«ابوبکر بغدادی» سرکرده داعش کیست ؟

«ابوبکر بغدادی» سرکرده داعش کیست ؟

خبرگزاری تسنیم: از دیروز که گروهک تروریستی موسوم به دولت اسلامی در عراق و شام " داعش" از تشکیل آن چه این گروهک آن را خلافت دولت اسلامی نامیده نام ابوبکر بغدادی سرکرده این گروهک بر سر زبان‌ها افتاده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری الاخبار؛ بعد از اعلام گروهک تروریستی دولت اسلامی در عراق و شام با نام اختصاری " داعش " مبنی بر تشکیل خلافت دولت اسلامی خود در عراق و سوریه و معرفی سرکرده این گروهک به عنوان خلیفه در این مناطق نام ابو بکر البغدادی سرکرده آن نیز مطرح شده است.

به گفته شماری از تحلیگران غربی مسائل مرتبط به گروهک ها و سازمان های تروریستی بین المللی بیانیه روز گذشته دولت موسوم به اسلامی در عراق و شام " داعش " مبنی بر تشکیل خلافت اسلامی درست است که به ظاهر مساله ای شبیه به مزاح است اما در واقع این بیانیه آنها حکایت از یک عمق راهبردی دیگر نیز دارد  آن این مساله است که اعلام تشکیل بوجود آمدن خلافت اسلامی برای گروهک تروریستی داعش باعث سازماندهی شدن عملیات تروریستی در منطقه خواهد شد مساله‌ای که بعد از حوادث یازدهم سبتامبر سال 2001 به بعد با روی کار آمدن اسامه بن لادن سرکرده سابق سازمان تروریستی القاعده در افغانستان نظیری برای آن کمتر دیده‌ایم.

اما گروهی دیگر از تحلیگران غربی بر این باورند که البغدادی اصلا صداقتی در عمل و گفتار ندارد تا چه رسد به تشکیل دولت یا آن چه خودش آن را خلافت نامیده است.

بغدادی کیست؟

با تمام این اوصاف این که خود را خلیفه مسلمین بر روی زمین نامیده و ما او را بنام ابو بکر البغدادی می‌شناسیم کیست؟!

ابو محمد العدنانی سخنگوی رسمی گروهک تروریستی دولت اسلامی در عراق و شام " داعش " دیروز در بیانیه خود چنین گفت: از این پس عبدالله ابراهیم ملقب به ابو بکر البغدادی سرکرده این گروهک خلیفه است! از همین کنیه چنین بر می آید که سرکرده داعش کنیه و لقب خود را از یکی از اصحاب پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) ابو بکر برگزیده است و برای ادامه لقبش از پایتخت عراق بغداد استفاده کرده که دار الخلافه دوره ای از تاریخ بوده است و در مجموع در حال شبیه سازی شخصیت ها و دوره های تاریخی است . 

اما واقعیت این است که اصل و نسب وی به منطقه دیالی در شرق عراق باز می گردد، وی و خانواده اش به خاندان السامرایی یکی از عشایر عراقی مقیم این منطقه منتسب هستند، تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه اسلامی شهر بغداد ادامه داد و دانش آموخته دفتر ابو مصعب الزرقاوی یکی از سران القاعده معروف و مقبور در زمان خود در عراق است.

براساس آخرین اطلاعات به دست آمده از ابوبکر البغدادی وی در کنار ابو مصعب الزرقاوی مدتی در عراق با نظامیان اشغالگر آمریکایی و دولتمردان عراق جنگید.  وی در سال 2010 سرکردگی گروهک تروریستی دولت اسلامی در عراق را به دست گرفت در آن زمان نام گروهکش تنها دولت اسلامی در عراق بود، گروهک وی در واقع جدا شده از سازمان تروریستی القاعده است و از القاعده در سرزمین بین النهرین جدا شد، در آن دوران القاعده سرزمین بین النهرین به سرکردگی ابومصعب الزرقاوی اداره می شد تا این که نام برده به هلاکت رسید، از وی هیچ عکس و تصویری در آن سال ها منتشر نشده بود تا این که در سال 2014 اولین عکس از وی انتشار یافت و این عکس را دولت عراق از وی منتشر کرد چرا که تحت تعقیب بود.

بازداشتی سابق بازداشتگاه‌های آمریکایی در عراق

باید درباره ابو بکر البغدادی سرکرده گروهک تروریستی دولت اسلامی در عراق و شام " داعش " افزود براساس اطلاعات یک نشریه آمریکایی وی برای مدت چهارسال در بازداشت نظامیان آمریکایی در یکی از پادگان های آنها بود، وی زمانی که از سوی زندانبان ها بعد از تحمل 4 سال زندان آزاد می شد چنین گفت: من شما را در نیویورک خواهم دید!

درباره ابو بکر البغدادی باید گفت: آمریکایی ها ابو بکر البغدادی را در مجتمع زندان های شماره 14 که افراد تروریست بسیار خطرناک نگهداری می شوند نگهداری نکردند  بلکه وی به همراه 26 هزار زندانی عراقی بود که در زندان آمریکایی بوکا نگهداری می شدند.

در دوران زندان و پیش از بازداشت از وی دو ویژگی بیش از سایر امور مطرح تر بود یکی حس سرکردگی بود و دیگری مبارزه با شدت و حدت بسیار است.

سفرش از دولت اسلامی عراق تا داعش و سپس دولت اسلامی

اولین بذر تشکیل داعش یا همان دولت اسلامی در عراق و شام در دولت اسلامی عراق کاشته شد، دولت اسلامی عراقی که در تاریخ 16 اکتبر سال 2006 تاسیس شد و در سال 2007 سرنگون شد، و در دو سال 2013 و 2014 با قدرت بیشتر بار دیگر این گروه تروریستی خود را به صحنه درگیری ها کشاند.

اما ولایت داعش در سوریه در تاریخ 10 آوریل سال 2012 تاسیس شد، یعنی تنها یک روز بعد از بیعت ابو بکر البغدادی سرکرده گروهک تروریستی القاعده در عراق با جبهه النصره به سرکردگی ابو محمد الجولانی صورت گرفت، اما الجولانی این بیعت را نپذیرفت و شکافی بین این دو گروهک شکل گرفت تا این که اکثر مخالفان نظام سوریه به جبهه النصره ملحق شدند و 70 درصد نیروهایشان هم با تاسیس داعش به سرکردگی ابو بکر البغدادی به ان پیوستند و از آوریل سال 2010 داعش رفته رفته درصدد جستجوی نام و مکان آمد، در همان ابتدای امر شما کسانی که برای تشکیل داعش به عضویت آن در امدند در حدود 12 هزار نفر بودند.

در سال 2010 ابوبکر البغدادی رسماً و علناً به حمایت و پیروی از راه و شیوه اسامه بن لادن سرکرده مقتول القاعده اذعان کرد، وی در ان سال با اسامه بن لادن بیعت کرد فعالیت های البغدادی باعث شد تا رفته رفته جایگاه فراموش شده القاعده مجدداً بر سر زبان ها بیفتد، از این رو وی فعالیت خود را در قتل عام گروه های بیداری عشایر در عراق آغاز کرد و سپس نبرد را به خاک سوریه کشاند.

در 12 می سال 2014 گروهک تروریستی دولت اسلامی در عراق و شام موسوم بنام اختصاری داعش ارتباط خود را با سازمان تروریستی القاعده رسماً قطع کرد، بلکه تا به آن جا هم پیش رفت که البغدادی از ایمن الظواهری سرکرده دیگر القاعده بعد از مرگ اسامه بن لادن خواست تا کل القاعده و شخص ظواهری با وی و نگرشش بیعت کنند.

انتقادها از سرکرده های القاعده از این گروهک دیگر تروریستی بعد از مرگ او خالد السوری در اواخر فوریه 2014 شدت گرفت، چرا که سرکرده های القاعده داعش را مسئول مرگ السوری دانسته بودند، اما البغدادی اعلام کرده بود که در مرگ السوری هیچ دخالتی نداشته است از این رو دایره اختلافات بین این دو گروهک تروریستی افزایش یافت و داعش به اندازه ای در عمل و کردارش شدت و حدت به خرج داد که اکنون دم از تشکیل دولت اسلامی در عراق و شام سر می دهد و کاری را می خواهد انجام دهد که پیش از وی اسامه بن لادن سرکرده سابق القاعده و بعد از وی ایمن الظواهری جانشین اسامه بن لادن هرگز نتوانستند تا به این مرحله پیش روند.

اعلام خلافت توام با برحذر داشتن‌های بسیار و کاستن از اهمیت آن

اکنون اعلام خبر رسمی تشکیل دولت اسلامی از سوی گروهک تروریستی موسوم به دولت اسلامی در عراق و شام با نام اختصاری داعش باعث شده است تا این گروهگ گمان کند اکنون به اولین ایستگاه از مسیر طولانی خود رسیده است.

در این باره چارلز لیستر استاد میهمان مرکز بروکینز در دوحه هم براساس آن چه خبرگزاری رویترز از وی نقل کرده گفته است: خبر اعلام تاسیس خلافت می تواند اهمیت بسیاری داشته باشد، وی افزود: چرا که در این برهه بسیار حساس دیگر گروه های تروریستی فعال در عرصه بین الملل و در جهان باید راه خود را اکنون مشخص سازند آیا به این دولت اسلامی در عراق و شام خواهند پیوست یا گزینه دیگر را که همانا نبرد و نزاع با این گروهک تروریستی دیگر است را بر می گزینند.

در مقابل این نظر عبدالخالق عبدالله استاد علوم سیاسی در امارات متحده عربی هم در این باره عقیده ای دیگر دارد شاید ایده تشکیل دولت اسلامی در عراق و شام یکی از رویاهای بزرگ بسیاری از گروهک های تروریستی در جهان باشد اما همه این گروهک های تروریستی به خوبی می دانند که ابو بکر البغدادی چگونه آدمی است و داعش هم چگونه سازمانی است و رویهم رفته این شخصیت و این نهاد نمی توانند اداره کننده مناسبی برای نظام خود خوانده دولت اسلامی در عراق و شام باشند و هرگز نمی توان به این شخص و نظامش اعتماد داشت.

وی افزود: البغدادی و لو به اندازه یک ارزن هم نمی داند صداقت و دولت اداره کردن چگونه است و هرگز خصوصیات لازم برای این سمت را در وی نمی توان یافت.

وی در پایان چنین می گوید: اما هرگز نباید فراموش کنیم که اعلام رسمی تشکیل خلافت اسلامی از سوی یک گروهک تروریستی تنها در شرایطی صورت می گیرد که بدانیم دولت آمریکا  سران آمریکا بارها و بارها مدعی شده بودند که نسل القاعده را برچیده اند اما از زمان وقوع حادثه 11 سبتامبر تا به امروز این گروهک به دولت آمریکا نشان داده است که تمام تلاش هایش در طول بیش از یک دهه در مبارزه با القاعده نتوانست از عهده یکی از شاخه های القاعده هم برآید.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
triboon
طبیعت