سی‌ان‌ان؛ دسترسی‌هایش را چگونه حفظ می‌کند:"پول می‌گیریم؛ دیکتاتور تبلیغ می‌کنیم"


سی‌ان‌ان؛ دسترسی‌هایش را چگونه حفظ می‌کند:"پول می‌گیریم؛ دیکتاتور تبلیغ می‌کنیم"

خبرگزاری تسنیم: یک ژورنالیست CNN که سه بار برنده جایزه امی شده است، می‌گوید که CNN از دیکتاتورهای خارجی پول می‌گیرد تا پروپاگانداهای تبلیغاتی برایشان انجام دهد.

در مورد چرایی این که رسانه‌های جریان اصلی و بزرگ‌ترین رسانه‌های جایگزین هر دو حامی جنگ هستند، به پنج دلیل می‌توان اشاره نمود. اولین دلیل خودسانسوری بود که به آن اشاره شد. دومین دلیل هم سانسور توسط مقامات بالاسری بود. باید اضافه نمود که مالکین شرکت‌های رسانه‌ای آمریکا مدت‌ها به‌عنوان بخشی از تهییج‌کنندگان [مردم] در حمایت از جنگ ایفای نقش نموده‌اند.

حالا در چهارمین دلیل، عاملی به‌نام «دسترسی» مطرح می‌شود.

دن فرومکین و برت ارندز و بسیاری از گزارشگران دیگر جریان اصلی خاطرنشان نمود‌ه‌اند که «دسترسی» بزرگ‌ترین عامل ارزشمند برای ژورنالیست‌های جریان اصلی است … و این که آن‌ها تملق‌گوی افراد صاحب قدرت خواهند بود و بنابراین همواره دسترسی ارزشمند خود را حفظ خواهند نمود.

ولی در عمل یک اتفاق دیگر نیز در مورد دسترسی می‌افتد؛ پرداخت‌های مستقیم پول در عوض دسترسی به رسانه‌ها، به‌عنوان مثال، یک ژورنالیست CNN که سه بار برنده جایزه امی شده است، می‌گوید که CNN از دیکتاتورهای خارجی پول می‌گیرد تا پروپاگانداهای تبلیغاتی برایشان انجام دهد.

پولیتیکو فاش می‌نماید:

برای 25 تا 250 هزار دلار، واشنگتن پست به لابی کنندگان و مدیران تشکل‌ها، دسترسی غیررسمی و بی‌چون و چرا به «همان قدرتمندان کم‌تعداد» را پیشنهاد داده است؛ این شامل مقامات رسمی دولت اوباما، اعضای کنگره و در ابتدا حتی صفحه خود خبرنگاران و سردبیران می‌گردد.

این پیشنهاد که اساساً یک سازمان خبری را به یک خدمات دهنده خصوصی به لابی‌کنندگان و مقامات رسمی مبدل می‌سازد، نشانه‌ای از مسیری بود که سازمان خبری در زمانی که بیشتر روزنامه‌ها برای بقا مبارزه می‌کنند، به‌سمت کسب درآمد خواهد رفت.

این ممکن است یکی از دلایل این قضیه باشد که مفسران خبری جریان اصلی از وبلاگ‌نویسان بسیار متنفر هستند. هرچقدر افراد بیشتری خبرها را از طریق وبلاگ‌ها به‌جای منابع خبری جریان اصلی دنبال کنند مخاطبان آن‌ها کمتر می‌شود و رسانه‌های جریان اصلی کمتر می‌توانند از کمک‌های ناشی از «دسترسی‌های بی‌چون و چرا»ی افراد خاص به محصولات رسانه‌ای تملق‌آمیز و تبلیغاتی تغذیه شوند.

پنج دلیل برای وجود این‌همه گزارش‌ حامی جنگ ــ 1"ما آزادانه و باصراحت می‌نویسیم ولی پیش از چاپ آن را اصلاح می‌کنیم"
پنج دلیل برای وجود این‌همه گزارش‌ حامی جنگ ــ 2 سؤال: چه‌چیزی می‌تواند رسانه‌های جریان اصلی را نجات دهد؟/جواب: 90درصد سردبیران‌‌ را دار بزنید

پنج دلیل برای وجود این‌همه گزارش‌ حامی جنگ ــ 3 پروپاگاندای سیاه؛ بازی‌های عاشقانه رسانه‌های جریان اصلی با کاخ سفید/

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران