با جمعیت پیر و نیمه پیر نمی‌توان با تهدیدات نظام اسلامی مقابله کرد


با جمعیت پیر و نیمه پیر نمی‌توان با تهدیدات نظام اسلامی مقابله کرد

خبرگزاری تسنیم: آیت الله سبحانی در پیام خود به تغییرات جمعیتی و نقش آن در تحولات مختلف جامعه به عواقب کاهش جمعیت یا پیر شدن جمعیت اشاره کرد و نسبت به آن هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، همایش تغییرات جمعیتی و نقش آن در تحولات مختلف جامعه، با پیام رهبر معظم انقلاب و سخنرانی آیت الله مصباح یزدی در قم آغاز به کار کرد.

آیت الله جعفر سبحانی، از مراجع تقلید نیز پیامی به این همایش مهم ارسال کردند و در پیام خود نسبت به عواقب عدم توجه به مساله جمعیت هشدار دادند.

در این پیام آمده است: مسئله کنترل جمعیت یا تنظیم خانواده یا سیاست‌های مربوط به  جمعیت از نظر ابعاد مختلف مایه بحث و بررسی است. از نظر قرآن اگر جامعه خود را از گناه و آلودگی پاک سازد مشمول الطاف الهی می‌شود که یکی از آن‌ها فزونی اولاد است.

در ادامه این پیام ذکر شده است: در آیه 12 سوره نوح، وحی الهی وجود فرزندان را مایه زینت زندگی دانسته، آیه 46 سوره کهف، رسول خدا (ص) پر فرزندی همسر را یکی از صفات برجسته زن می‌داند، در وسائل الشیعه، رسول خدا (ص) فزونی امت اسلامی را مایه مباهات خود در روزگار رستاخیز می‌شمارد و در آیه 6 سوره هود «در جایی که او ضامن روزی هر جنبنده است طبعا روزی انسان را که برای هدف خاصی آفریده شده به طریق اولی ضامن است.

آیت الله سبحانی افزوده است: اگر در برخی جوامع فقر دیده می‌شود، ناشی از سوء مدیریت آن جامعه یا جوامع بشری است، آنجا که گروهی همه چیز را در انحصار خود گرفته و برای گروه دیگر حق حیات قائل نیستند. رونق اقتصادی و نشاط تجارت و صنعت و کشاورزی و دیگر فعالیت‌های درآمدزا مرهون رشد جمعیت است. هر گاه جمعیت رشد منفی به خود بگیرد و اکثریت اعضای جامعه را پیران از کار افتاده تشکیل دهد رونق اقتصادی از دست رفته و چرخه اقتصادی دچار رکود می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرده است: بنابراین جامعه‌هایی که امروز با کاهش جمعیت رو به رو هستند برای مهاجرت جوانان کشورهای دیگر برنامه‌ریزی کرده تا آنجا که کانادا درهای خود را برای مهاجرت گشوده، برای هر فرزند 7 هزار و 500 دلار نقد جایزه تعیین کرده است. درست در مقابل سیاست 15 ساله ما که برای کاهش جمعیت جایزه تعیین کردیم.

مرجع تقلید شیعیان تصریح کرده است: نظام ما نظام اسلامی است و این موضوع برای جهان استکبار قابل پذیرش نیست بنابراین پیوسته برای ما ایجاد مزاحمت کرده و اکنون اوباما می‌گوید «گزینه حمله نظامی روی میز من است». پاسخگوی این حمله احتمالی کیست؟ آیا با جمعیت پیر و نیمه پیر می‌توان پاسخ حمله زمینی و هوایی و دریایی دشمنان بی شمار را داد؟
استاد عالی حوزه علمیه قم افزوده است: همگان به خاطر داریم که صدام سرکرده استکبار جهانی به کمک کشورهای غربی منطقه عظیمی از کشور را اشغال کرد و مدعی مالکیت آن بود.
وی در ادامه پیام خود آورده است: آنچه که توانست این کشور را از خطر نجات دهد، نیروی جوان بود. در غیر این صورت بخش عظیمی از کشور که رگ‌های حیاتی آن را تشکیل می‌دهد از دست رفته بود. نشاط خانواده بستگی به فزونی اولاد دارد، تک اولادی و یا جفت اولادی و یا جفت اولادی تا مدتی نشاط‌بخش زندگی زوجین است.

مرجع تقلید شیعیان اظهار کرده است: پس از رشد هر یک جدا شده، محیط خانواده یک محیط خاموش و مرده به نظر می‌رسد بنابراین در گذشته نشاط زندگی بر غالب خانواده‌ها حتی تهیدستان بیشتر حاکم بود ولی اکنون پدر و مادر در دوران پیری که قدرت خود را از دست داده‌اند، به خانه پیران منتقل شوند ولی در صورت فزونی اولاد آن‌ها به نوبت به داد پدر و مادر می‌رسد.

آیت الله سبحانی در پیام خود سپس عوامل کاهش جمیعت را به شرح زیر بر شمرده است:

1 ـ مسئله معیشت و پیامدهای آن است در حالی که اگر چشم خود را باز کنیم می‌بینیم که فزونی جمعیت نه تنها ملازم با فقر نیست بلکه مایه حرکت چرخه اقتصادی است.
چین با جمعیت یک میلیارد و 200 میلیونی، زندگی آبرومندانه‌ای دارد و جهان سرمایه‌داری را به دلیل فراوانی تولیدات خود به مخاطره افکنده است.

2 ـ به رایگان در اختیار گذاشتن وسائل کنترل جمعیت و عوامل دیگری به این موضوع کمک می‌کند.

3 ـ اشتغال زنان در ادارات، نهادها، کارگاه‌ها و دیگر جاها سبب کاهش جمعیت است.

4 ـ سرگرمی متنوع از حضور در پارک‌ها، سینماها،‌ها، سبب کاهش جمعیت است زیرا دوران حاملگی و تربیت بیش از یک فرزند سبب گرفتاری است و با این سرگرمی‌ها سازگار نیست.

مرجع تقلید شیعیان در ادامه با اشاره به پیامدهای ناگوار کاهش جمعیت، این پیامدها را به شرح زیر بر شمرده است:

1 ـ تنظیم خانواده به معنای کاهش جمعیت، در همه استان‌ها یکسان اجرا نشد،‌های شیعی از آن استقبال کردند ولی استان‌های دیگر برعکس، بر فزونی جمعیت اصرار ورزیدند بنابراین در خبرها آمده است: در سال جاری در شهرک رضویه شهرستان مشهد، در ثبت‌نام دانش‌آموزان مقطع ابتدایی، مدارس این شهر 60 درصد اهل تسنن و 40 درصد شیعه هستند. این خود هشداری برای نظام است.

2 ـ گزارش‌های رسمی حاکی از آن است که هر دو نفر که دعوت حق را لبیک می‌گویند 1.7 نفر جانشین دارند و بدین معنا جمعیت ما رشد منفی دارد، حتی جای دو نفر را درست پر نمی‌کنند.

آیت الله سبحانی با هشدار در مورد ادامه سیاست‌های قبلی اذعان کرده است: وزارت بهداشت و درمان در این مورد نقش کلیدی دارد و آن اینکه مراقب باشد مبادا در داخل وزارت کسانی باشند که بخواهند بار دیگر این موضوع را تمدید کنند و بر خلاف منویات مقام معظم رهبری و خواسته همه علما و روحانیان آن سیاست قبلی را ادامه دهند.

انتهای پیام

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon