اسرائیل در جنگ غزه مرتکب نقض حقوق بشر شده است

اسرائیل در جنگ غزه مرتکب نقض حقوق بشر شده است

خبرگزاری تسنیم: شماری از سازمان‌های مردم‌نهاد اسرائیلی به جنایات نظامیان این رژیم ضد ملت فلسطین در نوار غزه اذعان و نظامیان اسرائیلی را به نقض حقوق بشر در غزه متهم کردند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری الیوم السابع؛ بیش از 10 سازمان مردم‌نهاد اسرائیلی که در عرصه دفاع از حقوق بشر فعالیت می‌کنند و در اسرائیل حاضرند، با ارسال نامه‌ای فوری به نهاد یهودا فاینشطاین از مشاور قضایی رژیم صهیونیستی خواستند، به داده‌ها و گزارش‌های به دست آمده که حاکی از اقدامات غیرانسانی نظامیان اسرائیل در نوار غزه است رسیدگی شود، چرا که اطلاعات به دست آمده از نقض بزرگ قانون حقوق بشر بین المللی از سوی این نظامیان در نوار غزه حکایت دارد.

این سازمان‌ها روز گذشته با صدور بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: ما از مشاور قضایی اسرائیل خواستیم تا تدابیر لازم را به حکومت تل‌آویو اعلام کند، تا نقض حقوق بشر و نقض قانون‌های جنگی صورت نگیرد، و تدابیر لازم برای کشف سیاست‌های نظامی ارتش در جنگ و نحوه صدور فرمان آتش بررسی شود.

سازمان‌های مذکور همچنین از مشاور قضایی خواستند توضیح لازم را در خصوص نحوه نظارت بر عملکرد نظامیان در طول مدت جنگ در غزه را اعلام کند.

در این بیانیه سازمان‌های مردم‌نهاد همچنین از مشاور قضایی اسرائیل خواسته شده برای بررسی وضعیت جنگ در غزه یک دستگاه بازرسی خارجی تشکیل شود، تا فعالیت خود را مستقل از تمام نهادهای دیگر تل‌آویو در خصوص واقعیت‌های جنگ در غزه انجام دهد.

این نهادها در بخش دیگری از این بیانیه خود چنین آورده‌اند: از آغاز عملیات نظامی ارتش موسوم به عملیات "صخره پایدار" بیش از 400 نفر کشته شده‌اند که بخش اعظم این کشته‌ها از فلسطینیان هستند، و هزاران فلسطینی هم تاکنون زخمی شده‌اند، البته بین کشته‌ها بیش از 80 کودک خردسال دیده می‌شود، اما براساس گزارش سازمان ملل شمار شهروندان فلسطینی کشته شده در این مدت جنگ در حدود 70 درصد است.

این نهادها در ادامه بیانیه مشترک خود چنین اعلام کردند: باید از انجام عملیات نظامی که در آن نتوان بین افراد مسلح و افراد بی‌دفاع تفاوت قائل شد خودداری کرد، و تا جایی که امکان دارد نباید افراد شهروند بی‌دفاع هدف حملات قرار گیرند، و نباید تصور کرد تنها فقط به هشدار ساده می‌توان منازل و خود اهالی فلسطینی را به هدفی مجاز برای نابودی و کشتن تبدیل کرد.

نهادهای مذکور در ادامه اعلام می‌دارند: تا زمانی که در غزه منطقه‌ای را به‌عنوان منطقه امن برای افراد شهروند بی‌دفاع تعیین نکرده‌ایم نمی‌توانیم تمام بخشهای غزه را به‌صورت کورکورانه هدف قرار داد، حتی برای شهروندان مستلزمات ادامه حیات را در غزه فراهم نکرده‌ایم، از این رو یک فرمانده نظامی هرگز نمی‌تواند مدعی شود که تمام هشدارها و احتیاط لازم را در حمله به مناطق مسکونی به کار گرفته است.

این سازمان‌ها در مستند سازی این گزارش خود به مواردی از حمله نظامیان اسرائیلی به مراکز واضح غیرنظامی اشاره می‌کند که این موارد به‌قرار ذیل هستند:

حمله موشکی به یک قهوه‌خانه در غزه که 6 شهروند بی‌دفاع فلسطینی در آن کشته شدند، حمله راکتی به ساحل غزه که چهار کودک در این حمله کشته شدند، حمله به مرکز نگهداری افراد معلول ذهنی حرکتی در غزه که منجر به کشته شدن دو زن شد، حتی اگر ادعاهای سخنگوی نظامی ارتش اسرائیل در خصوص حضور افراد مسلح در این مناطق صحت داشته باشد با حمله به این مناطقی که افراد بی‌گناه در آن حضور دارند هرگونه عملیات نظامی را غیرموجه جلوه می‌دهد، و شک و تردید در خصوص میزان درستی این قبیل حملات بیش از قبل دیده خواهد شد.

نهادهای حقوق بشر غیردولتی در این بیانیه خود افزودند: حتی اگر طرف مقابل در این جنگ قوانین بین المللی را نقض می‌کند دلیل نمی‌شود ارتش وظایف خود را در چنین حالتی فراموش کند و خود نیز متقابلاً به نقض قانون بین المللی دست بزند.

انتهای پیام/پ*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان