رایزنی تلفنی ظریف با وزرای خارجه قطر، ترکیه، کویت، مصر و دبیرکل سازمان ملل درباره غزه

رایزنی تلفنی ظریف با وزرای خارجه قطر، ترکیه، کویت، مصر و دبیرکل سازمان ملل درباره غزه

خبرگزاری تسنیم: وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه رایزنی‌های خود در تماس‌های تلفنی جداگانه‌ای اوضاع بحرانی نوار غزه را با همتایان قطری، ترک، کویتی و مصری خود بررسی کرد و همچنین با دبیرکل سازمان ملل نیز در این زمینه به رایزنی پرداخت.

به گزارش حوزه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، محمدجواد ظریف در ادامه تماس‌های تلفنی عصر روز یک‌شنبه خود، به‌طور جداگانه با احمد داود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه و شیخ خالد العطیه وزیر امور خارجه قطر گفت‌وگو و در خصوص آخرین تحولات غزه تبادل نظر کرد.

ظریف لزوم فعالیت و تلاش این کشورها برای تسهیل و تسریع در ورود کمکهای انسانی به نوار غزه را یادآور شد و پیشنهاد همکاری سازمان‌های هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، قطر و ترکیه برای کمک‌رسانی فوری به فلسطینیان را مطرح کرد.

وی همچنین تأکید کرد: علاوه بر کمکهای داروئی و انسانی به باریکه غزه، درخواست‌های فلسطینیان از جمله آزادی اسرا و بهبود وضعیت معیشتی ساکنین این منطقه باید به‌طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

ظریف حمایت بیش از پیش این کشورها از گروه‌های مقاومت به‌منظور تحقق خواسته‌های مشروع مردم فلسطین و اقدام لازم برای جلوگیری از سوء استفاده رژیم صهیونیستی از شرایط کنونی را مورد تأکید قرار داد.

وزرای امور خارجه قطر و ترکیه در این گفت‌وگوهای تلفنی تحرکات و اقدامات دیپلماتیک خود در سطوح منطقه‌ای و بین المللی برای توقف حملات رژیم صهیونیستی و آتش‌بس پایدار را تشریح کردند.

خالد العطیه و داود اوغلو همچنین بر ضرورت تداوم رایزنی‌ها و مشورت‌ها با جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای مؤثر در منطقه برای حمایت از گروه‌های مقاومت و مردم فلسطین و تسریع در ارسال کمکهای انسانی و امدادرسانی تأکید کردند.

گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و کویت

ظریف عصر امروز یک‌شنبه در تماس تلفنی با شیخ صباح الخالد الصباح وزیر امور خارجه کویت بر ضرورت تحرک کشورهای اسلامی در عرصه منطقه‌ای و بین المللی برای توقف حملات رژیم صهیونیستی و به‌خصوص ارسال کمکهای غذایی و دارویی  به غزه و مداوای مجروحان تأکید کرد.

وی گفت: رژیم صهیونیستی با سوء استفاده از شرایط محاصره، حمله همه‌جانبه فرصت طلبانه به غزه را انجام داده و برقراری آتش‌بس باید تأمین کننده خواست مردم فلسطین به‌خصوص رفع محاصره از باریکه غزه و عدم تکرار حملات رژیم صهیونیستی باشد.

شیخ صباح خالد الصباح وزیر امور خارجه کویت در این گفت‌وگو، ابراز امیدواری کرد: با تداوم تلاش‌ها و تحرکات هماهنگ و مشترک کشورهای مؤثر منطقه شاهد توقف فوری تهاجمات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و توقف درگیری باشیم. وی همچنین آمادگی کویت را برای همکاری و تعامل نزدیک در عرصه منطقه‌ای و بین المللی در راستای حمایت و کمک به مردم غزه اعلام کرد.

گفت‌وگوی تلفنی ظریف و وزیر امور خارجه مصر در خصوص اوضاع غزه

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز در گفت‌وگوی تلفنی با سامح شکری وزیر امور خارجه مصر وضعیت بحرانی کنونی در باریکه غزه را تأسف‌بار خواند.

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌وگوی تلفنی آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارسال کمکهای انسان‌دوستانه به‌صورت فوری به غزه را مورد تأکید قرار داد و اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران همچنین مهیای پذیرش مجروحان فلسطینی در بیمارستان‌های ایران است و مساعدت فوری دولت مصر به‌ویژه در زمینه فراهم شدن سریع‌تر زمینه‌های ارسال کمکهای غذائی و انسان‌دوستانه به غزه بسیار مؤثر است.

وزیر امور خارجه مصر نیز در این گفت‌وگو همکاری دولت مصر در زمینه‌های فوق را اعلام و ابراز امیدواری کرد در اولین زمان شرایط برای ارسال کمکها فراهم شود.

گفت‌وگوی تلفنی وزیر امور خارجه کشورمان و دبیرکل سازمان ملل متحد

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز در گفت‌وگوی تلفنی با « بان کی مون » دبیرکل سازمان ملل متحد با تشریح اوضاع بحرانی باریکه غزه و ابعاد گسترده جنایات رژیم صهیونیستی در قتل‌عام کودکان و زنان فلسطینی تصریح کرد: در هر طرح آتش‌بسی خواست مردم غزه به‌ویژه رفع محاصره از باریکه غزه باید لحاظ گردد.

وی با گلایه از عدم تحرک جدی سازمان ملل در توقف جنایات صهیونیست‌ها، ضرورت پیگیری کار کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل برای بررسی ابعاد جنایات رژیم صهیونیستی را خاطرنشان ساخت و بر لزوم همکاری بین المللی جهت ارسال هرچه سریع‌تر کمکهای داروئی و غذائی برای مردم غزه تأکید کرد.

بان کی مون نیز در این تماس تلفنی اعلام کرد به‌عنوان دبیرکل سازمان ملل تلاش خود را برای آتش‌بس پایدار در غزه و رفع محاصره این منطقه و کمک به مسائل انسان‌دوستانه در غزه به کار گرفته است.

در پی بحران اخیر و دور جدید حملات همه‌جانبه ارتش صهیونیستی به مردم بی‌دفاع و در محاصره غزه، حسن روحانی رئیس جمهور در تماس تلفنی با رؤسای کشورهای روسیه، اندونزی، چین، امیر کویت و نخست وزیر ترکیه، همچنین وزیر خارجه کشورمان با آقایان خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، رمضان عبدالله دبیرکل جهاد اسلامی و وزیر خارجه مصر و لبنان پیرامون راههای کمک به مردم بی‌دفاع غزه و متوقف کردن جنایات و حملات رژیم صهیونیستی گفت‌وگوی تلفنی داشتند و همچنین طی ارسال نامه به دبیران کل سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه عرب و سازمان ملل لزوم حساسیت و اقدام فوری مجامع منطقه‌ای و بین المللی نسبت به شرایط و اوضاع انسانی در غزه مورد تأکید قرار داده شده است.

ظریف همچنین طی حضور در وین و در حاشیه مذاکرات هسته‌ای با دبیرکل سازمان ملل، نمایندگان اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی، رئیس کمیته دفاع از حقوق لاینفک مردم فلسطین و سفرای اردن و فلسطین در دفتر اروپائی سازمان ملل متحد گفت‌وگو و تحرک هرچه بیشتر جامعه جهانی برای افشای جنایات رژیم صهیونیستی و جلوگیری از وقوع نسل‌کشی و فاجعه انسانی در غزه را مورد تأکید قرار داده است.

انتهای پیام/پ*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت