وقتی بیماران توپ فوتبال می‌شوند+جدول داروهای کمیاب

وقتی بیماران توپ فوتبال می‌شوند+جدول داروهای کمیاب

خبرگزاری تسنیم:قیمت‌های نجومی دارو در سال ۹۱،تلخ ترین سال‌ دارویی بیماران بود به نحوی که پس لرزه‌های بحران دارویی پابرجاست،با وجود تلاش مسئولان دارویی برای کاهش مشکلات دارو،هنوز بیماران از اینکه برای تهیه دارو تبدیل به توپ فوتبال می‌شوند،گلایه دارند.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، جستجو در میان داروخانه‌های پایتخت و شنیدن مشکلات دارویی شهروندان بهترین راه برای یافتن گره‌های کور دارویی است که البته سئوالات دیگری هم در این گزارش مطرح می‌کند. قیمت‌های نجومی دارو در سال گذشته باعث شد تا سال 91 به عنوان تلخ ترین سال‌ دارویی برای مردم باشد به نحوی که پس لرزه‌های این بحران دارویی تا سال 92 و همچنان پابرجاست.

اما مهرماه سال جاری دولت یازدهم اعلام کرد 170 قلم داروی گران قیمت بیماران خاص طی دو فهرست و در نهایت براساس فهرست سوم مشمول حمایت‌های دولت قرار می‌گیرند و قرار است قیمت‌ها شکسته شود. این قول و وعید در حالی هنوز در سایت‌های خبری قابل جستجو است که با گذشت چهار ماه حاشیه‌هایی را در بر داشته است.

نخستین ایستگاه دارویی، داروخانه سیزده آبان است. جلوی داروخانه‌ها را که مشاهده میکنی، برخی به نسخه‌هایشان زول زده‌اند، برخی کیسه دارو‌هایشان را چک می‌کنند، برخی گوشی تلفن به دست آدرس می‌دهند تا برایشان پول بفرستند. برخی هم به حرفه معروف دلالی مشغولند.

یکی از مراجعه کنندگان که برای همسرش دارو می‌گرفت، می‌گوید: من ماه‌های قبل داروهای همسرم که مبتلا به سرطان خون بود را نزدیک به یک میلیون و پانصد می‌گرفتم اما اکنون برای‌‌‌ همان دارو‌ها 500 هزار تومان می‌پردازم. من راضی هستم.

دیگری از قرص‌هایی می‌گوید که هر عدد آن قبل از مهر ماه 130 هزار تومان بوده است اما اواخر مهر ماه تحت پوشش بیمه قرار گرفته است. قیمت قرص تاکسینا بسیار کاهش یافته طوری که برای هر عدد آن 30 هزار تومان می‌پردازم و تا به امروز هم قیمت آن ثابت مانده است.

تعدادی از مردم بر این موضوع صحه گذاشتند و تایید کردند که مبلغ پرداختی برخی از داروهایشان کاهش یافته است. اما در این میان هنوز افرادی بودند که به دنبال داروهایشان می‌گشتند و برخی هم از افزایش داروهایشان گله داشتند.

مرد جوانی برای همسرش که مبتلا به ام اس بود، آمپول ربیف می‌خرید. او در مورد قیمت این آمپول با بیمه خدمات درمانی می‌گفت: بسته 15 عددی این دارو را در شهریور ماه 470 هزارتومان می‌خریدم اما در این ماه 760 هزار تومان بابت آن هزینه کردم. وی در مورد داروی آوونکس هم می‌گوید: به خاطر اینکه این دارو بسیار گران بود، از دکتر خواستم نمونه ایرانی آن را برای همسرم تجویز کند. اما پس از مدت کوتاهی که همسرم آن را استفاده کرد هیچ تاثیری نداشت و حتی پزشک هم این موضوع را تایید کرد و از آن به بعد مجبورم هر ماه آوونکس را با پرداخت 900 هزار تومان تهیه کنم.

با وجود اینکه وعده داده شده بود قیمت‌های دارو از مهرماه امسال به قیمت‌های سال 91 بر‌ می‌گردد، ولی قیمت برخی از دارو‌ها عکس این موضوع را بیان می‌کند.

خانم جوان دیگری که برای برادرش دارو می‌گرفت، از قیمت‌ها ناراضی بود و می‌گفت: زومتا یک آمپول است که بیماران سرطانی از آن استفاده می‌کنند. من این دارو را تا دو سه ماه پیش با بیمه تامین اجتماعی 700 هزار تومان می‌گرفتم اما الان فاکتور دادن یک میلیون و 300 هزار تومان. واقعاً تب کردم. مگر در تلویزیون نگفته بودند قیمت‌های دارو کم می‌شود. پس چه شد!؟

فرد دیگری از آمپول هرسپتین (440 سی سی. سوئیسی) می‌گوید: این آمپول را برای همسرم می‌گیرم. هر سه هفته یک بار هم باید استفاده کند. این دارو را قبل از مهر 8 میلیون و 100 هزار تومان آزاد می‌گرفتم و تحت پوشش بیمه نبود. طوری که مجبور شدم خانه‌ای که از پدرم به ارث رسیده بود را بفروشم. خدا رو شکر از‌‌ همان اوایل مهر ماه که گفته بودند دارو ارزان می‌شود، هرسپتین تحت پوشش بیمه قرار گرفت. قیمت آن با بیمه تامین اجتماعی به 2 میلیون و صد هزار تومان رسید. خدا می‌داند که همین قیمت را هم نمی‌توانم بپردازم. قیمتش کم شده اما باور کنید هنوز قیمت آن برای من زیاد است. فکر کنید هر سه هفته یک بار...! واقعاً در توانم نیست.

افزایش قیمت به برخی از داروهای مورد استفاده عموم هم سرایت کرد

جدول زیر نتیجه وضعیت برخی از داروی‌های بیماران خاص با توجه به گفته‌های مردم و پیگیری آنها از داروخانه‌های اصلی است. لازم به ذکر است افزایش قیمت دارو‌ها به برخی از داروهایی که مورد استفاده عموم نیز است، سرایت کرده که برای نمونه به چند عدد از آنها اشاره می‌شود.

وضعیت تغییر قیمت و موجودی برخی داروهای مورد استفاده بیماران خاص( قیمت به تومان)

نام دارو نوع مصرف قیمت دو تا سه ماه قبل قیمت آذرماه وضعیت موجودی
آمپول ربیف بیماران ام ام اس 470.000 760.000 موجوداست
آمپول زومتا بیماران سرطانی 700.000 1300.000 موجوداست
دسفرال بیماران تالاسمی ............ ............ موجود نیست
قرص اکسجید بیماران تالاسمی ............ ............ موجود نیست
پنوموواکس عفونت های ریوی ............ ............ کم است

وضعیت تغییر قیمت برخی داروهای مورد استفاده عموم ( قیمت به تومان)

نام دارو قیمت دو تا سه ماه قبل قیمت دی ماه
اسپری فلکسونیز 22.100 62.600
لودوپا فورت (250) 22000 45000
شربت لاکتولوز 7600 10.000
سلکبرس(بسته 100 تایی)

 (100میلی-9000)

و

  (200میلی- 130000)

12000

و

180.000

سرترالین (بسته 100 تایی)

(50 میلی -8800)

و

(100میلی-15000 )

12000

و
20.00

در این زمینه با یکی از متصدیان داروخانه هلال احمر که عضو کمیته قیمت گذاری دارو هم بود، صحبت شد  اما بدون تاییدیه مدیر روابط عمومی سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر، اجازه مصاحبه را نمی‌دادند. در نهایت انجام این مصاحبه هم پس از چند روز رفت و آمد برای  گرفتن تاییدیه،به دلیل عدم حضور مدیر روابط عمومی لغو شد.

این نکته مهمی است که مردم با وجود برخی افزایش قیمت‌ها، حاضرند هر مبلغی بابت دارو بدهند تا بیمارانشان بهبود یابد. اما برای کمبود هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند. اگر چه بعضی از داروها از این اغمای کمبود بیرون آمد اما کمبود برخی دیگر همچنان به قوت خود باقی مانده است.

در ایستگاه دوم یعنی داروخانه 29 فروردین، فردی نسخه به دست با حالت نگرانی از داروخانه بیرون می‌آمد. وقتی از او نام داروی آن را پرسیدم، گفت: شربت رانی تیدین را برای فرزندم که رفلاکس معده دارد، می‌خواستم. از صبح دنبالش می‌گردم. داروخانه 29 فرودین هشتمین داروخانه‌ای است که آمدم. اما اینجا هم نداشت. نه ایرانی آن است و نه خارجی.

فرد دیگری با بیان این موضوع که شهر را زیر رو کردم اما قطره چشم مادرم پیدا نشد، می‌گوید: بریمونیدین تارترات (محلول استریل چشمی) قطره‌ای است که هر جا رفتم نداشت. نبود که نبود. نمی‌دانم چه شده. تا یک هفته پیش بود اما الان نیست. ایرانی آن را همه جا دارند. اما دکترش گفته فقط خارجی استفاده کند. هر کجای تهران را که بگویید رفته‌ام. قیمت آن هم زیاد نیست. من خودم آخرین بار 12 هزار تومان خریدمش اما نمی‌دانم چرا نیست!؟

افرادی هم بودند که بعد از مدت‌ها دارویشان را پیدا کرده بودند. آقای جنتی در این باره می‌گوید: از ابتدای سال دنبال آن بودم و تازه این ماه آن را پیدا کردم؛ آتارا؛ دارویی است که برای سرطان خون استفاده می‌شود. قیمت آن نسبت به بار آخری که خریدم ثابت بود. در واقع سال گذشته قیمت‌های مختلفی داشت. یک بار 500 هزار تومان و یک بار 600 و بعد هم 700 هزار تومان. این بار هم 700 هزار تومان بابت آن دادم.

برخی از کمبودهای دارو در مقاطع مختلف در لیست‌های متفاوتی اعلام شد که بیشتر شامل بیماران خاص است. اما این بار سعی شده تا به داروهایی که مورد استفاده عموم است نیز اشاره شود. داروهایی که شاید به نوبه خود ساده هستند. اما به صورت مقطعی و یا حتی برای مدتی نایاب و یا کمیاب می‌شوند.

این دارو‌ها به هنگام تهیه گزارش میدانی در قالب یک جدول تهیه شده است. هر چند که شاید تعداد این نوع داروها بیشتر از این باشد. اما سعی شد تا حداقل به تعدادی از آنها اشاره شود.         

لیست برخی از  داروهای کمیاب

نام دارو نوع دارو نام دارو نوع دارو
اسپری فلوکسو تاید ایرانی قرص سولفاسالازین ایرانی
شیاف پروژسترون ایرانی شربت فنی توین ایرانی
فولیک اسید 5 میلی گرم ایرانی قرص فنوباربیتال100 میلی گرم ایرانی
شربت زیترومکس وارداتی شربت رانی تیدین ایرانی
قرص فورامیلید 500 میلی گرم وارداتی شیاف دیکلوفناک ایرانی
قرص فوروزماید ایرانی مادوپار 250و125 میلی گرم وارداتی
پماد لیپوزیک وارداتی شربت نوتروپیل وارداتی
ژل اریترومایسین ایرانی پنی سیلین 5 میلیون ایرانی
کلاریترومایسین ایرانی آمپول کلرامفنیکل ایرانی
قرص زومیگ وارداتی کپسول کلیندامایسین ایرانی

از تغییر قیمت برخی از دارو‌ها که بگذریم به مشکلات تهیه و دسترسی به آن می‌رسیم که حرف‌های مردم حاکی از مشکلات تاییدیه گرفتن بیمه‌ها تا چند نسخه‌ای شدن یک دارو است.

فرد دیگری که برای دخترش دارو تهیه می‌کند، می‌گوید: داروی من آمپول بتافرون است. برای دخترم که مبتلا به‌ام اس است می‌گیرم. به داروخانه مرکز پزشکی خاص رفتم می‌گوید برو پیش فاکتور از هلال احمر بگیر و دارو را تایید کن. بعد از اینکه تایید شد، به من می‌گویند نداریم. نمی‌دونم من سر پیری شدم توپ فوتبال این‌ها...! رفتم داروخانه هلال احمر می‌گویند 750 هزار تومان است. من هر ماه این دارو را 590 هزار تومان می‌گرفتم. الان هم بنا بر همین مبلغ همیشگی پول تهیه کردم. من واقعاً نمی‌توانم این مبلغ را بدهم. مبلغ زیادی هم نیست. اما من یک بازنشسته هستم. فقط برای گرفتن همین دارو نیمی از حقوقم را می‌دهم.

وی ادامه می‌دهد: یک نفر گفت برو داروخانه 29 فروردین، حالا به اینجا آمدم می‌گویند‌‌ همان 590 هزار تومان اما باید برگردی هلال احمر و به آنها بگویی تاییدیه‌ات را باطل کنند تا ما بتوانیم آن را در این داروخانه تایید کنیم.

من سال 91 این دارو را 270 هزار تومان می‌گرفتم. در این یک سال اخیر گران شد. قیمت آن به 600 هزار تومان و حتی به 2 میلیون هم رسید. اکنون هم 590 هزار تومان شده است که تقریبا ثابت مانده.

برخی دیگر از نبود یک سیستم هماهنگ گله‌مند هستند. آقای مُنبتی می‌گوید: فقط یک قلم از داروهای پدرم را داشتند. سلسپت بود اما ساندیمون را نداشتند و مرا به داروخانه مرکز پزشکی خاص ارجاع دادن حالا به آنجا می‌روم. در راه از وی پرسیدم چرا سلسپت را از‌‌ همان داروخانه هلال احمر نگرفتید، گفت: وقتی یک قلم را بگیریم، برگه دفترچه را جدا می‌کنند بعد دوباره برای تهیه ساندیمون از داروخانه‌ای دیگر باید به پزشک مراجعه کنیم تا آن را در برگه‌ای جداگانه بنویسد و با بیمه حساب شود. از پول ویزیتی که دوباره می‌دهیم بگذریم اما واقعاً دوندگی‌هایی که برای نوشتن نسخه مجدد و بعد تاییدیه گرفتن برای‌‌ همان نسخه و تهیه آن از داروخانه، برای مسئولانی که هر بار قانون جدید و تعرفه جدید اعلام می‌کنند قابل درک نیست.

بیمار دیگری هم این موضوع را تایید می‌کرد و می‌گفت: زمانی که اینطوری می‌شود باید بگردم دکترم را پیدا کنم. دکتر من روزهای یکشنبه در مطب است. اگر یک روز دیر‌تر برم باید تا هفته بعد صبر کنم تا قرصم را در نسخه‌ای جدا بنویسد. خواهش می‌کنم به مسئولان بگویید فکری برای این موضوع بکنند.شاید 1490 راه اندازی شده است ولی هر بار تماس می‌گیریم یا اشغال است و یا هیچ بوقی نمیزند.

پاسخ مسئولان دارویی به نوسانات قیمت داروها و کمیاب بودن برخی داروها

محمد هاشی مدیر روابط عمومی سازمان غذا و دارو در پاسخ به گزارش تسنیم در خصوص داروهای بیماران خاص و صعب العلاج، عنوان کرد: در حال حاضر قیمت گذاری دارو در کمیسیون قانونی قیمت گذاری و باحضور نمایندگان حوزه‌های مربوطه صورت می‌پذیرد، مبنای کار این کمیسیون ایجاد دسترسی به داروی ایمن و باکیفیت کارا و قابل خرید توسط بیماران و نیازمندان و براساس مستندات هزینه‌ای طبق ضوابط مربوطه است، بنابراین تغییر نرخ ارز از مرجع به مبادلاتی به گواهی مستندات مربوطه باعث افزایش غیر قابل اجتناب قیمت داروها همانند سایر کالاها سده است که در این راستا با همکاری دولت و سایر مراجع ذیربط حدود 190 قلم داروی بیماران خاص و صعب العلاج در قالب تفاهم نامه بین سازمان غذا و دارو و سازمانهای بیمه گر تحت پوشش حمایتی قرار گرفته و میزان پرداختی بیماران جهت تهیه این اقلام دارویی به میزان سال 91 رسید.

سازمان غذا و دارو کما فی السابق در راستای رسالت و وظایف خود برای ایجاد بستر لازم برای تامین و توزیع دارو با شرایط صدرالاشاره تلاش خواهد کرد، بدیهی است در موارد خارج از وظایف این سازمان مراجع مربوطه بایستی توضیحات لازم را ارائه دهند.

سازمانهای بیمه گر می بایست طبق فهرست دارویی که براساس بررسی و کارشناسی‌های متعدد توسط سازمان غذا و دارو تهیه و به سازمانهای بیمه گر ارسال کرده اند، پوشش بیمه‌ای به شرح ذیل را اعمال کنند.

داروهای بیماران سرطانی 90%

داروهای بیماران خاص و صعب العلاج تولید داخل 90%

داروهای بیماران خاص و صعب العلاج وارداتی 70%

داروهایی که بعنوان داروی پرمصرف محسوب می شوند. 85 تا 90%

داروهایی که خارج از لیست بیمه ای سازمانهای بیمه گر می باشند. 50%

در خصوص داروهای مورد نیاز بیماران کلیوی باید به این نکته اشاره کرد که داروهای ایمونرال و نئورال نیازسنجی صورت گرفته و به میزان کافی هم در داخل کشور تولید می‌شود و هم مشابه خارجی آن در حال حاضر موجود است و از لحاظ کمی و کیفی نیز هیچ مشکلی ندارند.

در زمینه قیمت این نوع دارو و همچنین سهم یارانه ای آن نیز به اطلاع مردم می‌رسانیم که تقریباً این دو نوع دارو به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد. در خصوص پوشش بیمه ای داروها نیز همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم، طبق لیست ارسالی از طریق سازمان غذا و دارو این نوع داروها تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند و تعدادی از داروها که در داخل تولید می‌شود در صورت تمایل بیماران به استفاده از نوع خارجی آن طبیعتاً می‌بایست ما به التفاوت آن را بپردازند.

در زمینه اثربخشی داروهای ایرانی باید به این نکته اشاره کنیم که تمام داروها قبل از توزیع در بازار مصرف، آزمایشات متعددی روی آن انجام پذیرفته و میزان اثربخشی و عوارض جانبی آن نیز بررسی و پس از تائید سازمان غذا و دارو مجوز توزیع و مصرف آن صادر می‌شود.

مدیر روابط عمومی سازمان غذا و دارو ادامه داد: در خصوص بعضی از اقلام دارویی مورد اشاره در لیست‌های پیوست گزارش تسنیم، توضیحات زیر ضروری می‌باشد:

داروی زومتا: نوع ایرانی آن در تعهد بیمه بوده وقیمت آن 1600000ریال می‌باشد و سهم پرداختی بیمار 10 درص یعنی160000ریال است.

هرسپتین: سهم پرداختی بیمار 10درصد وحدود 6000000ریال است

بتا فرون: سهم بیمار 430000ریال یعنی 30درصد سهم بیمار

ساندیمون همیشه موجود بوده و کمبودی نداشتیم مگر اینکه داروخانه ای در یک مقطع تمام کرده و تا سفارش دهد و تحویل گیرد زمان بر خواهد بود.

فولیک اسید موجود است

شربت زیترومکس خارجی بوده و نوع ایرانی آن موجود است

قرص فورامیلید 500 میلی  ایرانی به نام کلوتید مایسین  موجود است

قرص فورزماید موجود است

پماد لیپوزیک موجود است

ژل اریترومایسین موجود است

کلاریترومایسین موجود است

قرص سولفاساللازین موجود است

شربت فنی توین موجود است

قرص فنوباربیتال 100 موجود است

شیاف دیکلوفناک موجود است

مادویار250و125 به فوریت وارد شده و تولید هم شده است

شربت نوتروپیل نوع ایرانی آن موجود است

پنی سیلین 5 میلیون سدیم موجود است

قرص اکسجید نوع ایرانی موجود می‌باشد لیکن بیماران تالاسمی پیگیر داروهای خارجی می‌باشند، در خصوص دسفرال نیز براساس نیاز سنجی استانها به مقدار کافی توزیع می‌شود.

ویال ربیف نوع خارجی است که سهم بیمار 30 درصد می‌باشد و نوع ایرانی آن نیز موجود است که سهم بیمار 10 درصد قیمت دارو است.

مدیر روابط عمومی سازمان غذا و دارو در پایان خاطرنشان کرد: در خصوص موارد ذکر شده، گزارشگر اطلاع دقیق نداده است. همچنین قابل ذکر است که به هیچ وجه از داروخانه هلال احمر هیچ متصدی عضو کمیته قیمت گذاری دارو نیست و داروی آوونکس 900 هزار تومانی که در گزارش عنوان شده بود تعداد قرص آن معلوم نبود بنابراین اظهارنظر در این مورد امکان پذیر نبود.

گزارش: طیبه مقدم

انتهای پیام/

حج ۱۴۰۳
پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
خانه خودرو شمال
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon