های متعدد از تاسیسات ایران خواهد شد. شدت و ضعف این خواست‌ها می‌تواند در شکست یا پیروزی مذاکرات تاثیرگذار باشد.

گری سامور، مشاور ارشد شورای امنیت ملی منع اشاعه در اولین دوره ریاست‌جمهوری اوباما معتقد است: " درصورتی که ایران قصد تولید سلاح هسته‌ای را داشته باشد توقف تولید اورانیوم 20 درصد نمی‌تواند مانع این امر شود زیرا می‌تواند با استفاده از اورانیوم با غنای کم این اقدام را انجام دهد."

با توجه به تغییر دولت در ایران و مثبت بودن فضا برای مذاکرات میان ایران و غرب بسیاری به مثبت بودن مذاکرات خوشبین هستند. با اینحال دولت آمریکا بارها اعلام کرده است که تنها براساس عملکرد این کشور سیاست آمریکا قابلیت تغییر دارد.

با اینحال مقامات آمریکایی آمادگی خود را برای مذاکرات سازنده اعلام کرده‌اند و حضور آدام جی. زوبین یکی از مقامات ارشد این کشور و مسئول تحریم‌های اقتصادی آمریکا را دلیلی بر این مدعا دانسته‌اند. البته به نظر می‌رسد تا زمانی که مساله اصلی برای این کشور حل نشده باشد اقدامی در این زمینه صورت نخواهد داد.

انتهای پیام/
 

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
triboon
طبیعت