تندروی اصلاح‌طلبان به آنان ضربه زد/ با قطعیت می‌گویم که اصلاح‌طلبان شخص ولی‌فقیه را قبول دارند

تندروی اصلاح‌طلبان به آنان ضربه زد/ با قطعیت می‌گویم که اصلاح‌طلبان شخص ولی‌فقیه را قبول دارند

خبرگزاری تسنیم: معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با بیان اینکه تندروی اصلاح‌طلبان به آنان ضربه زده و خواهد زد، به ماجرای تحصن برخی نمایندگان مجلس ششم اشاره کرد و گفت: تندروی‌هایی مثل جریان تحصن‌ها از دید من زیبنده نبود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور در ابتدای مصاحبه تلویزیونی خود در مورد رابطه خود با حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور گفت: من آقای روحانی را برای اولین بار قبل از انقلاب در مسجد انقلابی قم دیدم. بعد هم ایشان را مشخصاً در مسجد ارک تهران و در جریان سخنرانی معروف ایشان در این مسجد از نزدیک دیدیم و با مراتب سخنوری و سیاست‌ورزی ایشان آشنا شدیم. در آن ایام ما طلبه‌های جوانی بودیم که خبر رسید فعالان سیاسی دانشگاه در تهران برای آیت‌الله شهید سید مصطفی خمینی در مسجد ارک مراسمی ترتیب داده‌اند. ما هم با اتوبوس از قم به تهران آمدیم و در این جلسه معروف شرکت کردیم. سیاسیون معروف آن زمان صاحب عزا بودند و دم در مسجد ایستاده بودند. این برایم جالب بود که برای اولین بار می‌دیدم برای برپایی ختم یک روحانی، جمعیتی از میان جماعت غیرروحانی، اساتید دانشگاه و دانشجویان که بعضاً حتی کراوات هم زده بودند صاحب عزا هستند.

وی ادامه داد: آقای روحانی در آن مراسم منبر تاریخی رفتند و آن جمله معروف را که گفتند و آنجا بود که برای اولین بار از لفظ امام خمینی استفاده شد، از آنجا آشنایی ما با آقای روحانی آغاز شد. در مجلس اول همراه با هم وارد مجلس شدیم و در ادامه و در ادوار مختلف مجلس خدمت ایشان بودیم. در دوره سوم خبرگان رهبری هم که هر دو حضور داشتیم، عضو یک کمیسیون بودیم. نزدیک به 12-13 سال هم هست که در مجمع تشخیص مصلحت نظام در خدمت ایشان هستیم.

انصاری در پاسخ به این سؤال "کدام طیف از اصول‌گرایان را بیشتر قبول دارید و کدام‌یک از طیفهای اصلاح‌طلب را قبول ندارید؟"، گفت: من وجود طیف اصلاح‌طلب و اصول‌گرا را که زیر خیمه نظام و ذیل قانون اساسی فعالیت می‌کنند و ارکان و اصول نظام را به رسمیت شناخته و قبول دارند، مفید و ضروری می‌دانم. شخصاً جریانات اصول‌گرا و اصلاح‌طلب را که در قول و عمل به راه و اندیشه حضرت امام(ره) نزدیک‌تر هستند و در مدار عقلانیت و اعتدال حرکت می‌کنند، بیشتر می‌پسندم.

تندروی در جبهه اصلاحات به اصلاح‌طلبان ضربه خواهد زد

وی ادامه داد: بنده حرکات افراطی را زیاد نمی‌پسندم و معتقدم تندروی در جبهه اصلاحات در درجه اول به خود ِاصلاحات لطمه زده و خواهد زد و بعد به دیگران! همچنین در جریان اصول‌گرا، افراط‌گری‌ها، تندروی‌ها و نگاه قهرآمیز به دیگران داشتن با منطق اسلام و سیره پیامبر(ص) و سیره عملی امام و توصیه‌های ایشان ناسازگار است. اگر به منشور برادری امام توجه کنیم، می‌بینیم ایشان بر ضرورت چندصدایی بودن جامعه و حضور تشکل‌های متعدد تأکید دارند و در عین حال توصیه می‌کنند که مرزهای رقابت نباید به مرزهای خصومت، منفعت طلبی‌های شخصی و آلودگی‌های دنیایی آلوده شود.

انصاری افزود: سال 67 به‌دلیل مسائلی که در عرصه سیاسی پیش آمده بود، عده‌ای از روحانیون تهران تصمیم گرفتند از جامعه روحانیت مبارز منشعب شوند و مجمع روحانیون مبارز را تأسیس کنند. چون احتمال می‌دادند به اختلاف افکنی متهم شوند و از این رهگذر فکر می‌کردند حضرت امام با این تصمیم مخالف باشد، ترجیح دادند با ایشان مشورت کنند. این مشورت صورت گرفت و در نهایت این موضوع مشخص شد که حضرت امام نه‌تنها مخالفتی نداشتند بلکه گویی منتظر چنین چیزی بودند. امام یک سیاست‌مدار ورزیده و کارکشته بودند و می‌دانستند واقعیات بیرونی جامعه را با دستور نمی‌توان از بین برد. در سطح جامعه اختلاف نظر وجود داشت و در سازمان عمومی روحانیت هم طبیعتاً این اختلاف نظر وجود داشت. اگر سازمان وسیع روحانیت فقط یک حرف و یک صدا بود، ممکن بود یک عده‌ای از روحانیت جدا شوند.

کمک مالی مقام معظم رهبری به دو تشکل جامعه روحانیت مبارز و مجمع روحانیون

وی همچنین گفت: بعد از ارتحال حضرت امام، در همان ماههای اول مجمع روحانیون مبارز با مقام معظم رهبری ملاقاتی داشت که این موضوع به‌نوعی مطرح شد. آقا فرمودند: حتی اگر مجمع روحانیون مبارز هم نبود و یا یک روزی چنین مجمعی وجود نداشته باشد، من به‌مصلحت کشور و روحانیت می‌دانم که جریان یا جریان‌های دیگری باشد. از زمان تأسیس مجمع روحانیون مبارز حضرت امام مبلغی را بابت هزینه‌های جاری دفتر جامعه روحانیت مبارز و مجمع روحانیون مبارز کمک می‌کردند که بعد از رحلت حضرت امام این موضوع از سوی مقام معظم رهبری ادامه داشت و تا امروز هم ادامه دارد.

انصاری همچنین گفت: مبلغ چندان زیاد نیست، اما نگاهی که وجود دارد مهم است. مقام معظم رهبری مانند حضرت امام در موضوعات سیاسی نوعاً به تکثر تأکید داشتند، البته با اقتضائات خاص خود.

وی افزود: نه از اصول‌گرایی تعریف روشنی وجود دارد و نه از اصلاح‌طلبی. در نقاطی این دو جریان خیلی به هم نزدیک می‌شوند. در بسیاری از مسائل کارشناسی وقتی پای بحث می‌نشینیم، اختلافی وجود ندارد. در مجمع تشخیص مصلحت نظام ترکیب متفاوتی از جریان‌های سیاسی وجود دارد.در این 12 سال مباحث مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... مطرح شده که من جز یکی ــ دو مورد به یاد ندارم از زاویه این دو جریان اختلاف اساسی وجود داشته باشد.

انصاری همچنین گفت: البته در برخی مسائل سیاسی و در حوزه حقوق اساسی و آزادی‌های فردی ــ اجتماعی اختلافات این دو جریان سیاسی کشور پررنگ‌تر می‌شود، چون این موضوعات به دیدگاه‌ها برمی‌گردد. در این مباحث هم این‌طور نیست که بحث اسلام و کفر باشد و نوعی اختلاف سلیقه وجود دارد که البته بعضی از آنها مهم است و جا دارد دو طیف بر سر این مباحث صحبت مبنایی کنند تا دیدگاه‌های‌شان به هم نزدیک شود. در نهایت بنده جریانات معتدل و مصلحت اندیشی را که در چهارچوب خط امام فعالیت می‌کنند بیشتر می‌پسندم و به آنها احساس نزدیکی بیشتری دارم.

حجت الاسلام انصاری در بخش دیگری از «شناسنامه» در مورد آشنایی خود با امام گفت: روستای ما که امروز تبدیل به شهر شده، محل مذهبی و روحانیت پروری بود و روحانیون زیادی در سطح ملی و استانی داشته و دارد. مرحوم پدر ما معمم نبود، اما منبر می‌رفت و انسان اهل مطالعه‌ای بود و ارادت ویژه‌ای نسبت به اهل‌بیت(ع) داشت. ایشان برای افزایش سطح آگاهی مذهبی مردم از آیت‌الله سبحانی دعوت کردند تا در آنجا سخنرانی داشته باشند. سال 43-44 بود که ایشان آمدند. در آن ایام به‌دلیل اینکه مصادف بود با تبعید امام، موضوع حضرت امام در مجامع دینی مطرح بود. آیت‌الله سبحانی هم که از شاگردان حضرت امام بودند، در طول ماه رمضان که منبر تشریف می‌بردند همیشه در پایان سخنرانی خود برای امام با نام آیت‌الله خمینی دعا می‌کردند. آنجا بود که نام حضرت امام را از زبان ایشان و در قالب این دعاها شنیدم. بعدها هم ایشان برای مرحوم پدرم به‌مناسب عید نوروز کارت تبریکی ارسال کردند که یک طرف آن تصویر حضرت امام بود و طرف دیگر پرچمی روی کره زمین گسترانده شده بود که روی آن نوشته شده بود: (بود برما آن روزی عید مطلق، که در گردش درآید پرچم حق) در واقع آن روز بود که برای اولین بار عکس حضرت امام را دیدم که همان کارت موجب گزارش گزارشگران و دستگیری ابوی ما شد.

تحت تأثیر آیت‌الله سبحانی طلبه شدم

وی ادامه داد: ما به آیت‌الله سبحانی ارادت ویژه داشته و داریم، اما به‌دلیل مشغله‌هایی که بیشتر در تهران داشتم ارتباط کمی بین ما بود. اما اخیراً خدمت ایشان رسیدم. آیت‌الله سبحانی همیشه محبت داشته‌اند و ما هم به ایشان ارادت داریم. حتی عامل طلبه شدن اخوی بزرگ من و بنده هم تشویق‌های ایشان و تأثیرات آیت‌الله سبحانی بود.

معاون پارلمانی دکتر روحانی در ادامه برنامه راجع به طبع هنری خود هم گفت: قم که برای تبلیغ می‌رفتم، به‌دنبال شیوه جذاب‌تری بودم. در آن ایام آقای قرائتی شیوه تخته سیاه را تازه باب کرده بودند و برای طلبه‌های جوان‌تر دوره‌ای هم در حوزه برگزار کردند که من هم در آن دوره شرکت کردم. در نهایت این شیوه را امتحان کردم و دیدم خیلی جذاب است. به همین دلیل هرجایی که برای تبلیغ می‌رفتم، یک منبر سنتی داشتم و در کنار آن و در طول روز برای اقشار مختلف جامعه با همین سبک تخته سیاه برنامه‌هایی را اجرا می‌کردیم.

به‌خاطر کارگردانی تئاتر توسط ساواکی‌ها دستگیر شدم

وی ادامه داد: کم‌کم به این نتیجه رسیدم که جذابیت کارهای هنری بالاست. به همین دلیل به‌سمت ساماندهی گروه‌های سرود حرکت کردیم و چند نمایشنامه هم نوشتم و در شهرهای مختلف کارگردانی کردم. علی‌رغم فشاری که از سوی ساواک وجود داشت سعی می‌کردیم در این نمایش‌ها بیشتر به نقد اجتماعی و سیاسی بپردازیم. ساواک هم این موضوع را در نهایت تحمل نکرد و ما را دستگیر کرد. رئیس ساواک وقتی من را دستگیر کردند با فحاشی و تهدید گفت: ما نفهمیدیم تو آخوندی یا لوتی و سینماچی! تو عمامه پیامبر را روی سرت گذاشتی و باید بالای منبر قال الصادق(ع) بگویی اما آمده‌ای و کارگردانی تئاتر می‌کنی؟

انصاری افزود: آن‌زمان فضا طوری نبود که جوان‌ها زیاد جذب روحانیت و دین شوند، اما وقتی این نمایشنامه‌ها سامان داده شد، مسجد و محوطه آن هم برای بحثهای تخته سیاهی پر می‌شد و هم برای این نمایش‌ها! از این طریق جوانان زیادی جذب شدند که بعد از انقلاب بسیاری از آنها به جبهه رفتند و شهید شدند و با برخی دیگر از این عزیزان هم امروز در ارتباطم.

معاون پارلمانی رئیس جمهور محبوب کشورمان در بخش دیگری از مصاحبه تلویزیونی خود در مورد حضور در بیت امام گفت: رزقهای الهی فقط محدود به رزق مادی نیست. در این میان بنده اخلاص مرحوم ابوی و والده  را در درجه اول می‌دانم. والدین ما در شرایط دشواری ما سه نفر را برای طلبگی به قم فرستادند. از طرف دیگر ما از دوران کودکی با نام امام آشنایی پیدا کردیم و در ادامه در حوزه علمیه با روحانیون به‌نام مبارز کرمانی آشنا شدیم. من از 13سالگی مقلد امام بودم و خانواده ما اگرچه ایشان را ندیده بود، به امام عشق می‌ورزید.

وی ادامه داد: این علاقمندی باعث شد اخوی ما (محمدعلی انصاری) در سال 56 و 57 پای ثابت راهپیمایی‌ها و سخنران مراسمات قم باشد. در اکثر راهپیمایی‌های قم که در میدان امام به پایان می‌رسید، یا اخوی ما سخنرانی می‌کرد یا مرحوم شهید بشارت. این مسئله موجب شد کمیته استقبال قم با حضور ایشان تشکیل شود و به‌طور طبیعی وقتی حضرت امام به قم تشریف آوردند، اخوی در حلقه اعضای دفتر قرار گرفتند. اخوی ما عاشقانه در دفتر ماند و وقتی امام به تهران آمدند ایشان در خدمت امام بود. در طول 10 سال ایشان فقط یک مسافرت کوتاه برای انجام حج واجب داشتند و بقیه ایام در خدمت امام بود. این مسئله موجب شد ما هم سعادت دیدار امام را پیدا کنیم. بعد از رحلت حضرت امام هم طبیعتاً در خدمت بیت حضرت امام و حاج احمد آقای خمینی بودیم و اخوی ما (دکتر حمید انصاری) در مؤسسه فعالیت داشتند.

انصاری افزود: ما خدمت‌گزاری به امام و بیت ایشان و مرقد امام را یک عطیه الهی می‌دانیم و آن را با هیچ منصب و عنوان دیگری قابل قیاس نمی‌دانیم و امیدواریم در آخرت هم مشمول شفاعت ایشان باشیم و آنجا هم در خدمت امام باشیم.

متحصنان مجلس ششم تندروی کردند

حجت الاسلام انصاری که سابقه حضور در ادوار مختلف مجلس، از جمله مجلس ششم را در کارنامه دارد، در مورد علت استعفای برخی از نمایندگان مجلس ششم گفت: در مسئولیت‌های مختلفی که به‌عهده داشته‌ام سعی کرده‌ام از خدا کمک بگیرم و با توجه به اقتضائات آن مسئولیت، به وظایفی که دارم عمل کنم. در آن زمان از نگاه من در بررسی صلاحیت‌ها در حق برخی از دوستان ظلم و تندروی شده بود و آنها هم هرچه تلاش کردند به نتیجه نرسیدند و نتوانستند احقاق حق کنند و صلاحیتشان رد شده بود. البته تندروی‌هایی مثل جریان تحصن‌ها صورت گرفت که از دید من زیبنده نبود. من ضمن اینکه همه‌جا از حقوق این دوستان دفاع می‌کردم، اما به‌شخصه نمی‌پسندیدم که این تضییع حق باعث شود صدای دادخواهی آن‌قدر بلند شود که موجبات سوء استفاده دیگران را فراهم بیاورد.

وی ادامه داد: تکلیف مجلس هفتم مشخص شده بود و مجلس ششم روزهای پایانی خود را سپری می‌کرد که برخی از دوستان برای همین مدت کوتاه شروع به استعفا دادن کردند. هدف از استعفا این بود که می‌خواستند از فرصتی که آیین‌نامه مجلس در مورد استعفا فراهم می‌کند استفاده کنند و مطالبی را در جهت دادخواهی خودشان بیان کنند. من این کار را به دو جهت صلاح نمی‌دانستم؛ اولاً انتخابات تمام شده بود و دیگر فایده‌ای نداشت. ثانیاً تعابیر و گفتارها گاهی از حدود مصلحت خارج می‌شود. لذا من در مخالفت با یکی از استعفاها صحبت کردم و گفتم ما با هدف خدمت به مردم وارد مجلس شدیم. از این دوران خدمت یک ماه باقی مانده و باید از این فرصت باقی‌مانده حداکثر استفاده را داشته باشیم.

اتصاری افزود: بعضی تعابیر در این صحبت‌ها بیان می‌شد که گاهی انتخابات دوره هفتم مجلس به‌طور کلی زیر سؤال می‌رفت که بنده این را قبول نداشتم. البته من هم قبول داشتم که در بعضی از حوزه‌های انتخابیه خوب عمل نشده و رد صلاحیت‌هایی که صورت گرفته بود، موجب ایجاد عدم تعادل سیاسی شده بود. من به برخی موارد مثل برخوردی که با من در دوره هفتم انتخابات مجلس در تهران شد، انتقاد داشتم که از راه قانونی به شورای نگهبان شکایت کردم که آقایان یا رسیدگی کردند یا نکردند! وظیفه من بود که شکایت کنم.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در بخش دیگری از «شناسنامه» در مورد ماجرای انتخابات 88 گفت: حوادث انتخابات، برای همه حوادث تلخی بود و باز برای همه هزینه‌هایی را در پی داشت. فکر نمی‌کنم کسی از دلسوزان نظام و انقلاب از چیزی که پیش آمد راضی و خشنود باشند. ظرفیت پرداختن به این موضوع در یک برنامه مستقل تلویزیونی و حتی به‌شکل مناظره‌ای وجود دارد. در یک توضیح مختصر می‌توانم بگویم حوادث ناگوار انتخابات 88 دارای مقدمات و مؤخراتی بود. هم در مقدمات و هم در مؤخرات عناصر، جریانات، افراد و دستگاه‌هایی تقصیر جدی داشتند و تخلفاتی از قانون به‌طور حتم صورت گرفت. در مجموع حوادث ناگواری اتفاق افتاد که هیچ‌کس آن را تأیید نمی‌کند.

وی ادامه داد: موضوع انتخابات موضوع حساسی است و افتخار جمهوری اسلامی و ابتکار حضرت امام(ره) به حساب می‌آید. حضرت امام از ابتدا فرمودند جمهوری اسلامی، نه یک کلمه بیشتر، نه یک کلمه کمتر! جمهوریت و اسلامیت یک حقیقت از دل هم بیرون آمده است و نمی‌توان هیچ‌کدام از این دو اصل را به‌نفع یا ضرر دیگری تضعیف و تقویت کرد. هرکدام از این دو اصل که تضعیف شود، دیگری هم با ضعف روبه‌رو خواهد شد. مقام معظم رهبری فرمودند: جمهوریت انضمامی نیست و اسلامیت و جمهوریت هر دو یک حقیقت هستند.

انصاری افزود: نظام انتخاباتی کشور باید آسیب شناسی شود. ضمن اینکه اصل انتخابات در کشور ما یک افتخار است و در دنیا از جهت برگزاری انتخابات، رکورددار هستیم. این افتخار نظام جمهوری اسلامی است که مهندسی آغازین آن برگرفته از متن فقه، قرآن و سیره نبوی توسط امام این‌طور بوده که از رهبری نظام تا رئیس جمهور و نمایندگان مجلس و... از رأی مردم قدرت بگیرند، البته با ضوابط و شرایط اسلامی.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور همچنین گفت: برای آینده باید آسیب‌های نظام انتخاباتی را برطرف کنیم. در غیر این صورت چه بخواهیم و چه نخواهیم در هر انتخابات حواشی، اما و اگرها و چه‌بسا ناخواسته تضییع حقوق دوجانبه را شاهد خواهیم بود. گاهی ممکن است تضییع حقوق نظام صورت بگیرد و گاهی هم تضییع حق حقدار و گروه‌ها شود. فکر می‌کنم وقت آن رسیده که نظام جامع انتخاباتی را بازنگری، آسیب شناسی و بهینه سازی کنیم.

وی افزود: بحث ضابطه‌مند کردن فعالیت‌های سیاسی و حزبی و گروهی یکی دیگر از مسائل مهم است. گرچه قانون احزاب را داریم، اما این قانون هنوز به‌درستی نهادینه نشده است. قواعد بازی سیاسی باید تدوین و به رسمیت شناخته شود. هم‌زیستی مسالمت آمیز و مسابقه عادلانه در عرصه سیاسی باید نهادینه شود. قدرت نباید موجب امتیاز در عرصه مسابقه شود. در مسابقات انتخاباتی مانند مسابقات ورزشی باید عدالت موج بزند. عدالت امکانات، تبلیغات، عرصه برگزاری و در نهایت عدالت داوری و تمکین از قانون نکته بسیار مهمی است. اگر این موضوع از آغاز تا پایان به‌درستی تعریف و تبیین شود فکر می‌کنم هرگز شاهد حوادث تلخ این‌چنینی نخواهیم بود.

حجت الاسلام انصاری در ادامه مصاحبه تلویزیونی خود در مورد راز حضور 12ساله خود در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام مستقیماً توسط رهبر معظم انقلاب انتخاب می‌شوند. حتماً ایشان برای انتخاب خود شاخصه‌ها و دلایلی را مد نظر دارند. تحلیل و بررسی ترکیب اعضای مجمع طی سه دوره‌ای که آنجا حضور داشته‌ام، نشان می‌دهد چند نکته مد نظر ایشان بوده است. اول اینکه مجمع به‌واسطه وظیفه‌ای که دارد باید فراگیری داشته باشد و اندیشه‌ها و دیدگاه‌های مختلف در آنجا حضور داشته باشند و از این منظر همیشه در ترکیب سیاسی مجمع تنوع وجود داشته است. بنده هم عضو مجمع روحانیون مبارز و جریان اصلاح‌طلبی هستم. البته همواره شاخص خط امام و ایستادگی بر موازین امام را برای خودم اصلی می‌دانم و با خدا هم عهد کرده‌ام تا زمانی که زنده‌ام بر این میثاق استوار باشم.

وی ادامه داد: این نظام حاصل خون دل امام، شهدا و فداکاری ملت است. انسان در مقابل عظمت ملت ایران احساس حقارت می‌کند. ما هم باید میثاقی را که شهدا با خط امام داشته‌اند ادامه دهیم. از نقاط قوت مجمع تشخیص مصلحت نظام این است که مشروح مذاکرات مجمع و حتی در مواردی مشروح مذاکرات کمیسیون‌ها عیناً خدمت رهبری ارائه می‌شود و ایشان دیدگاه‌ها و اظهار نظرها را مطالعه می‌کنند. یکی از وظایف اصلی مجمع تشخیص طبق قانون اساسی این است که اعضای مجمع مشاوران رهبری در سیاست‌های کلان کشور هستند. اعضا در مقام مشورت باید بدون رودرواسی و با شجاعت، اخلاص و... مشاوره خود را ارائه و بیان کنند.

مجید انصاری افزود: اگر من حس می‌کنم مصلحت کشور این است که فلان اتفاق بیفتد، نباید از بیان نظر مشورتی خود مضایقه کنم. البته جمع‌بندی همه مباحث به دست رهبری می‌رسد و ایشان تصمیم نهایی را می‌گیرند. اما ما در مقام مشاوره باید صادقانه و شجاعانه عمل کنیم و مشورت دهیم.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در بخش دیگری از «شناسنامه» گفت: در دو نقطه نگران آسیب رسیدن به خط اصیل امام هستم. اولین نگرانی‌ام در مورد نگاه محوری امام به حق مردم است. در کشور ما هم مثل خیلی از کشورهای دیگر منطقه، حکومتی ارتجاعی، وابسته، سیاه و موروثی قدرت را در دست داشت که رأی مردم در آن هیچ نقشی نداشت. یک روحانی به‌نام اسلام و مرجعیت آمد، کنار مردم ایستاد و گفت: آزادی را خدا به شما داده که این آزادی را از شما سلب کرده‌اند، من آمده‌ام تا حق مطلوب شما را احیا کنم. او این کار را انجام داد و مردم به هویت و اصالت دست پیدا کردند.

برخی به امام می‌گفتند: تا چند سال نیازی به قانون اساسی نیست، کشور را با شورای انقلاب اداره کنید

وی ادامه داد: اوایل انقلاب خیلی‌ها حتی برخی از دلسوزان این موضوع را مطرح و به امام مشورت می‌دادند: مردم آماده نیستند و به‌واسطه این که سالها زیر استبداد و در خفقان بوده‌اند، کشور را چند سالی با شورای انقلاب اداره کنید. نیازی هم به قانون اساسی نیست، چون شما هرچه بگویید، مردم روی سرشان قرار می‌دهند. اما امام حتی از لحظه‌ها و روزها هم ساده عبور نکردند و فرمودند: رفراندوم اصل نظام و رفراندوم قانون اساسی باید خیلی سریع برگزار شود تا از این طریق مردم را به استیفای حقوق خود عادت دهند.

انصاری افزود: اگر نظام ما در مقابل صدام، جنگ، تحریم و... ایستاده است، این ایستادگی به‌پشتوانه داوطلبانه و عاشقانه مردم از نظام بوده است. گاهی می‌بینم اندیشه‌هایی به وجود می‌آید که به‌نوعی رأی و حق مردم تضییع می‌شود، بنده این را قبل از اینکه به‌ضرر جمهوریت نظام بدانم، به‌ضرر اسلامیت می‌دانم، مردم نباید از صحنه خارج شوند. امام فرمود اگر این نظام آسیب ببیند، اسلام سیلی خواهد خورد و شاید سالها نتواند قد راست کند.

وی همچنین گفت: گاهی می‌بینیم شبه‌روشنفکری‌ها و خودباختگی‌هایی صورت می‌گیرد. اینکه تصور کنیم در دنیای امروز صحبت از اسلام، ارزش‌های اسلامی و حکومت دینی باعث خجالت است، به‌نظرم یک تهدید محسوب می‌شود. ما معتقدیم اسلام و قرآن ظرفیت اداره کل جهان را دارد و منتظر روزی هستیم که کل دنیا بر اساس ارزش‌های الهی و انسانی که در قرآن تبیین شده، اداره شود. البته اسلام ِجامع و کامل نه اسلام تنگ‌نظرانه و متحجرانه.

انصاری ادامه داد: گاهی افرادی هستند که حکومت دینی و ولایی را در برابر مردم‌سالاری و دموکراسی تلقی می‌کنند و فکر می‌کنند اگر کشور بخواهد پیشرفت کند، باید در این حوزه‌ها کمرنگ شویم در حالی که بین دین و سیاست و بین پیشرفت و اسلامی زیستن آشتی و عینیت برقرار است. اتفاقاً با اسلام درست زودتر می‌توان به پیشرفت رسید، مشروط به اینکه ما نظرات شخصی و فردی و تنگ‌نظرانه خود را عین اسلام ندانیم. دایره اسلام بسیار وسیع و اسلام دین بسیار منعطفی است. فکر می‌کنم باید چهره اسلام راستین و حکومت علوی انجام شود.

تمسک به نظرات امام بدون درنظر گرفتن شرایط زمانی و مکانی، به اصل موضوع لطمه می‌زند

وی افزود: بعضی‌ها فکر می‌کنند حکومت علوی یعنی حکومت تانک، شمشیر و شلاق! ما باید چهره رحمانی اسلام، نظام و ولایت فقیه و چهره شخص ولی فقیه را ترسیم و تبیین کنیم و آن را به نسل جوان منتقل کنیم. استفاده مقطعی، ابزاری و سوداگرایانه از فرمایشات و اندیشه امام یکی از خطرهای بزرگی است که وجود دارد که یک عده برای کوبیدن طرف مقابل به بخشی از اندیشه و رفتار امام تمسک می‌کند و طرف مقابل برای کوبیدن رقیب خود به بخش دیگری از رفتار و اندیشه امام متوسل می‌شود. به‌تعبیر حجت الاسلام حاج حسن خمینی نگاه کاریکاتوری به اسلام، امام و خط امام، ظلم به اسلام و امام است. اینکه ما جزئی از سخن و رفتار امام را بدون در نظر گرفتن شرایط زمانی و مکانی برجسته و پررنگ کنیم در نهایت به اصل موضوع لطمه می‌زند.

انصاری ادامه داد: اگر من ِاصلاح‌طلب برای خارج کردن دوست اصول‌گرایم به سخن و رفتاری از امام تمسک کنم که برای موضوع دیگری گفته شده، کار ناشایسته‌ای است. در مقابل اصول‌گرای عزیز هم اگر بدون توجه به شرایط زمانی و مکانی، به برخی سخنان امام تمسک کند و مسائلی را با هم شبیه‌سازی کند که به هم شبیه نیستند، کار پسندیده‌ای نیست. 

وی افزود: خط امام این بوده که در درون نظام چندصدایی باشد و اختلافات جریانات سیاسی زیر خیمه نظام به رسیمت شناخته شود. امروز هم به همین شکل است. در یکی از انتخابات یکی از بزرگان جناح راست به‌دلیل جریان سازی‌هایی که علیه او صورت گرفته بود، رأی نیاورد. حضرت امام بلافاصله برای حفظ این نیروی انقلابی و سابقه‌دار مسئولیت سنگینی به ایشان دادند. یا گاهی برای کوبیدن یکی از وزرا از سوی برخی شخصیت‌ها فعالیت‌های زیادی صورت می‌گرفت که حضرت امام نامه‌ای نوشتند: شما چرا این‌طور قضاوت می‌کنید و با دیدن یک نظریه متفاوت طرف مقابل را متهم به شرک و کفر می‌کنید؟

انصاری همچنین گفت: خدمت به نظام و ولایت فقیه و رهبری این نیست که یک جریانی مرتب تلاش کند که بگوید جریان رقیب ضد ولایت فقیه، ضد امام، ضد ارزش و... است. از دید بنده جریانات مختلف سیاسی با هم رقابت و اختلاف نظر دارند و ممکن است به نهادها و عملکردها انتقادهای مختلف داشته باشند اما من در طیف وسیعی از جریان اصلاح‌طلب زندگی کرده‌ام و با جریان اصول‌گرا هم مرتبط بوده‌اند. با قطعیت می‌گویم که اکثریت قاطع اینها اصل نظام، نظریه ولایت فقیه، رهبری معظم انقلاب و شخص ولی فقیه را هم قبول دارند و هم مایل هستند این جایگاه همواره نافذ و محبوب باشد اما نظراتی هم دارند. عقیده بنده این است که دفاع از ولایت فقیه و رهبری با برخی از شیوه‌هایی که انجام می‌شود، منافات دارد. در واقع برخی از دوستی‌ها ناخواسته ضربه بیشتری را نسبت به برخی از دشمنی‌ها وارد می‌کند.

وی تأکید کرد: در این مقطع همدلی، همفکری و هم‌افزایی قدرت ملی را مد نظر قرار دهیم و زیر خیمه نظام که عمود و ارکان آن مشخص است، سعی کنیم کدورت‌ها را کنار بگذاریم و اگر اشتباهی هم صورت گرفته، اشتباهات را تصحیح کنیم. چه جریانی می‌تواند بگوید که معصوم بوده؟ هیچ جریانی معصوم نیست.

حجت الاسلام مجید انصاری در بخش دیگری از مصاحبه تلویزیونی خود اظهار داشت: خوشبختانه خط و راه امام و همچنین صدا و سیمای امام هنوز در حافظه نزدیک مردم ما وجود دارد. بیت حضرت امام و شخص حاج حسن آقا مثل پدر بزرگوارشان (حاج احمد خمینی) رفتاری متین، ساده و مردمی دارند و از نظام و رهبری خالصانه حمایت می‌کنند.

عضو مجمع روحانیون مبارز ادامه داد: عشق حاج احمد به امام طوری بود که ما بعد از رحلت حضرت امام واقعاً نگران بودیم که او از شدت علاقه، قالب تهی کند. اما ایشان در همان شرایط اصرار داشتند که خبرگان رهبری سریع‌تر رهبر جدید را انتخاب کند. وی ادامه داد: همه باید دقت کنند و نزدیکان به بیت امام باید بیشتر توجه داشته باشند تا همچنان نام و پرچم امام مانند نام حضرت رسول(ص) باقی بماند. باید از این نام و یاد پاسداری و حفاظت کنیم و در این مسیر قطعاً وظیفه نزدیکان سنگین‌تر است.

انصاری تصریح کرد: هم تأکیدات رهبری و هم خواست مردم و هم برنامه جدی دولت این است که فعلاً تمام توان کشور و قوا را به‌سمت پیشرفت کشور، رفع مشکلات مردم، اعتلای جایگاه مردم و... سوق داده شود. مشکلات و موانع زیادی وجود دارد، اما اگر در کنار هم باشیم و اراده خالصانه‌ای وجود داشته باشد، با توکل به خدا، عنایت حضرت ولی‌عصر(عج) و حمایت‌های مردم از نظام جمهوری اسلامی می‌توانیم بر مشکلات غلبه کنیم. امیدواریم موج امید و نشاطی که در جامعه به وجود آمده روزافزون شود و هرروز شاهد این باشیم که باری از روی دوش مردم برداشته و لبخند روی لب آنها نشانده شده باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بعد از گذشت قرنها از مظلومیت ائمه و مظلومیت شیعه این انقلاب به ثمر نشسته است. امروز نظام جمهوری اسلامی به‌عنوان مهمترین میراث حضرت امام در دست ماست و امیدهایی که در داخل و خارج از کشور به این انقلاب بسته شده، بسیار زیاد است. هر کم‌کاری و تنبلی که از سوی امثال من صورت بگیرد، خیانت به این امید است و در مقابل هر گامی که خالصانه برای تقویت نظام و برطرف کردن مشکلات مردم برداریم بی‌شک مورد توجه خدا و حضرت صاحب الزمان و نشانه امانت‌داری است.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon