متن پیش نویس طرح جان کری برای آتش بس در غزه

متن پیش نویس طرح جان کری برای آتش بس در غزه

خبرگزاری تسنیم: یکی از نشریه های رسمی صهیونیستی سرانجام پیش نویس طرح وزیر خارجه آمریکا و متن آن را منتشر کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم؛ روزنامه صهیونیستی هاآرتص در شماره امروز یکشنبه خود پیش نویس طرح جان کری وزیر خارجه آمریکا که برای برقراری تحقق آتش بس میان اسرائیل و گروه های مقاومت فلسطینی در نوار غزه مطرح شده را منتشر کرد، این طرح روز جمعه گذشته رسماً تحویل مقامات اسرائیلی در تل آویو داده شد.

این نشریه صهیونیستی در پایگاه خود چنین می نویسد: طرح جان کری وزیر خارجه امریکا برای برقراری آتش بس روز جمعه در جلسه محدود امنیتی کابینه نتانیاهو به نخست وزیر اسرائیل تحویل داده شده بود.

این پیش نویس در آن روز این عنوان را داشت: "چارچوب توقف جنگ در غزه با اهداف بشر دوستانه" که در این طرح بر لزوم توقف خشونت در غزه و رسیدن طرف‌های درگیر به آتش بس پایدار تاکید شده است.

در پیش نویس این طرح همچنین بر ضرورت رسیدن به آتش بس از سوی گروه های فلسطینی و اسرائیلی تاکید شده، اما در آن هیچ اشاره‌ای به نام جنبش حماس یا گروه‌های دیگر نشده است، حتی به تشکیلات خودگردان فلسطین به صورت واضحی بی توجهی شده است.

این طرح  بر لزوم توقف عملیات نظامی با هدف تحقق انگیزه‌های بشر دوستانه و پایان عملیات دشمنانه در نوار غزه تاکید دارد، و این امر باید به موجب این توافق بعد از گذشت 48 ساعت از قبول آن محقق شود، و بعد از گذشت 48 ساعت از حصول توافق، مصر از تمام گروه های درگیری که با این توافق موافقت خود را اعلام کردند دعوت خواهد کرد تا مذاکرات خود را برای آتش بس پایدار و طولانی مدت آغاز کنند.

البته پیشنهاد کری برای آتش بس برپایه تفاهمی که قاهره آن را بعد از تجاوز سال 2012 ضد نوار غزه متبلور ساخته بود، یا آن عملیاتی که در اسرائیل به ستون ابر معروف شده، استوار کرده است.

به موجب این پیش نویس جان کری بسیاری از خواسته های حماس را لحاظ قرار داد است، که مربوط به بازگشایی گذرگاه ها و اجازه دادن به ورود کالا به غزه و آزادی نقل و انتقال اهالی نوارغزه به صورت آزادانه و همچنین اجازه دادن به آنها برای ورود و خروج از این گذرگاه ها می باشد، که دربرگیرنده موافقت با انتقال حقوق کارکنان نوارغزه به آنها نیز می باشد.

هاآرتص در این باره می افزاید: خواسته های اسرائیلی ها به صورت کلی در این طرح مورد توجه قرار گرفته و به صورت مشخص بیان نشده است، و به موضوع خلع سلاح مقاومت و بخصوص به مساله موشک ها و نابودی گذرگاه ها اشاره نشده است ولی در مقابل هم در این طرح از اسرائیل خواسته نشده است از مناطقی که در این جنگ به تصرف خود در اورده اند عقب نشینی کنند.

در این طرح به صورت خلاصه اشاره شده است که آمریکا و سازمان ملل و اتحادیه عرب و کشورهایی نظیر ترکیه و قطر به همراه جامعه بین المللی برای توقف جنگ با هدف تحقق خواسته های بشر دوستانه کمک خواهند کرد، و این توافق که بین دو طرف حاصل شده پایدار باقی بماند.

آنچه که در این پیش نویس جلب توجه می کند به میان نیامدن ذکری از نام مصر است حال این که در بخشی از آن آمده که مصر می بایست از دو طرف درگیری برای آغاز مذاکرات و گفت وگوها دعوت به عمل آورد. 

روزنامه هاآرتص در این باره تاکید می کند که با مطالعه این طرح تمام اعضای کابینه امنیتی دچار نگرانی شدند، چرا که تا پیش از طرح موسوم به طرح آتش بس جان کری آمریکایی ها پیشنهاد های بهتری را به اسرائیل مطرح کرده بودند، برخی از مقامات صهیونیستی طرح جان کری را به مثابه جایزه ای بزرگ از سوی کری برای تروریسم دانستند، از این رو گفتند جان کری به صورت بسیار خوبی به خواسته های ترکیه و قطر در این طرح توجه کرده است.

انتهای پیام/ع

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت