نارضایتی دامداران از دستور‌العمل جدید وزارت صنعت برای شیر خام

نارضایتی دامداران از دستور‌العمل جدید وزارت صنعت برای شیر خام

خبرگزاری تسنیم: اتحادیه دامداران با اعتراض به ابلاغیه جدید وزارت صنعت برا ی خرید شیر خام به نرخ ۱۳۰۰ تومان اضافه کرد به جای پرداخت پول، آن هم به کارخانه‌ها باید از تیر ماه نهاده دامداران را تأمین کنند نه آذر ماه.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با توجه به ابلاغ دستور العمل وزارت صنعت در مورد قیمت شیر و پرداخت مابه تفاوت به کارخانه‌ها که نتیجه آن فروش شیر خام به قیمت 1300 تومان است، بر این اساس، وزارت صنعت این اقدام را در راستای اعتراض دامداران به دلیل عدم اجرای تعهد دولت برای تحویل نهاده دامی به نرخ سال گذشته تا پایان فروردین سال 93 ، انجام داده است.

بر اساس این گزارش، بررسی‌ها در مورد چگونگی اجرای این دستور العمل نشان می‌دهند که وزارت صنعت در تدوین این دستور العمل از کارخانه‌ها و اتحادیه دامداران که یکی از طرف قرار داد‌های فروش شیر خام به کارخانه‌ها است، نظرخواهی انجام نداده و هیچ کدام از این دو اتحادیه از جزئیات این دستور العمل اطلاعی ندارند.

*ابلاغیه جدید وزارت صنعت کمکی به دامدار نمی‌کند

سعید سلطانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در مورد جزئیات این دستور العمل در تحقق اهداف دامداران، اظهار داشت: ما به عنوان یکی از طرف قرارداد‌ها با وزارت صنعت برای فروش شیر خام، هیچ سوالی در این زمینه و اینکه دستورالعمل جدید چگونه تنظیم شود که ضرر دامدار از تیر ماه جبران شود، پرسیده نشده است، بنابراین پیش بینی می‌کنیم این ابلاغیه آینده خوبی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه با تدوین این دستور العمل وزارت صنعت روند درستی را در پیش نگرفته است، گفت:‌ این ابلاغیه کمکی به دامداران نمی‌کند و ما با پرداخت پول موافق نیستیم زیرا آنچه در تعهد سه جانبه برای تحویل شیر خام به قیمت 1110 تومان ذکر شده تحویل نهاده دامی با نرخ سال گذشته تا پایان فروردین سال 93 است. حتی اگر قرار باشد مابه‌تفاوتی پرداخت شود باید از تیر ماه باشد زیرا دولت از آن تاریخ به تعهد خود عمل نکرد. همچنین در این دستور العمل قرار است مابه تفاوت قیمت شیر از آذر ماه و آن هم به حساب کارخانه‌ها واریز شود در حالی که دامدار در این مدت متضرر شده و باید این ضرر جبران شود.

*نرخ واقعی شیرخام بالای 1400 تومان است

رئیس اتحادیه دامداران تصریح کرد: در اثر عدم اجرای دولت به تعهد خود، قیمت نهاده افزایش پیدا کرده و اگر به این تفاهم نامه عمل می‌شد، چنین مشکلاتی رخ نمی‌داد. همچنین نرخ 1300 تومانی که در این دستور‌العمل به آن اشاره شده نرخ واقعی نیست زیرا با توجه به قیمت‌های فعلی نهاده قیمت شیر بالای 1400 تومان به دامدار تحمیل می‌شود.

وی افزود بنده شخصا از سوی دامدارن به عنوان نماینده پیگیر این موضوع بودم و حداقل در تدوین این دستور‌العمل نظر ما را نیز می پرسیدند. همه اقدامات در فروش شیر را بنده به عنوان نماینده دامداران انجام داده‌ام ولی هر مشکلی که در اجرای این دستور العمل رخ دهد به عهده خودشان است زیرا خود سر عمل کرده‌اند.

سلطانی با اشاره به اینکه روز گذشته اتحادیه‌های استانی طی جلسه‌ای با بنده، وکالت داده‌اند که پیگیر این موضوع باشم تا نهاده عقب افتاده را از تیر ماه پیگیری کنم، اظهار داشت: در صورت عدم نتیجه، مجبوریم به مراجع قضایی شکایت و این موضوع را پیگیری کنیم. سه تفاهم نامه با وزارت صنعت برای قیمت شیر و تأمین نهاده منعقد شده یکی در 6/4/91، سه ماهه اول 92 و در نهایت قرارداد پایانی از ابتدای تیر ماه سال 92 تا پایان فروردین 93 بود که به آخرین قرارداد عمل نشد.

*تخصیص بودجه استانی شیر به صورت غیر واقعی

وی در مورد اشکال دستور العمل جدید وزارت صنعت در مورد شیر خام گفت: علاوه بر اینکه روند اجرای این کار درست نیست، همه دامداران بر اساس این ابلاغیه به حق خود نمی‌رسند زیرا بودجه‌ای که برای استانها در نظر گرفته و به آنها ابلاغ کرده‌اند با روند درستی تخصیص پیدا نکرده است، برای یک استان که هیچ شیری تحویل نداده است، بودجه در نظر گرفته‌اند و در مقابل برای استان دیگری کمتر از حدی که شیر تحویل داده بودجه تعیین شده است.

انتهای پیام/ 

 

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه