قضات از مشورت در امر قضاوت اجتناب نکنند


قضات از مشورت در امر قضاوت اجتناب نکنند

خبرگزاری تسنیم: معاون اول قوه قضائیه با اشاره به اینکه قضات از مشورت در قضاوت اجتناب نکنند، گفت: مشورت به معنای عدم استقلال در قضاوت نیست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، غلامحسین محسنی اژه‌ای پیش از ظهر امروز در مراسم تکریم و معارفه روئسای پیشین و جدید دادگستری کل استان یزد، با تبریک میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و آغاز دهه کرامت، و گرامی داشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و هفته دولت، اظهار کرد: وقتی سخن از شهید رجایی و دولت ایشان به یاد می‌آید، چند چیز به ذهن می‌آید.

وی افزود: این دولت یک دولت انقلابی، خدمتگذار، متدین و معتقد به خدا و متکی به خود و اعتماد به خود و دولت ولایت مدار بوده است.

معاون اول قوه قضائیه اضافه کرد: وقتی سخن از شهید رجایی و دولتشان پیش می‌آید، عدالت و نگاه خاص و ویژه به مظلومان و مستضعفین و کسانی که کمتر در زندگی از امکانات عمومی بهره‌مند شده‌اند، و همچنین کوچک شدن همه قدرت‌های الهی در برابر قدرت پروردگار به ذهن متبادر می‌شود.

قوه قضائیه با تمام وجود دولت را برای رسیدن به اهدافش یاری می‌کند

محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد: قوه قضائیه با تمام وجود دولت را در رسیدن به اهداف مقدس و خدمت‌رسانی به مردم کمک می‌کند.

وی اضافه کرد: ارزش هر چیزی بستگی به کاربرد او در جهت تعالی و کمال انسان دارد، هدف عالی از خلقت، رسیدن انسان به کمال و ظرفیت واقعی‌اش است.

معاون اول قوه قضائیه گفت: خداوند همه چیز را در اختیار بشر گذاشته که بشر خداگونه شود، ظرفیت انسان به گونه‌ای است که می‌تواند همانگونه که از خدا نشات گرفت و روح خدا در او دمیده شده، به اعلی علیین برسد و به خدا بپیوندد.

محسنی اژه‌ای عنوان کرد: همه چیز فراهم شده که این ظرفیت پر شود، یعنی یک انسان خاکی به یک انسان متعالی و خداگونه تبدیل شود.

معاون اول قوه قضائیه بیان کرد: قوه قضائیه اگر بتواند همانگونه که مورد نظر اسلام است، احکام را پیاده کند، مسلما به این هدف مقدس، کمک شایانی کرده است و زمانی می‌توانیم این ادعا را بکنیم که قوه‌ای مقتدر، سریع العمل و در خدمت اسلام و مردم باشیم.

محسنی اژه‌ای افزود: هر ظالمی که به ذهنش خطور می‌کند که ظلم و تجاوزی بکند، باید بلافاصله به ذهنش بیاید که یک قوه مقتدری هست که دیر یا زود به سراغ من می‌آید و آنقدر این جرم من هزینه دارد، که همانجا منصرف شود و به سمت ظلم و جور و ستم و گناه نرود.

وی افزود: مظلوم در هر کجا که مورد ظلم واقع شد، بلا فاصله به ذهنش بخورد که دستگاه عادل و قادری دارم که اگر به او مراجعه کنم، از من رفع ظلم می‌شود.

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: اگر قوه قضائیه به جایی رسید و کارایی او به شکلی بود که هر کسی خواست به او مراجعه کند، احساس کند که نیروهای کاردانی هستند که وقتی من دردم را مطرح کردم، آنها درد من را می‌فهمند و درمان را دارند و انجام می‌دهند.

محسنی اژه‌ای افزود: باید قوه قضائیه در چشم مردم به جایی برسد که همگان احساس کنند بی طرفی محض در آنجا حاکم است و فقط یک چیز معیار است و بس و آن موازین قانونی و اسلامی است.

وی تصریح کرد: ارتباطات، زرنگی‌ها، زد و بندها و چنین مواردی در قوه قضائیه نباید راه داشته باشد و تنها عدالت در این دستگاه حاکم باید باشد.

خدمت به مردم از بزرگترین عبادات است

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: اینجا دارالعباده است، امروز یکی از عبادت‌های بزرگ، خدمت به نظام اسلامی و خدمت به مردم متدین و انقلابی است و شاید از عبادت‌های بزرگ باشد.

محسنی اژه‌ای گفت: یک نفر خدوم و دلسوز، حدود 9 سال تصدی دستگاه قضای استان را داشته و امروز به عنوان یک عنصر شایسته به دیوان عالی کشور راه پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: از آقای حبیبی هم تشکر می‌کنیم که ایثار کردند و بعد از 30 سال خدمت طاقت فرسا، اساس زندگی را جمع کرده و برای خدمت در مکان دیگری، هجرت کند.

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: سربازان خوب ما در کل کشور، وقتی احساس کنند وظیفه‌شان خدمت است، این سختی‌ها را به جان می‌خرند.

محسنی اژه‌ای بیان کرد: ما باید قدردان نیروهای خودمان باشیم.

وی به مدیر دادگستری جدید یزد گفت: شما تا دیروز دادستان بودید و امروز رئیس دادگستری هستید، تا دیروز مسئول دادسرا بودید ولی امروز مسئولیت همه بخش‌های دادگستری یزد را برعهده دارید.

معاون اول قوه قضائیه بیان کرد: براساس شنیده‌ها، در این دارالعباده، مشکل خاصی ممکن است نداشته باشیم و بیان شد که همه بخش‌ها با هم همدل و همراه هستند اما به هیچ عنوان نباید قانع بود، باید بیش از پیش تلاش کرد.

محسنی اژه‌ای گفت: امروز وظیفه بسیار سنگین‌تر از دو هفته قبل به دوش شما آمده است، به شما توصیه می‌کنم که اولا حتما تعامل، همفکری و همراهی با مسئولان استان به ویژه نماینده محترم ولی فقیه داشته باشیم.

وی اضافه کرد: همفکری و مشورت با مجموعه قضایی را حتما باید مد نظر داشته باشید، مشورت به انسان خیر می‌رساند، معنای مشورت این نیست که ما حریم خودمان را زیر پا بگذاریم.

معاون اول قوه قضائیه خاطرنشان کرد: همه دستگاه‌ها مرز و حریم خود را دارند اما با هم تعامل و مشورت می‌کنند، هیچ منافات ندارد که یک قاضی در عین استقلال در رای، مشورت کند.

مشورت در قضاوت به معنای عدم استقلال در قضاوت نیست

محسنی اژه‌ای اضافه کرد: در مشورت ممکن است وقتی با کسی مشورت کنیم، نظر وی نسبت به  نظر ما درست‌تر باشد و آن نظر بر ما غالب شود، این به معنای عدم استقلال در قضاوت نیست، بلکه عین ثواب است و باید انجام شود.

وی تاکید کرد: یک سری مسائل در کل کشور داریم که در هر جایی قرار بگیریم، آن خدمت باید انجام شود، ما با وجود مختصات هر استان و مطالعات و مشورت‌ها، با تناسب و ویژگی‌های آن استان باید ارائه خدمت بدهیم.

معاون اول قوه قضائیه گفت: اینجا دار و خانه و استان مردم زحمت کش و پرتلاش است، هر دوی این‌ها الزاماتی دارد، هم کسی که بخواهد عبادت کند و هم کسی که بخواهد تلاش و فعالیت سالم بکند، باید زمینه‌هایی را داشته باشد که یکی از این زمینه‌ها، امنیت و آرامش است.

بدون امنیت، امکان فعالیت درست در جامعه نیست

محسنی اژه‌ای افزود: نمی‌شود انسان در جایی درست کار کند اما آرامش نداشته باشد، مردم یزد در امر اقتصادی و به گردش درآوردن چرخه اقتصادی نه این استان بلکه بخش‌های مختلف کشور تاثیر بسزایی دارند.

وی عنوان کرد: چگونه می‌توان آرامش و امنیت بیش از پیش را در این استان حاکم کنید، این موضوع را باید با دستگاه‌های مختلف امنیتی، نظامی و استانداری و دیگر دستگاه‌های مختلف انجام دهیم.

تعداد بالای زندانیان و مجازات و پرونده‌ها برای ما افتخار نیست

معاون اول قوه قضائیه افزود: این افتخار نیست برای ما که بگوییم این تعداد مجازات داشتیم و این تعداد زندانی داریم، افتخار ما این است که بگویی با هم در زمینه‌های مختلف کار کردیم و امروز افتخار می‌کنیم که کمترین زندانی و کمترین پرونده را داریم.

محسنی اژه‌ای بیان کرد: باید تلاش و همکاری و همفکری کرد که مسئله پیشگیری از وقوع جرم را تا حدی که می‌توانید اهتمام بورزید.

معاون اول قوه قضائیه اضافه کرد: نباید در اتاق نشست تا همه به شما گزارش دهند، در عین حالی که گزارش بخش‌های مختلف را می‌گیرید، باید حرکت کنید و در اجرای احکام بروید و کار را از نزدیک بگیرید، اگر ورق زدید و دیدید که یک پرونده معطل مانده، باید دلیل را بررسی و رفع کنید.

محسنی اژه‌ای عنوان کرد: به همه همکاران را باید به نگاه تکریم دید, با خیرخواهی و دلسوزی هر چه را انجام می‌دهیم اگر دنبال کنیم، خداوند به ما برکت می‌دهد.

سنگینی مسئولیت نباید مانع عبادت و ارتباط ما با خدا شود

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: کار و مشکلات و گرفتاری‌ها و محدودیت‌های دستگاه قضایی زیاد است، همه اینها را نمی‌توان رفع کرد اما خواهش من این است که همه به هم کمک کنیم و پیوند بزنیم به آنجایی که قدرت، علم، توانایی دست اوست، باید چون مسئولیتمان سنگین تر می‌شود، ارتباطمان را قرآن و خدا و ائمه اطهار علیهم السلام بیشتر کنیم.

وی افزود: هر قدر مسئولیت ما سنگین‌تر می‌شود، نباید سبب غفلت ما شود، الان هم که مسئولیت سنگین‌تری داریم، باید ارتباطامان را با خدا، مسجد، قرآن، نماز و معنویات بیشتر کنیم.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon