تقدیم لوایح پیشنهادی قوه قضائیه از سوی دولت به مجلس ضمانت اجرایی ندارد

تقدیم لوایح پیشنهادی قوه قضائیه از سوی دولت به مجلس ضمانت اجرایی ندارد

خبرگزاری تسنیم: معاون اول قوه قضائیه با تاکید بر اینکه ابلاغ لوایح قوه قضائیه ضمانت اجرایی پیدا کند، گفت: اگر این ضمانت اجرایی را مصوب نکنیم، قانون مصوب مجلس بدون ضامن اجرایی می‌ماند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی معاون اول قوه قضائیه، صبح امروز در جلسه علنی مجلس که از طرح الحاق یک تبصره به ماده 3 قانون اختیارات رئیس قوه قضائیه دفاع می‌کرد، اظهار داشت: با توجه به وظیفه‌ای که قانون اساسی برای قوه قضائیه مبنی بر تهیه لوایح قضایی مشخص کرده، لوایح قضایی تهیه می‌شوند، اما در برخی موارد وقتی به دولت ارسال می‌شوند، زمان طولانی بر آن می‌گذرد تا تقدیم مجلس شود.

وی با اشاره به تکلیف نمایندگان مجلس بر قوه قضائیه مبنی بر تهیه لایحه پلیس قضایی خاطر نشان کرد: لوایحی از این دست در زمان خودش تهیه و به دولت ارسال می‌شود اما اینکه دولت این لوایح را به مجلس تقدیم کند ضمانت اجرایی ندارد. لذا بحث ما این نیست که دولت این لوایح را نبیند و حتی دولت فرصت اظهارنظر نسبت به این لایحه را به مدت 3 ماه دارد اما اگر سه ماه گذشت تقدیم این لایحه چه ضمانت اجرایی دارد؟

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه اگر این ضمانت اجرایی را مصوب نکنیم، قانون مصوب مجلس بدون ضامن اجرایی می‌ماند، گفت: به طور مثال اگر قوانین را رئیس جمهور بعد از مدت زمانی ابلاغ نکرد، قانون این اجازه را به رئیس مجلس داده است که مستقیما آن قانون را ابلاغ کند. در این مورد نیز باید چنین تمهیداتی اندیشیده شود.

رئیسی با بیان اینکه لوایح مختلف در دولت گیر کرده است، گفت: درست است که این مشکل در دولت قبل وجود داشت و دولت فعلی بر روابط بین قوا تاکید دارد، اما این ماده فقط مربوط به دولت فعلی نیست، بلکه باید به صورت کلی ابلاغ لوایح قوه قضائیه ضمانت اجرایی پیدا کند. لذا امیدواریم نمایندگان به این ماده رای مثبت بدهند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon