فضای مذاکرات بسیار مثبت بود/ هدف ما تضمین حقوق هسته‌ای جمهوری اسلامی است

فضای مذاکرات بسیار مثبت بود/ هدف ما تضمین حقوق هسته‌ای جمهوری اسلامی است

خبرگزاری تسنیم: رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با حضور در کنفرانس خبری به سؤالات خبرنگاران پیرامون نشست امروز پاسخ داد.

به گزارش گروه اعزامی خبرگزاری تسنیم به ژنو، عراقچی در کنفرانس خبری گفت: نشست صبح امروز تقریباً 10 دقیقه پیش پایان یافت و این نشست در فضای بسیار مثبتی برگزار شد.

سید عباس عراقچی تأکید کرد:‌ هر دو طرف علاقه خود را به پیشرفت مذاکرات نشان دادند و بخش بیشتر این جلسه به ارائه طرح پیشنهای ایران گذشت که با استفاده از پاور پوینت ارائه شد و جزئیات دقیق‌تر و عملیاتی در جلسه بعدازظهر در سطح معاونان وزرای خارجه مطرح می‌شود.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد:‌ این طرح محرمانه است و محرمانه باقی خواهد ماند تا به توافق نهایی برسیم و در طول جلسه بعدازظهر و فردا جزئیات بیشتر طرح مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و برای جلسه بعدی تصمیم گیری می‌کنیم که چه تاریخی باشد و دو طرف برای ادامه مذاکرات به تصمیم برسند.

عراقچی گفت: جزئیات این طرح محرمانه است و عنوان آن هم پایانی بر یک بحران غیرضروری و آغازی برای افقهای جدید است و با توجه به ابعاد کاملاً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران نباید این بحران اتفاق می‌افتاد.

دیپلمات ارشد کشورمان اظهار داشت: ما برای مذاکرات هدف مشترکی را تعریف کرده‌ایم که به‌خلاف گذشته است و طرفین هدف مشترکی را تعریف می‌کنند و هدف ایران تضمین حقوق جمهوری اسلامی ایران در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و ایجاد اطمینان از ماهیت صرفاً صلح‌آمیز این برنامه و حقوق جمهوری اسلامی و اطمینان از صلح‌آمیز بودن آن است.

عراقچی گفت: این طرح با اجرای حق ایران برای توسعه تحقیق و تولید و استفاده از انرژی هسته‌ای، استفاده از سازوکارهای راستی آزمایی آژانس، همکاری بین المللی در حقوق ایران، رفع کامل تمامی تحریم‌های یک‌جانبه، چندجانبه و همکاری در زمینه نگرانی‌ها و علائق مشترک قابل بحث است و اجرای این طرح اقتضائاتی دارد که حسن‌نیت طرفین اولین بخش آن است.

وی تأکید کرد: مذاکرات باید محدودیت زمانی داشته باشد. همزمانی گامهای دو طرف و فضای مثبت در طول مذاکرات باید حفظ شود و توافق مقدماتی باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دست بیاید و گام پایانی نقشه راه و جدول زمان‌بندی است و باید در کوتاه‌ترین زمان درباره آن توافق شود.

عراقچی گفت:‌ ایران در طرح خود مشخصه‌های گام اول و گام آخر را تعریف کرده است. گام اول بازسازی اعتماد دوجانبه خواهد بود و دوم جلوگیری از تشدید اوضاع و سوم پرداختن به نگرانی‌های فوری دو طرف است. چهارم حل اختلاف از طریق گفت‌وگو و پنجم اجرای فوری توافقات و گام پایانی هم شرایطی را دارد.

اول استفاده از فتوای رهبری به‌عنوان مهمترین اقدام

دوم ادامه غنی‌سازی برای ایران و برخورداری از تأسیسات هسته‌ای شامل راکتورهای تحقیقاتی

سوم همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای میان طرفین همچنین شفافیت و نظارت آژانس، لغو جامع و کامل همه تحریم‌ها شورای امنیت و کلیات طرح پیشنهادی ایران این بود و جزئیات کماکان محرمانه خواهند بود تا توافق نهایی.

عراقچی گفت: در بعدازظهر احتمالا 2 و نیم جلسه‌ای خواهیم داشت و طرف مقابل از روحیه تعاملی ایران برای مذاکرات استقبال کرد و همچنین ملاقات‌های دجانبه‌ای میان هیئت‌ها صورت گرفته است و ما هم ملاقاتی دوجانبه با طرف روسی داشتیم و احتمالاً بر حسب ضرورت با دیگران ملاقات‌هایی داشته‌ایم و هیئت‌های 1+5 هم تأکید کردند که از اختیار کامل برای مذاکره برخوردارند.

عراقچی در پاسخ به سؤال تسنیم درباره تحرکات لابی صهیونیست‌ها در حاشیه و در زمان برگزاری نشست گفت: به‌عهده طرف مقابل است که مانع از تحرکات مخرب رژیم صهیونیستی باشد و باید اجازه ندهند که دیگران برای آنها تصمیمی بگیرند.

عراقچی در پاسخ به سؤال دیگری گفت که جزئیات طرح محرمانه است و گفت که پیشنهاد جدید یک پیشنهاد سازنده‌ای است که می‌تواند مبنای مذاکره باشد.

عراقچی درباره نگرانی‌ها و مسائل موجود گفت: برخی از اینها کوتاه‌مدت و برخی بلندمدت است. ایران درباره شناسایی حق خود نگرانی دارد و درباره برخی فشارها و تحریم‌ها نگرانی داریم که می‌توان به کوتاه‌مدت و بلندمدت تعریف کرد، در گام اول به رفع نگرانی‌های فوری می‌پردازیم.

گام به گام بودن مراحل این است که طرف مقابل باید به تعهدات خود عمل کند و در غیر این صورت همه‌چیز تعلیق می‌شود.

وی گفت که گام اول و گامهای بعدی متقابل است و طرفین باید به آن متعهد باشند.

این دیپلمات ارشد کشورمان تأکید کرد: جدّیت در هیئت 1+5 دیده شده است و طرح آلماآتی به‌شکلی که تعریف شده روی میز نیست.
وی گفت: اگر تا فردا به جمع‌بندی برسیم خوب است اما احتمالاً جلسات تا بعدازظهر فردا به طول می‌کشد.

عراقچی گفت: در مذاکرات بعدازظهر اشتون و ظریف حضور ندارند و شام دیشب هم بیشتر به آشنایی گذشت.

وی تصریح کرد: ایران در طرح خود مشتمل بر هدف مذاکرات، گام اول و گام پایانی است و درباره این سه اگر توافق صورت بگیرد گام اول اجرایی می‌شود اما درباره گامهای میانی باید مذاکراتی صورت گیرد و تأکید می‌شود که پیش‌بینی این نیست که فردا درباره طرح توافقی می‌شود اما جلسات ادامه دارد.

عراقچی تأکید کرد: باید مسیر و زمان مشخص باشد و ما حاضر نیستیم دیگر در تاریکی گام برداریم.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان