تنها ۳۰ موتورسیکلت معاینه فنی گرفته‌اند


تنها 30 موتورسیکلت معاینه فنی گرفته‌اند

خبرگزاری تسنیم: معاینه فنی اهرم نظارتی مناسبی است که می‌تواند منتج به کاهش آلودگی هوا و افزایش ایمنی در خودروها شود، از این رو، در اروپا با وجود استاندارد بالای خودروها، معاینه فنی یک سال پس از فروش خودرو نو شروع می‌شود.

به گزارش گروه "رسانه‌های دیگر" خبرگزاری تسنیم، تهران در حالی دیروز (دوشنبه) سومین روز آلوده سال جاری را داشت، که چندی است به دلیل حذف بنزین پتروشیمی و استفاده از بنزین وارداتی کیفیت هوا بهبود یافته است.

البته نسبتی از میزان بهبودی هوا را می‌توان به ویژگی فصل بهار و عدم وارونگی هوا که در زمستان اتفاق می‌افتد، مرتبط دانست. تاثیر حذف بنزین پتروشیمی بر پاکی هوا بر کسی پوشیده نیست. با این حال عوامل دیگری در رابطه با خودروها از جمله فرسوده و غیر استاندارد بودن، نقش پررنگی در آلودگی هوا ایفا می‌کند به‌طوری که، گفته می‌شود سهم خودروها در آلودگی هوا 80 درصد است، از این رو با معاینه فنی می‌توان تا 23 درصد آلودگی هوای پایتخت را کاهش داد.

معاینه فنی اهرم نظارتی مناسبی است که می‌تواند منتج به کاهش آلودگی هوا و افزایش ایمنی در خودروها شود، از این رو، در اروپا با وجود استاندارد بالای خودروها، معاینه فنی یک سال پس از فروش خودرو نو شروع می‌شود. به‌رغم ضرورت معاینه فنی و استاندارد بودن خودروها، قانون معافیت پنج ساله خودروهای نو از معاینه فنی در مجلس هشتم تصویب شد، عقب گردی در حوزه محیط زیست که در تشدید آلودگی هوای تهران نقش داشت. علاوه بر این، نقص فنی خودروها یکی از عوامل اصلی سوانح و حوادث رانندگی است که این معضل با مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی می‌تواند تا حد قابل توجهی کاهش یابد، گفته می‌شود 35 درصد خودروهایی که به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند نمی‌توانند مجوز لازم را دریافت کنند.

نحوه معاینه فنی و استاندارد نبودن آن، کم بودن مراکز و شلوغی آنها، همچنین وجود برگه‌های معاینه فنی تقلبی دلایل برخی نمایندگان مجلس برای معافیت پنج ساله خودروها از دریافت معاینه فنی بود. این در حالی است که انتظار می‌رود اگر استاندارد قابل قبول نیست، استانداردهای ملی کشور تغییر کند، اگر تعداد مراکز کم است باید افزایش این مراکز به شهرداری‌ها ابلاغ شود و هیچیک از این دلایل برای معافیت خودروها از دریافت معاینه فنی کافی نیست. اکنون قرار است قانون معافیت خودروها از معاینه فنی در مجلس نهم اصلاح شود و به دو سال کاهش پیدا کند. مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه براساس مطالعات صورت گرفته از 8/1 میلیون تن آلاینده‌های هوای تهران 6/1 میلیون تن یعنی 80 درصد آلودگی هوا ناشی از منابع متحرک است، گفته است: معاینه فنی نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوا دارد اما با قانون معافیت 5 ساله خودروها از دریافت معاینه فنی شاهد کمرنگ شدن این مهم در شهرهای کشور هستیم. به گفته سید علی رضوی، مراکز معاینه فنی تهران قادر به معاینه 5/2 میلیون خودرو با یک شیفت کاری هستند که با افزایش شیفت‌های کاری این میزان را تا 5/3 میلیون خودرو می‌توان افزایش داد؛ با این وجود به دلیل قانون معافیت 5 ساله خودروها از دریافت معاینه فنی میزان مراجعات سالانه خودروها به این مراکز 500 تا 600 هزار خودرو بیشتر نیست.

تنها 30 موتورسیکلت معاینه فنی گرفته‌اند

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید: اینکه چرا مجلس دو سال را به پنج سال تغییر داد، دلایل خودش را دارد، یکی از این دلایل این بود که ایستگاه‌های معاینه فنی به اندازه کافی نبود. به گفته اسماعیل کهرم، دلیل دیگر این بود که راهنمایی و رانندگی نمی‌توانستند همه خودروهایی را که افسران در خیابان می‌دیدند معاینه فنی ندارد، متوقف کنند. او با اشاره به اینکه بالای 40 درصد خودروها معاینه فنی ندارد، می‌افزاید: از بدو تشکیل معاینه فنی، تنها 30 موتورسیکلت معاینه فنی شده است، این در حالی است که‌ آلایندگی آنها به مراتب بیشتر از خودرو است. کهرم ادامه می‌دهد: وقتی دیده شد که قانون امکان عملی شدن ندارد، آن را از دو سال به پنج سال تغییر دادند. مشاور رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه کارت معاینه فنی فروخته می‌شود، بیان می‌کند: تنها افرادی که مجبور هستند، برای مثال برای فروش خودرو یا گرفتن طرح ترافیک، اقدام به گرفتن کارت معاینه فنی می‌کنند.

تخلف دلیلی برای تغییر قانون نیست

در این رابطه نایب رئیس دوم فراکسیون محیط‌زیست مجلس با اشاره به اینکه تصویب معافیت پنج ساله خودروها از معاینه فنی کار نادرستی بود که در برنامه پنجم اتفاق افتاد، می‌گوید: پیش از این معاینه فنی در کشور ما از دو سال پس از تولید شروع می‌شد. مهرداد بائوج لاهوتی معتقد است: با توجه به نوع و سن خودروهای کشور، بی‌معنی است بگوییم خودروها هر سال معاینه فنی نداشته باشند. او با اشاره به اینکه بخش عمده تصادفات مربوط به نقص فنی خودروها می‌شود، می‌افزاید: قرار بود تا پایان برنامه چهارم استاندارد خودرو‌ها به یورو 4 و از قانون برنامه چهارم به بعد به یورو 5 افزایش پیدا کند. به گفته لاهوتی، خودروها همچنان در استاندارد یورو 2 گیر کرده‌اند، این در حالی است که استاندارد یورو 2 هم در مقایسه با همین استاندارد در دیگر کشورها پایین‌تر است. این نماینده مجلس با اشاره به اینکه خودروهای جدید تا دو سال از گارانتی استفاده می‌کنند، ادامه می‌دهد: طرحی داریم که مراحل نهایی را طی می‌کند که پیشنهاد می‌دهد سن شروع معاینه فنی دو سال پس از تولید باشد. به گفته او، یکی از مسائلی که باعث شد این قانون تصویب شود نبود جایگاه‌های مناسب برای معاینه فنی بود، با این حال تخلف در اجرا دلیلی برای عوض کردن قانون نیست. لاهوتی بیان می‌کند: تا دو ماه آینده طرح جدید به صحن علنی مجلس می‌آید.

پیگیری اصلاح قانون توسط شورای شهر

همچنین یک عضو شورای شهر با بیان اینکه کمیسیون سلامت، محیط زیست، و خدمات شهری شورای شهر به دنبال اصلاح این قانون است، عنوان می‌کند: یکی از مهم‌ترین دلایل آلودگی هوا خودروها، سوخت و تنظیم موتور و استاندارد بودن آنهاست. احمد حکیمی پور با اشاره به اینکه یکی از علل تصویب این قانون نبود جایگاه‌های کافی برای معاینه فنی بود، ادامه می‌دهد: یکی از پیشنهادات شورای شهر افزایش مراکز معاینه فنی است تا از عهده کار بر آیند و پاسخگو باشند. او اظهار می‌کند: بدون شک معاینه فنی خودروها به مصرف درست سوخت و کاهش آلودگی هوا کمک بزرگی می‌کند.

منبع:‌آرمان
انتهای پیام/
خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon