آیین‌نامه مجلس راهکار ارائه لایحه توسط رئیس قوه قضائیه به مجلس را پیش‌بینی نکرده است

آیین‌نامه مجلس راهکار ارائه لایحه توسط رئیس قوه قضائیه به مجلس را پیش‌بینی نکرده است

خبرگزاری تسنیم: نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی در تذکر آیین‌نامه‌ای اظهار داشت: قانون و آیین‌نامه داخلی تعریفی از ارائه لایحه از رئیس قوه قضائیه به مجلس ندارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، پس از اینکه محمدعلی اسفنانی گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد طرح الحاق یک تبصره به ماده 3 قانون اختیارات رئیس قوه قضائیه به نمایندگان توضیح داد، محمدعلی مفتح نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی در تذکری آیین‌نامه‌ای اظهار داشت: این مشکل ممکن است وجود داشته باشد، اما راه‌حل ارائه شده منطبق بر قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجلس نیست.

وی ادامه داد: در اصل 158 از اختیارات رئیس قوه قضائیه، تهیه لوایح قضایی متناسب با جمهوری اسلامی تعیین شده است و بعد از اینکه به دولت ارائه شد، از سوی دولت باید به مجلس تقدیم شود و اگر این طرح از سوی دولت به مجلس تقدیم نشد، رئیس قوه قضائیه بعد از 3 ماه می‌تواند این لایحه را به صورت مستقیم به مجلس تقدیم کند. اگر شورای نگهبان این قانون را تایید کرد، باید آیین‌نامه داخلی را اصلاح کنیم چرا که در قانون فقط لایحه و طرح پیش‌بینی شده است که لایحه از سوی دولت به مجلس تقدیم می‌شود و طرح را نیز نمایندگان تهیه می‌کنند. اما اینکه رئیس قوه قضائیه مستقیم لایحه‌ای به مجلس تقدیم کند، در ‌آیین‌نامه وجود نداشته است. 

پس از سخنان مفتح لاریجانی رئیس جلسه این تذکر آیین‌نامه‌ای را تایید کرد و اظهار داشت: اینکه دولت لوایح قوه قضائیه را به مجلس ارائه ندهد، در آن صورت قانون تکلیف را مشخص نکرده است. لذا این مشکل به وجود آمده است و اگر شورای نگهبان این قانون را تایید کرد، باید آیین‌نامه را اصلاح کنیم و بنده نیز روی آن تامل خواهم کرد. 

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در طرح پیشنهادی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس آمده است که در صورتی که رئیس‌جمهور لوایح قوه قضائیه را پس از 3 ماه به مجلس تقدیم نکند، رئیس قوه قضائیه بتواند به صورت مستقیم آن لایحه را تقدیم مجلس کند. 

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon
فلای تو دی