معاون نظارتی بانک مرکزی نرخ سود ۳۱ درصدی بانک‌ها را پذیرفت

معاون نظارتی بانک مرکزی نرخ سود 31 درصدی بانک‌ها را پذیرفت

خبرگزاری تسنیم: درحالی که روابط عمومی بانک مرکزی سعی در رد افزایش نرخ سود بانکی دارد، معاون نظارتی این بانک افزایش نرخ سود را تایید کرده و گفته است، نرخ سود برای برخی از مردم به ۳۱ درصد هم می رسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، طی روزهای گذشته گزارش‌های میدانی خبرنگار ما حکایت از افزایش نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی در شعب بانک‌های دولتی و خصوصی داشت ولی بانک مرکزی سعی کرد با انتشار اطلاعیه‌های جداگانه این اخبار که ماحصل مشاهدات عینی و البته تماس های مردم با این خبرگزاری بود را رد کند.

حتی در همین ارتباط مدیرکل اقتصادی و معاون اعتبارات بانک مرکزی نیز اظهار نظر کرده و اخبار مربوط به افزایش نرخ سود بانکی را رد کردند؛ ولی امروز یکی از مدیران بانک مرکزی از جبهه سایر همکاران خود کناره گیری کرده و با تایید ضمنی افزایش نرخ سود بانکی گفته است که نرخ سود برای برخی از مردم به 31 درصد هم می رسد.

حمید تهران‌فر معاون نظارتی بانک مرکزی در گفت‌وگویی اعلام کرده «براساس اعتقاد ما و هم‌چنین نظر اندیشمندان اسلامی در عقود مشارکتی حداکثری برای نرخ سود وجود ندارد، اما در بسته سیاستی که عنوان شده نرخ سود 18 تا 21 درصد باشد هیچ کس به صورت جدی بیان نکرده که این 21 درصد حداکثر است یا نه. منطق بانکداری هم نمی‌گوید که حداکثر باید 21 درصد باشد، بنابراین بر روی این موضوع تشکیک وجود دارد و از آن طرف دیگر بر روی تسهیلات ابهام وجود دارد، چرا که در دستور‌العمل نوشته شده آمده است که نرخ سود قابل درک در قرار‌داد باید مدنظر قرار گیرد در حالی که در هیچ قرار‌دادی نرخ سود را نمی‌نویسیم و این ابهام دیگر است.»

وی تصریح کرده «برهمین اساس به دنبال اصلاح این ضوابط و مقررات هستیم تا ابهامات را از بین ببریم و نرخ سود در سیستم بانکی چه در تسهیلات و چه در سپرده‌ها مشخص باشد. نرخ سود باید یک ارتباطی با بازار واقعی داشته باشد و اگر با تعادل فاصله داشته باشد موجب فساد خواهد شد و الان این‌گونه شده است. در حال حاضر نرخ سود بانک‌ها 21 درصد اعلام می‌شود و عده‌ای این وسط برای مردم تسهیلات می‌گیرند و 10 درصد به این 21 درصد اضافه می‌کند که حدود 31 درصد می‌شود یعنی افراد برای آنکه به منابع دستیابی پیدا کنند، حاضرند 31 تا 34 درصد سود پرداخت کنند، چرا که شرایط تورمی است و هر کسی از بانک‌ها تسهیلات بگیرد سود کرده است.»

تهران فر افزود: «از سوی دیگر یک دیدگاه عجیب وجود دارد که می‌گویند نرخ تسهیلات اگر بالا برود بانک‌ها سود می‌کنند، در حالی که برای بانک‌ها فرق نمی‌کند و بانک‌ها واسطه‌ی بین سپرده‌گذاران و تسهیلات‌دهندگان هستند و تنها 2.5 درصد کارمزد دریافت می‌کنند؛ بر روی همین 2.5 درصد نیز سازمان حسابرسی و هم‌چنین حسابرسی بانک مرکزی نظارت شدید دارد.»

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه