عراقچی: درباره ۹۸ درصد کلمات سند به توافق رسیده‌ایم/ پذیرش حق غنی‌سازی باید مکتوب شود

عراقچی: درباره 98 درصد کلمات سند به توافق رسیده‌ایم/ پذیرش حق غنی‌سازی باید مکتوب شود

خبرگزاری تسنیم: معاون وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد سندی تهیه شده که در آن درباره ۹۸ درصد کلمات به توافق رسیده شده و تنها یک یا دو مورد کوچک مانده است.

به گزاش خبرنگار اعزامی خبرگزاری تسنیم به ژنو؛ سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران اعلام کرد سندی تهیه شده که در آن درباره 98 درصد کلمات به توافق رسیده شده و تنها یک یا دو مورد کوچک مانده است.

وی در ادامه گفت: "هیچ سندی که در آن حق غنی‌سازی به رسمیت شناخته نشده باشد را امضا نمی‌کنیم".

عراقچی افزود: "مواضع طرف مقابل واحد نیست".

وی در ادامه گفت: "آخرین وضعیت این است که طرف مقابل وارد جلسه شده مشورت‌ها و مذاکراتی با خودشان دارند. ما منتظر هستیم جواب نکاتی را که ما مطرح کرده‌ایم دوباره ارائه شود. ممکن است یکی یا دوبار دیگر این وضع ادامه پیدا کند".

عراقچی در ادامه گفت:"تاکنون سه بار این رفت و برگشت‌ها ادامه داشته و ممکن است دوباره ادامه داشته باشد".

"ممکن است توافق ایجاد شود ولی فعلاً زود است و باید صبر کنیم تا ببینیم اختلافات حل می‌شود یا نه".

"مواردی که باقی مانده کاملاً موارد سختی است و تصمیم گیری‌های کلانی نیاز دارد. با وجود اینکه وزرای خارجه 5 کشور در ژنو حضور دارند ولی آنها نیز جلسه را قطع کرده و با رؤسای جمهور خودشان مشورت کرده دوباره بازمی‌گردند".

"روی متنی که هنوز برای نام آن هم تصمیم‌گیری نکردیم، به‌غیر از چند مورد کوچک توافق حاصل شده و اگر بخواهیم از روی تعداد کلمات حساب کنیم این‌طور می‌شود که در بیش از 98 درصد از موارد توافق حاصل شده اما همین دو درصد می‌تواند ارزشش خیلی بیشتر از اینها باشد".

وی در پاسخ به این سؤال "همین دو درصد اختلاف روی محتوای آن است یا نگارش آن؟" گفت: "هم در مورد محتوا و هم درمورد نگارش آن اختلاف نظر داریم. برخی اوقات توافق حاصل می‌شود اما جمله‌بندی هم باید مورد توافق باشد. جمله‌ای باید در توافقنامه به کار برده شود که همه آن را پسندیده و از آن راضی باشند و خواسته‌های‌شان نیز تأمین شده باشد".

"در حال حاضر نمی‌توان گفت که اعضا با هم اختلاف دارند بلکه باید موضوعات را با یکدیگر هماهنگ کنند. وقتی در یک مورد نظرات خود را اعلام می‌کنیم آنها باید بروند با یکدیگر مشورت کننند که آیا هر شش کشور آن را می‌پسندند یا خیر. البته در 1+5 تفاوت دیدگاه هم وجود دارد، اما باید به یک دیدگاه واحد برسند".

"این اصلاً صحت ندارد که برخی رسانه‌ها مدعی شدند غرب به ایران فقط امشب را فرصت داده که به توافق برسند. لذا نه آنها به ما اولتیماتوم داده‌اند نه ما، بلکه مذاکرات روند معقولی را طی می‌کند که تا هروقت نیاز باشد آن را ادامه می‌دهیم. اگر حس کنیم که به نتیجه نمی‌رسیم باید فکر دیگری کنیم".

وی در پاسخ به این سؤال که آیا فاصله بین ایران و طرف مقابل در آن دو درصد کم است یا زیاد، گفت: "در برخی موارد فاصله زیاد است و دربرخی موارد کم است لذا در حال تلاش برای حل آنها هستیم".

وی در پاسخ به سؤالی درباره اخبار منتشر شده در خصوص جزئیات مذاکرات گفت: "هنوز هیچ مطالبی که داخل جلسه منتشر شده و یا برخی می‌گویند از آن اطلاع دارند را، تأیید نمی‌کنم".

"قطعاً مذاکرات از فردا ظهر به بعد دیگر ادامه نخواهد داشت اما در عین حال این امکان وجود دارد که امشب و طی دو ساعت آینده به جمع‌بندی برسیم".

"البته احتمال دارد که جمع‌بندی‌ها تا صبح طول بکشد. اما هنوز نمی‌توان با قاطعیت درباره زمان مذاکرات صحبت کرد".

"ما تا امروز به نتایج خوبی رسیده‌ایم اما هنوز به مقصد نرسیده‌ایم".

وی با اشاره به اینکه سفر کری به لندن و اینکه این سفر یک اولتیماتوم برای مذاکرات است، گفت: "فکر نمی‌کنم که چنین باشد. ما اطلاع یافته‌ایم که جان کری قصد سفر به لندن دارند ولی ما نیز از ایشان دعوت نکرده‌ایم که تشریف بیاورند. لذا هرموقع که خودشان بخواهند می‌توانند تشریف ببرند".

"هرجا که لازم باشد و احساس کنیم حقوق کشورمان و تثبیت برنامه هسته‌ای لازم باشد ما مذاکرات هسته‌ای را ادامه خواهیم داد، حالا هرکه می‌خواهد باشد. از نظر ما فرقی نمی‌کند".

وی درباره نقش روسیه و چین در مذاکرات گفت: "روسیه و چین همیشه نقش مثبت و سازنده‌ای داشتند و این بار هم به‌دلیل حضور وزرای خارجه‌شان نقش فعال‌تری ایفا کردند و ما همیشه از مشورت با آنها راضی بوده‌ایم".

وی درخصوص مواضع صبح امروز وزیر خارجه انگلیس درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: "من مطمئن نیستم آنچه از صحبت‌های آقای هیگ ترجمه شده درست باشد یا نه. البته برخی دوستان نیز گفته‌اند که این‌طور نبوده و بد ترجمه شده اما اگر این‌طور هم باشد در این شرایط صحبت از تهدید قطعاً کمکی به ادامه مذاکرات نمی‌کند و ادامه مذاکرات را سخت‌تر و پیچیده‌تر خواهد کرد".

"این‌طور نیست که شش کشور همیشه در هر موردی دارای موضع واحدی باشند. در این مذاکرات که از پیچیدگی بسیار زیادی برخوردار است حتماً ما انتظار نداریم که در هر موضوعی بلافاصله در جلسه حاضر شوند. بلکه نظرات آنها با یکدیگر متفاوت است و آنها معمولاً بین خودشان جلسه گذاشته پس از هماهنگی اشتون برای مذاکره نزد ما می‌‌آیند و ما فقط با او مذاکره می‌کنیم، وی قبل از آن مجبور است که با هر 6 کشور جلسه گذاشته به نظر واحد برسند و بعد دوباره بازگشته و مذاکره کنند".

وی در پاسخ به این سؤال تسنیم که برخی رسانه‌ها در خبری مدعی شدند که در این مذاکرات موضوعاتی غیر از موضوع هسته‌ای هم مورد مذاکره است، گفت : "خیر، موضوع دیگری به‌غیر از موضوع هسته‌ای در مذاکرات مطرح نیست و هر حرفی که دراین‌باره مطرح شده شایعه است".

"حتماً امکان دارد که همین امشب باز هم جلسات آقای ظریف با کری و اشتون ادامه داشته باشد ولی در حال حاضر جلسه داخلی وزرای 1+5 ادامه دارد و هر موقع که تمام شود قطعاً به ما اطلاع می‌دهند که ما برویم و ببینیم که نتایج جلسه آنها چه شده است و اگر دوباره ما نظری داشته باشیم به آنها منتقل می‌کنیم و این‌چنین بحث‌ها و نظرات منتقل می‌شود".

وی درخصوص "چرا مستقیماً با 1+5 مذاکره نمی‌کنید و هر بار باید اشتون نظرات شما را با آنها منتقل کند" تأکید کرد: "موضوع انتقال نظرات نیست بلکه مذاکره، مذاکره است و مذاکره با شش کشور آن هم به‌طور مستقیم کار سختی است چرا که آنها 6 کشور مستقل هستند و بعضاً مواضع مستقل و متفاوتی دارند. لذا باید ابتدا به یک موضع واحد برسند و بعد مذاکره کنند. لذا این وظیفه هماهنگی را خانم اشتون انجام می‌دهد. ما فکر می‌کنیم که این کار معقول‌تر است تا اینکه ما وارد مذاکره با شش کشور شویم که هرکدام در آن حرف‌های خود را می‌زنند و در این شرایط هم گرفتن نتیجه هم سخت می‌شود".

"در حال حاضر دیگر فقط با پیش‌نویس توافقنامه ژنو3 مواجه هستیم و البته ریشه‌های این پیش‌نویس به مذاکرات قبلی بازمی‌گردد. قبلاً به مقدار زیادی درباره جزئیات آن توافق حاصل شده است و هم اکنون تقریباً به اواخر متن نزدیک شده‌ایم. در حال مذاکرات روندی معقول را طی می‌کند ولی واقعاً سخت و پیچیده است و موضوعات مطروحه نیز متنوع هستند و مقتضیات خود را دارند. هرکدام از طرفین مواضع اصولی خود را دارند و حاضر به کوتاه آمدن نیستند. نزدیک شدن اگرچه سخت است ولی روند به‌آرامی در حال پیشرفت است. لذا ممکن است که مذاکرات امشب به پایان برسد ولی این امکان نیز وجود دارد که صبح تمام شده و یا تا فردا به طول بکشد، ولی فردا ظهر قطعاً تمام خواهد شد".

"ما درباره غنی‌سازی کاملاً جدی هستیم و غنی‌سازی در ایران باید به‌اسم غنی‌سازی به رسمیت شناخته شده و در سند نیز پذیرفته شود و هم در گام اول و سپس در گامهای بعدی و نهایی و نیز در عمل باید ادامه یابد. بنابراین یکی از مهمترین موارد مورد نظر ما این است و قطعاً تا زمانی که نظر ما دراین‌باره تأمین نشود به امضای مجموعه سند رضایت نخواهیم داد".

"قطعاً پذیرش حق غنی‌سازی ایران در سند مکتوب می‌شود و غنی‌سازی جمهوری اسلامی ایران مورد پذیرش طرف مقابل واقع شده و این امر به‌صورت رسمی خواهد بود".

"ما به هیچ وجه سر پذیرش حق غنی‌سازی که مکتوب نباشد، کوتاه نمی‌آییم و باید حتماً پذیرش حق غنی‌سازی مکتوب باشد. این مهمترین موضوع ما است چرا که ملت ما برای غنی‌سازی بیش از ده سال مقاومت کرده و در برابر تهدیدهای نظامی و تحریم‌های اقنصادی ایستادگی کرده. در حال حاضر سندی که غنی‌سازی ما در آن مکتوب نشده باشد مورد پذیرش ما نخواهد بود و ان‌شاءالله مردم ما مطمئن باشند که به تثبیت حقوق خودشان در این توافق خواهند رسید و ثمره مقاومت و ایستادگی ده‌ساله خود را خواهند دید. ما در این توافق قصد تفسیر توافقات بین المللی را نداریم بلکه با یک واقعیت به‌نام حق جمهوری اسلامی ایران مواجه هستیم که باید به آن رسمیت داده شود و ادامه یابد و این چیزی است که مد نظر ما است".

"اگر توافقی حاصل شود که در آن هم در عمل و هم در سند حق غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته نشده باشد ما چنین توافقی را قبول نداریم و یکی از موارد اختلافی همین است ولی در حال حاضر در حال نزدیک شدن به توافق هستیم البته هنوز درباره عنوان توافقنامه تصمیم گیری نشده است".

"سند تهیه‌شده بسیار محکم است؛ یک توافق مبتنی است بر یک بده‌بستان و هر طرف اقداماتی را انجام داده و در مقابل نیز امتیازاتی را می‌گیرد. البته معقول است که برخی طرف‌ها بخواهند این‌طور وانمود کنند که امتیازات کمتری داده و امتیاز بیشتری گرفته‌اند لذا باید توجه داشت که گرفتار بازی‌های رسانه‌ای نشویم. ولی آنچه مسلم است این است که یک سند مکتوب در میان است که در آن اعلام شده حق غنی‌سازی ایران مورد پذیرش بوده و ادامه خواهد داشت و در عمل هم تداوم می‌یابد و این برای ما بسیار مهم است".

وی در خصوص ضمانت اجرایی سند تهیه‌شده نیز گفت: "گام به گام بودن این سند ضمانت اجرایی آن است و هریک از گامها متناسب با یکدیگر خواهند بود و هرگاه طرفین احساس کنند که طرف مقابل به تعهداتش عمل نکرده بلافاصله این گام‌ها متوقف شده دو طرف به جای اول بازمی‌گردند".

"مهم این است که ما به‌تدریج و آرامی در حال پیشرفت هستیم اما موضوعات سختی است که ما در حال مذاکره درباره آن هستیم و نمی‌توانیم مطمئن باشیم توافق حاصل می‌شود یا نه ولی در کل یکی دو مورد اختلاف داریم اما در همین یکی دو مورد هم اختلاف کمرنگ‌تر شده و به تفاهم بیشتری دست یافته‌ایم".

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان