بازی آمریکا و القاعده در زمین سوریه

بازی آمریکا و القاعده در زمین سوریه

خبرگزاری تسنیم: نگرانی آمریکا و برخی کشورهای بزرگ غربی برای آینده سوریه و موضوع دموکراسی در این کشور نیست بلکه امنیت رژیم صهیونیستی مهمترین اولویت آمریکا وغرب است.

به گزارش خبرنگار سیاست خبرگزاری تسنیم، حسن هانی زاده در یادداشتی اختصاصی در مورد تحولات اخیر سوریه نوشت: بیعت ابومحمد الجولانی رهبر سازمان تروریستی " جبهه النصره" با ایمن الظواهری رهبر القاعده نشان می‌دهد که این سازمان تلاش دارد تا پایگاه خود را به سوریه منتقل کند.

ابو محمد الجولانی اخیرا در پیامی صوتی وابستگی مطلق جبهه النصره سوریه را به القاعده اعلام کرد که این امر شرایط میدانی وسیاسی سوریه را پیچیده تر کرد.

پیش از این ابوبکر البغدادی امیر به اصطلاح دولت اسلامی عراق در پیامی تشکیل یک دولت اسلامی در عراق وشام را اعلام کرده بود.

دولت سوریه با ارسال دو نامه جداگانه به دبیرکل سازمان ملل ورئیس دوره ای شورای امنیت نگرانی این کشوررا ازحضور تروریست های القاعده در سوریه ابراز داشت.

متعاقب آن دولت سوریه در یک اقدام هوشمندانه 20 هزار تن از نیروهای نظامی خود را که در دامنه های ارتفاعات اشغالی جولان مستقر بودند برای دفاع از پایتخت درحاشیه های جنوبی وشرقی  شهردمشق مستقر کرد.

این تحرکات میدانی وآشکار شدن ارتباطات جبهه النصره با القاعده ودولت اسلامی عراق نگرانی هائی در میان جامعه اروپا ورهبران کشورهائی بزرگ صنعتی جهان ایجاد کرد.

وزرای خارجه 8 کشورصنعتی بزرگ جهان در نشست اخیر خود در لندن که با حضور برخی از رهبران اپوزیسیون سوریه تشکیل شد موضوع ارتباط جبهه النصره با القاعده را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

پیش از این آمریکا وآلمان در خصوص وجود ارتباط میان جبهه النصره سوریه، القاعده و نیز گسترش نفوذ سلفی های تند رو در سوریه هشدار داده بودند.

این امربه بروز اختلاف میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و برخی کشورهای عرب منطقه مانند قطر وعربستان بر سر نحوه ارسال کمک تسلیحاتی به مخالفان دولت سوریه منجر شد.

در حوزه سیاسی اخیرا اختلاف میان رهبران اپوزیسیون خارج نشین سوریه در زمینه ترکیب ائتلاف ملی و تشکیل دولت انتقالی شدت گرفت تا جائی که معاذ الخطیب رئیس این ائتلاف از سمت خود استعفا کرد.

در نشست اخیر شورای ملی سوریه در دوحه قطر اعضاء این شورا غسان هیتو را به عنوان رئیس دولت انتقالی سوریه انتخاب کردند.

غسان هیتو یک سوری کرد تبار است که بیش از 20 سال درآمریکا ساکن است وگفته می شود ارتباطات گسترده ای با سازمان های اطلاعاتی غرب وآمریکا دارد.

از نظر معاذ الخطیب انتخاب "غسان هیتو" که با اشاره آمریکا وغرب صورت گرفته می تواند برای سوریه ،نسخه جدیدی از عراق پس از سرنگونی رژیم صدام تلقی شود.

رئیس ائتلاف ملی سوریه وجود یک شخصیت کرد تباردر راس دولت انتقالی این کشور را به عنوان نادیده گرفتن حقوق اکثریت مردم سوریه می داند وبه همین دلیل از ریاست ائتلاف ملی استعفا داد.

این تحولات در حقیقت به نظام بشار اسد این فرصت را میدهد که با استفاده از بروز اختلافات میدانی وسیاسی میان گروه های اپوزیسیون حمایت بیشتر مردمی را برای سرکوب گروه های تروریستی کسب کند.

به هیمن دلیل نیروهای مسلح سوریه اخیرا بخش های وسیعی از شهرهای حلب، حومه های ادلب، حماه، رقه و دیر الزور را از وجود گروه های تروریستی پاکسازی کردند. لذا اکنون جامعه جهانی بر سر آینده سوریه و این که چه مجموعه هائی پس از سرنگونی احتمالی نظام سوریه قدرت را در دست گیرند شکاف شدیدی بروز کرده است.

نگرانی آمریکا و برخی کشورهای بزرگ غربی برای آینده سوریه و موضوع دموکراسی در این کشور نیست بلکه امنیت رژیم صهیونیستی مهمترین اولویت آمریکا وغرب است.

غرب هنوز اطمینان ندارد که گروه های تروریستی که در حال حاضرعملا علیه نظام سوریه می جنگند چه ماهیتی دارند وتعامل این مجموعه ها در آینده با
رژیم اسرائیل چگونه خواهد بود.

به همین دلیل این نگرانی در میان آمریکا وغرب وجود دارد که اگر گروه های سلفی سوریه در آینده به قدرت برسند ممکن است به نسخه جدیدی از طالبان افغانستان درکنار مرزهای فلسطین اشغالی تبدیل شوند لذا آمریکا وغرب ترجیح میدهند تا از رهگذر طولانی شدن بحران داخلی سوریه نیروهای نظامی این کشور را از یکسو دچار فرسایش کنند واز سوی دیگر گزینه مناسبی برای دوران پس از نظام فعلی سوریه پیدا کنند.

این امر نیز کمک می کند تا مجموعه های زیادی از گروه های تروریستی وابسته به القاعده دریک فرایند زمانی نسبتا طولانی توسط نیروهای دولتی سوریه به هلاکت برسند.

فرسایش هر دو طرف یعنی نیروهای مسلح سوریه وگروه های القاعده موجود در این کشور در نهایت به سود آمریکا ورژیم صهیونیستی پایان خواهد یافت.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت