بهره‌برداری از ۵ پروژه نفتی تا پایان سال/ وزارت نفت بنا بر خرید خارجی دکل‌های حفاری دارد

بهره‌برداری از 5 پروژه نفتی تا پایان سال/ وزارت نفت بنا بر خرید خارجی دکل‌های حفاری دارد

خبرگزاری تسنیم: رئیس جهاد دانشگاهی از بهره‌برداری از ۵ پروژه نفتی تا پایان سال خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی در آستانه سی و چهارمین سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی در نشستی خبری گزارشی از عملکرد جهاد دانشگاهی در یک سال گذشته و مدیریت جدید را ارائه داد.

وی ضمن ابراز تنفر و انزجار از جنایات رژیم‌صهیونیستی و همدردی با مردم فلسطین، اظهار داشت: زبان برخورد با این رژیم زبان اقتدار و قدرت است، بنابراین کشورهای حامی مردم مظلوم فلسطین و غزه باید قوی و مقتدر شوند تا بتوانند در این زمینه در مقابل رژیم‌صهیونیستی مقابله کنند.

طیبی با اشاره به اینکه در زمینه اقتدار اقتصادی، اقتصاد دانش‌بنیان از ضروریات کشور است، گفت: در جهاد دانشگاهی وظیفه خود را الگوسازی توان حرکت در این مسیر می‌دانیم تا بر مبنای اقتدار در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی بتوانیم با توسل به مولفه‌های جهادی، علم، ایمان و عمل به سمت پیشرفت حرکت کنیم که البته این مسیر نیازمند برنامه‌ریزی و هماهنگی همه دستگاه‌هاست که متاسفانه ما در کشورمان در این بخش دچار مشکلاتی هستیم.

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه بسیاری از کشورهای خارجی به دنبال ایجاد نهادهای خارج از ضوابط و دست و پاگیر دولتی برای تسلیم کردن راه توسعه هستند، خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی نیز با این ایده پس از انقلاب اسلامی با حضور دانشمندان و دانشجویان شکل گرفت، اما متاسفانه تا به امروز نتوانسته‌ایم در زمینه دانش‌بنیان و برای پیشرفت کشور اقدامات موثری را انجام دهیم و یکی از دلایل آن این است که جایگاه جهاد دانشگاهی هنوز برای دولت‌ها در این زمینه به خوبی جا نیفتاده است.

وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی همواره تلاش کرده با ارائه توانمندی‌های خود به دولت‌مردان توانایی واقعی این مجموعه را نشان دهد و موفقیت‌هایی که نیز تاکنون در این مجموعه صورت گرفته حاصل تلاش‌های جهادگران جهاد دانشگاهی و شناخت مشکلات موجود بوده که البته در چند واحد جهاد دانشگاهی رخ داده و تلاش می‌کنیم با برنامه‌ریزی‌های مناسب همه واحدهای این مجموعه در این زمینه نقش خود را به خوبی ایفاء کنند.

طیبی با بیان اینکه بر همین اساس سند جایگاه جهاد دانشگاهی در افق 1404 را تهیه کرده‌ایم، تصریح کرد: برنامه چهارم توسعه جهاد دانشگاهی فراهم شده تا همه واحدهای این مجموعه دارای شاخص‌هایی برای فعالیت‌های خود شوند و در همین راستا تعریفی از قطب علم و فناوری صورت گرفته تا با ایجاد این قطب‌ها مرجعیت ملی و بین‌المللی برای آنها ایجاد شود، ضمن اینکه در حال حاضر در پژوهشگاه رویان دیده می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: علیرغم برخی نامهربانی‌هایی که در دولت نهم و دهم با مجموعه جهاد دانشگاهی صورت گرفت، اما با بدنه دولت ارتباط خوبی برقرار شد که نتیجه آن عقد قراردادهای تحقیقاتی و پژوهشی بود که جهاد دانشگاهی موفق شد در این زمینه در بین دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی رتبه نخست را کسب کند.

وی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی در دوران جدید مدیریتی خود دو استراتژی را تعریف کرده که همواره آن را پی می‌گیرد، گفت: استراتژی اول در ادامه استراتژی قبل این مجموعه بود و اینکه بتوانیم با ارائه توانمندی‌های خود به دولت نقش مفیدی را در زمینه برطرف کردن نیازهای کشور انجام دهیم و در این راستا برنامه پنجم جایگاه جهاد دانشگاهی تهیه شد و ایجاد ارتباط گسترده با وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و ارتباط مناسب با مجلس و دولت در نظر گرفته شد.

طیبی به استراتژی دوم جهاد دانشگاهی اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به تهیه نقشه علمی جامع کشور و اینکه همه بخش‌ها در این زمینه نقش خود را ایفاء می‌کنند پیشنهاداتی را به شورای راهبری نقشه جامع علمی کشور ارائه دادیم و در آن کلیات وظایف دانشگاهی و اقداماتی را که می‌تواند انجام دهد اعلام کردیم.

وی افزود: در همین زمینه آمادگی جهاد دانشگاهی را در زمینه طرح‌های ملی کلانی را که می‌تواند بر عهده بگیرد و پیشنهاد تاسیس مراکز انتقال و توسعه فناوری با همکاری جهاد دانشگاهی، عضویت جهاد دانشگاهی در کمیسیون علم و فناوری دولت، پیشنهاد رصد و پایش روند و شاخص‌های تولید فناوری‌ها در حوزه‌های مختلف که می‌تواند برعهده جهاد دانشگاهی قرار گیرد و برنامه‌هایی که جهاد دانشگاهی برای اجرای سیاست‌های دولت تدبیر و امید در زمینه تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و اشتغال می‌تواند انجام دهد، اعلام کردیم.

رئیس جهاد دانشگاهی افزود: جهاد دانشگاهی می‌تواند بسیاری از فعالیت‌های خود را در سطح ملی و بین‌المللی توسعه دهد و با رسانه‌هایی که در اختیار دارد در جهت تقویت روحیه خودباوری به فرهنگ‌سازی بپردازد. این مجموعه توانایی ارائه مشاوره به دولت در تهیه و تدوین قوانین را دارد و در حال حاضر مشغول مذاکره با شورای عالی انقلاب فرهنگی و دولت در زمینه واگذاری این نقش‌هاست تا بتوانیم نقش بیشتری را در زمینه خودکفایی کشور ایفاء کنیم.

وی به بخشی از فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در طی مدیریت خود اشاره کرد و گفت: عقد قراردادهای جدید به دلیل رکود اقتصادی و کمبود منابع مالی که نیازمند به عقد قراردادهای جدید است چندان صورت نگرفت، اما با برطرف شدن این وضعیت در چند ماه آینده قراردادهایی را با برخی از مجموعه‌ها منعقد می‌کنیم. البته جهاد دانشگاهی با معاونت علمی و فناوری مذاکراتی را درخصوص انجام پروژه‌های دانش‌بنیان انجام داده و اگر شرکت‌های دانش‌بنیان در جهاد دانشگاهی تاسیس شود مبلغ خوبی در اختیار آنها قرار داده می‌شود.

طیبی به برخی پروژه‌های در دست اقدام جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: پروژه‌ای را با مناطق نفتی در خصوص مته‌های حفاری انجام داده‌ایم که به طور کامل انجام شده و 90 درصد در مرحله آزمایشگاهی نیز موفق بوده و برای اولین بار با دانش کاملا ایرانی به ساخت مته‌های حفاری اقدام کرده‌ایم.

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: سامانه‌‌ای را با شرکت پایانه‌های نفتی با عنوان طرح جلوگیری از تشکیل رسوبات نفتی در مخازن بزرگ نفت طراحی کرده‌ایم که با موفقیت آزمایش شده و به زودی توسط واحد جهاد دانشگاهی علم و صنعت اعلام می‌شود.

وی با اشاره به پروژه دیگری خاطرنشان کرد: مدار مولد ضربه 1800 ولت برای شبیه‌سازی صاعقه است که ساخت آن انجام شده و برای شرکت توانیر و مجموعه آزمایشگاهی جهاد دانشگاهی که مورد نیاز است ساخته شده و به زودی رونمایی می‌شود.

طیبی افزود: واحد جهاد دانشگاهی خواجه نصیر که در سال‌های گذشته رادیوهای اف ام را با نمونه‌های مختلف کیلووات ساخته، انواع فرستنده‌هایی را که بیشتر کاربرد نظامی دارند را تولید کرده و به زودی فرستنده‌های دیجیتالی را آغاز می‌کند.

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: در پژوهشگاه رویان و ابن‌سینا نیز فناوری‌های جدیدی صورت گرفته که بعدا اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی اظهار داشت: از سال 1381 طراحی و پیاده‌سازی سامانه ارتباط هوشمند خودرو آغاز شده که کار آن به پایان رسیده و بیش از 90 درصد این طرح اجرا شده است. هدف از این طرح ارتقاء سطح بهبود و ترافیک است که با برقراری ارتباط هوشمند بین خودروها، مسیرهای ترافیکی به خوبی مشخص می‌شود. در زمینه این طرح در حال مذاکره با سازمان‌های مرتبط هستیم.

طیبی ادامه داد: اقدام دیگری که در جهاد دانشگاهی در زمینه بحث شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گرفت ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیانی است که می‌توانند در زمینه فناوری‌هایی که در حال حاضر در جهاد دانشگاهی وجود دارد اقدام کنند و یافتن سرمایه‌گذار برای این شرکت‌ها می‌تواند فعالیت آنها را در سطح بین‌المللی ارتقاء دهد و اولین شرکت دانش‌بنیان را در پژوهشگاه رویان ایجاد کردیم که با کمک یکی از سرمایه‌داران که بالای 400 میلیارد تومان سرمایه نیاز داشت بحث مالی آن برطرف شد و مجموعه جهاد دانشگاهی ابن‌سینا قراردادهایی را با بانک ملت منعقد کرده و به دنبال سرمایه‌گذار در زمینه الکترونیک قدرت و الکترومکانیک هستیم. معتقدیم با تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان و جدا شدن آنها از جهاد دانشگاهی بدنه جهاد دانشگاهی که امروز سنگین است سبک می‌شود و راحت‌تر می‌تواند به نقش‌آفرینی بپردازد.

رئیس جهاد دانشگاهی تصریح کرد: 5 طرح بزرگ در حوزه نفتی و توسعه نفتی داریم که تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به دیدار اخیر اعضای جهاد دانشگاهی با رهبر معظم انقلاب گفت: در این دیدار سخنان خوبی که مبنی بر اهمیت جایگاه جهاد دانشگاهی است مطرح شد. تلاش می‌کنیم در دوره جدید مجموعه‌ای از برنامه‌ریزی‌ها را عملیاتی کنیم که برای کشور موثر باشد و جهاد دانشگاهی بتواند از توانمندی‌های خود بهره‌ گیرد. متاسفانه فرماندهی پیشرفت در کشور ما به درستی انجام نمی‌شود و نیازمند به جایگاهی هستیم که این سیاست‌گذاری‌ها را به درستی تشریح و انجام دهد. شورای عالی انقلاب فرهنگی با تغییراتی می‌تواند در این زمینه گام بردارد.

طیبی خاطرنشان کرد: گاهی احساس می‌شود همه هم و غم مسئولان این است که به نتیجه‌ای در مذاکرات کنونی دست یابند و سپس به سراغ خریدن تجهیزات خارجی و داستان غم‌انگیز خرید پروژه‌های خارجی بروند، در حالی که مشکلات پیش‌رو را می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور و برنامه‌ریزی صحیح برطرف کرد.

وی افزود: نباید به راحتی بازارهای خود را در اختیار کشورهای خارجی قرار داد و باید در این زمینه هوشمندی انجام داد، البته جهاد دانشگاهی از سیاست‌های خارجی دولت تدبیر و امید حمایت می‌کند، اما تقاضا می‌کنیم به هیچ‌وجه توانمندی که در داخل ایجاد شده دوباره با خرید از خارج نادیده گرفته نشود و باید در این مسیر به توانمندی‌های جهادگران داخلی نیز توجه کرد. ما به عنوان جهاد دانشگاهی آمادگی کامل داریم مسئولیت و نقش‌آفرینی خود را در این زمینه انجام دهیم و تکنولوژی‌های کشور را بدون توقف انجام دهیم.

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به ابلاغ برنامه‌های دولت در زمینه خروج از رکود اقتصادی، گفت: صادرات غیرنفتی یکی از این راهکارهاست که در این زمینه باید به تولیدات در کشور توجه کرد و از محصولات تولید شده در داخل حمایت کرد. اقدام ارزشمندی در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان در دولت جدید شروع شده که زمانی می‌تواند مفید واقع شود که خرید محصولات این شرکت‌ها را تضمین کنیم. این شرکت‌ها می‌توانند اشتغال فارغ‌التحصیلان را فراهم کند و طبق برآوردی طی دو سال آینده با استفاده از تاسیس این شرکت‌ها می‌توان 20 هزار شغل برای فارغ‌‌التحصیلان و 120 هزار شغل به شکل غیر مستقیم در کشور ایجاد کرد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص صرفه‌جویی ارزی که در خصوص برخی از پروژه‌های ساخت داخل در جهاد دانشگاهی صورت گرفته است، گفت: آمار دقیقی به دلیل فراوان بودن پروژه‌ها ندارم، اما چیزی که پیش‌بینی می‌شود بین 40 تا 80 درصد ذخیره ارزی است و ما برای انجام طرح‌های جدید نیازمند سرمایه‌گذار هستیم که البته مذاکراتی با بانک‌ها و برخی از دستگاه‌ها در این زمینه صورت گرفته است.

طیبی ادامه داد: یکی از نگرانی‌هایی که در زمینه سرمایه‌گذاری وجود دارد حضور دولت در طرح‌های بزرگ سرمایه‌گذاری است. جایی که طرف مقابلمان در سرمایه‌گذاری با مردم و جیب آنها ارتباط دارد کار راحت‌تر است، اما ما مشکلاتی را در زمینه طرح‌های بزرگ و سرمایه‌گذاری دولت داریم که البته دولت باید هوشمندانه حمایت کند و سازمان‌هایی که در کشورهای خارجی نیز موفق شده‌اند از حمایت جدی دولت‌های خود بهره بردند.

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی 20 درصد از درآمد خود را از طریق دولت تامین می‌کند و بیش از 80 درصد از درآمد خود را خود به دست می‌آورد، گفت: البته ما می‌توانیم گلیم‌مان را از آب بیرون بکشیم، اما دولت می‌تواند هوشمندانه و با برنامه‌ریزی از دستگاه‌ها و مجموعه‌هایی مثل ما حمایت کند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص سرنوشت 14 دکل حفاری که بین جهاد دانشگاهی و وزارت نفت قبل در قراردادی منعقد شده بود، گفت: متاسفانه استراتژی توسعه به خوبی در کشور ما وجود ندارد. در دولت قبل با حمایت وزیر نفت وقت قرارداد ساخت 14 دکل حفاری نفتی به شرطی که 70 درصد آن ساخت داخل باشد بین جهاد دانشگاهی و وزارت نفت منعقد شد که در همان زمان نیز مقاومت‌هایی در وزارت نفت در این زمینه صورت گرفت و ابلاغ نشد و به 6 دستگاه کاهش یافت. این 6 دستگاه نیز ابلاغ نشد و دولت عوض شد. در دولت جدید نیز استراتژی وزارت نفت جدید کلا تغییر یافت و بنا بر خرید خارجی دکل‌های حفاری است و بنایی به ساخت داخلی آن نیست. دلایل قانع‌کننده‌ای برای آن گفته نمی‌شود و این نشان‌دهنده نبود استراتژی توسعه‌ای برای کشور است.

طیبی در پایان گفت: در حال حاضر قراردادی را در زمینه ویکتی‌فایر پست برق مترو با شرکت مترو منعقد کرده‌ایم و چند ماهی است انجام می‌شود که البته مقاومت‌هایی نیز در این زمینه به دلایلی که گفته شد، وجود دارد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon