نشست مقامات ارشد آمریکایی با طراحان برکناری «مالکی»

نشست مقامات ارشد آمریکایی با طراحان برکناری «مالکی»

خبرگزاری تسنیم: یک روزنامه آمریکایی از نشست مقامات ارشد آمریکایی با آن دسته از سیاستمداران عالی مقام در عراق خبر داد که فعالانه در حال طرح ریزی برکنار کردن نخست وزیر عراق هستند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه آمریکایی «لس آنجلس تایمز» در گزارشی از درخواست و اعمال فشار مقامات آمریکایی برای برکناری «نوری المالکی» نخست وزیر عراق خبر داد و نوشت که مقامات آمریکایی فعالانه از عزل مالکی حمایت می کنند و نشست هایی را نیز با سیاستمداران عالی مقامی که در حال طرح ریزی جایگزین کردن نخست وزیر فعلی عراق هستند، برگزار کرده اند.

بر اساس این گزارش، «رابرت بیکرافت» سفیر آمریکا در بغداد به همراه «برت مک گرک» از مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در طول هفته جاری با «احمد چلبی» رهبر سابق تبعیدی عراق و «اسامه نجیفی» رئیس پارلمان این کشور و همچنین سایر کاندیداهای احتمالی برای جایگزین شدن مالکی دیدار داشته اند.

لس آنجلس تایمز نوشته است که سفیر آمریکا در عراق به همراه مک گرک در روز چهارشنبه هفته جاری به مدت بیش از یک ساعت با چلبی در منزل وی دیدار داشته اند و در این دیدار به گفت و گو درباره وضعیت امنیتی فعلی در عراق که از کنترل خارج شده است و همچنین تشکل های آتی دولتی در این کشور پرداخته اند.

خبر برگزاری این نشست ها اولین بار توسط روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» منتشر شد و صریح ترین نمادی است که حاکی از تصمیم گیری دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا برای کناره گیری مالکی از قدرت به دنبال تحرکات گروه تروریستی داعش در عراق است.

در ادامه این گزارش به اظهارات اخیر اوباما اشاره شده که اعلام کرده است که کمک های نظامی آمریکا به دولت مالکی، مشروط بر ایجاد یک دولت فراگیرتر در عراق خواهد بود؛ اوباما همچنین روز گذشته (پنج شنبه) از اعزام 300 مشاور نظامی آمریکا به عراق جهت کمک به نیروهای دولتی این کشور در مهار تروریست های داعش خبر داد و در عین حال تاکید کرد که سران کشور عراق باید به دنبال یک راه حل سیاسی برای حل بحران در این کشور باشند.

این روزنامه آمریکایی در ادامه به افزایش رو به رشد تعداد قانونگذاران آمریکایی حامی تغییر نظام در عراق اشاره کرده و به نقل از «دایان فاینستاین» رئیس کمیته اطلاعاتی سنا نوشته است که: اگر شما خواستار هرگونه آشتی و مصالحه هستید، بی پرده باید گفت که دولت مالکی باید کنار برود.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان