ایزدی: حادثه بوستون و تگزاس آمریکا بی‌ارتباط با سوزاندن افراد فرقه داوودیه نبود

ایزدی: حادثه بوستون و تگزاس آمریکا بی‌ارتباط با سوزاندن افراد فرقه داوودیه نبود

خبرگزاری تسنیم: یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: حادثه‌ای که در بوستون و تگزاس آمریکا طی روزهای گذشته اتفاق افتاد، بی‌ارتباط با حادثه ویکو و سوزاندن افراد فرقه داوودیه نبوده است.

به‌گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، فرقه داوودیه (دیویدیان) یکی از فرقه‌های دین مسیحی و منشعب از کلیسای ادونتیست است. این فرقه در سال 1830 در آمریکا توسط فردی به‌نام ویلیام میلر که کشاورزی انگلیسی بود، پایه‌گذاری شد. او تحصیلات رسمى نداشت، اما کلیه نوشته‌هایى را که به آنها دسترسى داشته خوانده ‌بود و با مطالعه مشتاقانه‏‌اى که روى کتاب مقدس به‌ویژه کتاب دانیال و مکاشفه انجام داده بود به بازگشت حتمى مسیح قانع شده بود.

ویلیام میلر، بازگشت مسیح را طبق فرازهایى از کتاب مقدس مانند رساله دوم پطروس و دانیال براى سال 1843 میلادی پیش‏‌بینى کرد و در سال 1841 میلادی این نظریه خود را منتشر کرد.

ورنن وین هوول، رهبر فرقه داوودیه که بعدها نام خود را به دیوید کورش (David Koresh) تغییر داد از مهمترین رهبران این فرقه است.

 

 

واقعه وِیکو در سال 1993 از 28 فوریه با یورش ناگهانی به‌شیوه جنگی در شهر ویکو واقع در ایالت تگزاس آغاز شد و 19 آوریل [30 فروردین ماه] با آتش‌سوزی مهیبی خاتمه یافت. در روز 28 فوریه سال 1993 مأموران پلیس اف‌بی‌آی در ایالات متحده آمریکا به مقر فرقه دیویدیان به‌رهبری دیوید کورش در شهرک ویکو (Waco) در ایالت تگزاس، به‌دستور دادستانی آمریکا، یورش بردند و این مرکز را محاصره کردند.

پس از 51 روز مقاومت و محاصره توسط اف‌بی‌آی و کشته شدن 4 تن و زخمی شدن 20 نفر از مأموران توسط افراد مسلح، فرقه دیویدیان در 19 آوریل 1993 در حالی که اعضای این فرقه از 28 فوریه در ساختمانی در شهر ویکو در ایالات متحده آمریکا جمع شده بودند، مورد هجوم تانک‌ها و مأموران اف‌بی‌آی قرار گرفتند. شواهد و مدارک موجود باعث شد تا بعضی از آمریکایی‌ها به این نتیجه برسند که فرقه دیویدیان به‌عمد توسط دولت آمریکا کشته شدند چراکه آتشی بسیار وحشتناک و جهنمی ایجاد شده بود که حدود 40 دقیقه ساختمان را سوزاند، و این یکی از وحشیانه‌ترین کشتارهای آمریکا در طول تاریخ است.

 

 

در این رابطه خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، با فواد ایزدی، کارشناس مسائل آمریکا گفت‌وگویی به‌شرح زیر انجام داده است:

این کارشناس مسائل آمریکا در خصوص فرقه و حادثه ویکو اظهار داشت: داوودیه یکی از فرقه‌های بزرگ مسیحیت است که ایده‌های خود را داشته و اعتقاد به بازگشت حضرت مسیح(ع) داشتند، افرادی بودند که در شهر ویکو در تگزاس مزرعه‌ای را خریداری کردند و در دهه 80 میلادی ساختمان‌هایی را ساخته و با خانواده‌های خود در آنجا زندگی می‌کردند.

وی تصریح کرد: 20 سال پیش در سال 1993،  آمریکا این مزرعه را محاصره کرده 83 نفر را سوزاندند که 28 نفر از آنها بچه بودند که در این حادثه زنده سوختند و یکی از عوامل اصلی این حادثه فردی است که در جنگ اول عراق حضور داشته است.

این کارشناس مسائل بین الملل به حادثه بوستون اشاره کرد و افزود: حادثه‌ای که در بوستون آمریکا در آستانه سالگرد ویکو رخ داد، بی‌تأثیر از این موضوع نمی‌تواند باشد و حادثه انفجار در یکی از کارخانجات تگزاس که در نزدیکی این مزرعه رخ داده است هم بی‌ارتباط به حادثه ویکو نبوده و اتفاقی نیست؛ چراکه ما شاهد برخوردهای ظالمانه و کشتار ملتهای بی‌دفاع جهان از سوی آمریکا هستیم.

ایزدی با بیان اینکه عملکرد دولت آمریکا در رخ‌دادن این حادثه بایکوت خبری شد، ادامه داد:  حادثه ویکو که 20 سال پیش روی داد پوشش خبری گسترده‌ای داشت اما عملکرد دولت آمریکا و اتهام این کشور به‌دلیل سوزاندن انسان‌هایی بی‌گناه بایکوت خبری شد و این وحشتناک‌ترین برخورد آمریکا با انسان‌های بی‌گناه بود.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا هنوز این فرقه در آمریکا وجود دارد، تأکید کرد: هنوز افرادی از این فرقه وجود دارند که به‌دلیل برخوردی که با مجموعه ویکو صورت گرفت، فعالیت چندانی ندارند.

این کارشناس مسائل آمریکا خاطرنشان کرد: مجامع بین المللی برخورد جدی با این حادثه انجام ندادند و آمریکا قانون‌شکنی آشکاری در این خصوص انجام داد که با سکوت مجامع بین المللی روبه‌رو بود و  یکی از فجایع بزرگ حقوق بشر در قرن بیستم از سوی آمریکا است.

ایزدی با بیان اینکه حادثه ویکو در زمان ریاست جمهوری کلینتون رخ داده است، تأکید کرد: فرقه داوودیه فرقه‌ای خاص بود و کسی شکایتی از این فرقه نداشت. هنوز مشخص نیست دولت آمریکا چرا با این گروه مشکل داشته است و حمله مأموران امنیتی آمریکایی به این فرقه حمله معمولی نبوده است.

وی همچنین با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در سال 88 دراین‌باره افزود: ایشان فرمودند نخبگان آمریکایی بویی از حقوق بشر نبرده‌اند، چراکه اگر برده بودند چنین اتفاقی در آمریکا نمی‌افتاد.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان