بررسی شخصیت‌های سینمای کودک ژاپن از «سوباسا» تا «جودی ابوت» / قهرمانانی که از مشرق طلوع کردند

بررسی شخصیت‌های سینمای کودک ژاپن از «سوباسا» تا «جودی ابوت» / قهرمانانی که از مشرق طلوع کردند

خبرگزاری تسنیم: سینمای شرق با ادبیات قوی خود در زمینه کودک تاثیر به‌سزایی در دنیای کودکانه و سرگرمی بسیاری از کودکان جهان از جمله ایران داشته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، سینمای شرق با ادبیات قوی خود در زمینه کودک تاثیر به‌سزایی در دنیای کودکانه و سرگرمی بسیاری از کودکان جهان از جمله ایران داشته است.

شخصیت‌هایی که دارای ویژگی‌های خاص مردم مشرق زمین همراه با خصلت‌های نیکو و اخلاقی هستند و داستان‌هایی که اغلب برگرفته از افسانه‌های شرقی و سرشار از ایده‌های جذاب و خلاقانه و فانتزی است.

سینمایی که فراتر از تکنیک، سوژه‌های ناب و شخصیت پردازی‌های اثرگذاری را به همراه خود دارد به طوری که بسیاری از کودکان دیروز و امروز در رویاهایشان خود را جایگزین سوباسا اوزارا ، ای کی یوسان و داداش کایکو کرده‌اند.

شخصیت‌هایی دوست داشتنی که بخشی جداناپذیری از زندگی دیروز ما و امروز کودکان هستند، در این گزارش مروری می‌کنیم بر مهمترین شخصیت‌های کارتونی سینمای کودک مشرق زمین که هر کدام قهرمانان بی‌بدیل زندگی ما بوده‌اند.

سوباسا اوزارا قهرمان فوتبالیست‌ها

شاید وقتی یوئیچی تاکاهاشی در سال 1981 مجموعه کمیک استریپ‌های کاپیتان سوباسا را در مجله هفتگی‌ای در ژاپن می‌نوشت، تصور نمی‌کرد قرار است سال‌ها بعد چندین انیمیشن، کارتون و سریال از این کمیک استریپ ساخته شود.

سوباسا اوزارا دانش آموز ابتدایی که عاشق فوتبال بود و آرزویش بازی با تیم ملی ژاپن در جام جهانی بود حالا با فیلم‌ها و کارتون‌هایش به تمام جهان سفر کرده بود و خیلی از کودکان جهان را عاشق فوتبال کرده بود، هرچند فوتبالیست‌ها شخصیت‌های دیگری همچون کاکرو، تارو و واکی بایاشی را نیز داشت اما بدون شک سوباسا اوزار کاپیتان تیم شاهین مهمترین و محبوب ترین شخصیت این کارتون در جهان است.

تکنیک دو بعدی جذاب این انیمیشن و موسیقی ماندگارش هنوز هم که هنوز است بسیاری از کودکان دیروز را پای تلوزیون‌ها می نشاند تا گلزنی کاپیتان سوباسا را نظاره کنند. 

ای کی یوسان، مرد کوچک و قهرمان ای کی یو

هنوز هم خیلی از کودکان و حتی بزرگترها وقتی می‌خواهند ادای فکر کردن را در بیاورند به شیوه ای کی یو سان بر روی زمین می‌نشینند و تمرکز می‌کنند و دست‌هایشان را بر روی سرشان می‌چرخانند. 

مجموعه ای کی یو سان در سال 1974 توسط کی میو یابوکی ساخته شد، مجموعه‌ای که یکی از مهمترین ارزش‌های آن دعوت کودکان به فکر کردن بود.

ای کی یوسان مجموعه‌ای از چیستان‌هایی است که حل شدن آن توسط ای کی یو برای مخاطب جذابیت فراوانی دارد و خود تمرین فکر کردن است چون کودک نیز در هنگام دیدن فیلم خود را به جای ای کی یو می‌گذارد و سعی در حل کردن مسئله می‌کند و در آخر نیز خود را در شادی و موفقیت او سهیم می‌داند روشی درست منطبق بر آموزه‌های درست تربیتی و آموزشی در جهان اما در قالب یک برنامه کودک است.

ای‌کیو‌سان شخصیتی که به مرور تبدیل به اسطوره و ضرب المثلی برای کودکان شد و در حال حاضر نیز کودکان باهوش و تیزهوش را در دنیا با عنوان ای کی یو سان صدا می‌کنند.

داداش کایکو قهرمان سفرهای میتی کومان

روزی همه ما آروزی دستمال قدرت داداش کایکو را داشتیم تا از میتی کومان مامور مخصوص حاکم بزرگ دفاع کنیم و حاکمان زورگو را توبیخ کنیم، میتی کومان یکی از شخصیت‌های محبوب تاریخ سینمای ژاپن است که بعدها شرکت کناک آن را به تمامی جهان شناساند اما در این بین محافظانش از خود او محبوب‌تر شدند.

داداش کایکو قدرتمند، تسوکه شمشیرباز و سگاروی شیطان با کمک یکدیگر و به فرماندهی میتی کومان جلوی هرگونه ستم و نا عدالتی را می‌گرفتند و در مقابل دزدی و زیاده خواهی و زورگویی می‌ایستادند و مبارزه می‌کردند همین کافی بود تا هر کدام از کودکان نام یکی از این محافظان را بر روی خود بگذارد.

سفرهای کومان که در سال 1982 ساخته شد حاصل نوشته‌های 5 نویسنده و 3 کارگردان ژاپنی است، میل به عدالت، مهربانی و قدرت در برابر زورگویی از ویژگی‌های بارز داداش کایکو در این مجموعه است که خیلی‌ها از کودکان دستمال قدرت او را برای رسیدن به اهداف قشنگ دنیای کودکیشان آرزو می‌کردند.

پسر شجاع ، قهرمان مبارزه با بدی‌ها

دنیای شر و خیر باهم در داستان پسر شجاع در جدال هستند و هربار پسر شجاع و دوستانش سعی می‌کند با خوبی بر این بدی‌ها غلبه کند، روحیه خیرخواهی و شجاعت پسر شجاع زبانزد بود طوری که برعکس همه جا پدرش را با نام او می شناختند " پدر پسر شجاع " !

پسر شجاع به دنبال ساختن دهکده ای باصفا و زیبا به کمک مردمانی ساده و خوش قلب است اما همیشه عده‌ای طمع کار وجود دارند که زیاده بخواهند و سر دیگران را کلاه بگذارند، پسر شحاع در بین کودکان شخصیت دوست داشتنی و محبوبی بود چون در مقابل این زیاده خواهی‌ها مانند یک قهرمان می‌ایستاد، خصلتی که روحیه مبارزه و حق خواهی کودک را تقویت می‌کند و ناخودآگاه کودک را در مقابل ظلم و ستم به دیگران نیز به واکنش فرا می‌خواند.

جودی ابوت و نامه‌های کودکانه به بابا لنگ دراز

تلاش بی‌اندازه و خستگی‌ناپذیر جودی ابوت برای از بین بردن فاصله‌اش با دنیای پیرامون که ناشی از یتیم بزرگ شدن او در پرورشگاه است که تحسین هر بینده‌ای را بر می‌انگیزد.

حالا اگر در جایی از زندگی‌ات احساس تنهایی کرده باشی با تمام وجود آرزو می‌کنی جودی ابوت به بهترین‌ها برسد و در بین همکلاسی‌های حسود و فخر فروشش همیشه سربلند باشد، بابا لنگ دراز رمز آلود و در عین حال جذاب خیلی وقت‌ها مطمثنا به غیر از جودی ابوت سراغ کودکان و نوجوانان دیگر هم رفته و این ناشی از احساس آرامش و اطمینانی است که در کودکی بعد از نوشتن نامه به بابا لنگ دراز به ما دست می‌داد.

جودی ابوت نماد انسان‌های سختی کشیده و متکی به خود است، اگر سرزنده و سر به هوا است بابت پاکدلی و صداقتش است، یوکاتا کارگردان ژاپنی دختری با موهای بافته شده قرمز را خلق کرد که رویای کودکی خیلی از دخترهای جهان شد.

سینمای ژاپن، سینمای اثرگذار بر ناخودآگاه ذهن کودکان

شاید وجه مشترک تمامی این فیلم‌ها وجود قهرمان‌های محبوب و دوست داشتنی و به معنای واقعی شرقی و بومی است و مطمئنا در پس هر یک از این شخصیت پردازی‌های دقیق و ظریف نکات آموزشی و تربیتی فراوانی نهفته است که ناخود آگاه درون ذهن کودک اثر می‌گذارد.

تلاش، کوشش و مهربانی و نوع دوستی وجه مشترک بین تمامی این قهرمانان است، حالا سوباسا اوزارا با تمارین سخت فوتبال تلاش می‌کند که به فوتبالیست ملی تبدیل شود و ای کی یوسان با فکر کردن‌های پی در پی به دنبال راه خلی برای مسئله جدید است.

عنصری که در سینمای امروز کودک کمتر به آن توجه می‌شود، وجود همین قهرمانانی است که کودکان‌ می‌خواهد خود را جای آنان بگذارد و در این جایگذاری است که خصوصیات مثبت آنها برای کودک خصلت‌های پسندیده معرفی می‌شود، که به نوعی تعلیم وتربیت و آموزش در حال سرگرمی و تماشا کردن فیلم و سریال است.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon