مذاکرات هسته‌ای عمان ادامه دارد/ریابکوف: توافق هسته‌ای باید سال‌ها ادامه یابد

مذاکرات هسته‌ای عمان ادامه دارد/ریابکوف: توافق هسته‌ای باید سال‌ها ادامه یابد

خبرگزاری تسنیم: مذاکرات سه ‌جانبه در حالی فعلا پایان یافته‌اند که معاون وزیر امور خارجه کشورمان از عدم تأیید هر گونه پیشرفت و یا پسرفت در مذاکرات سخن می‌گوید.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،‌ مذاکرات سه جانبه بین ایران، آمریکا و هماهنگ کننده گروه 1+5 در مسقط، پایتخت عمان، فعلا به پایان رسید - یک مقام عمانی از بازگشت کری پس از ارائه گزارش به اوباما خبر داد - تا از امروز (20 آبان) شاهد برگزاری دیدار در سطح مدیران کل گروه 1+5 و ایران باشیم.

طرفین مذاکرات سه‌ جانبه را سخت و جدی توصیف کرده و البته سخنان چندان امیدوار کننده‌ای درباره پیشرفت آن اظهار نکرده‌اند با این حال هنوز امیدوار به دستیابی به گشایشی در گفتگوها هستند.

این مذاکرات احتمالا مهمترین نشستی خواهد بود که پیش از گفتگوهای نهایی در 18 نوامبر (27 آبان) - زمانی که هنوز مقامات ایرانی آن را تأیید نکرده‌اند - برگزار می‌شود و نتایج آن اهمیت زیادی در سرنوشت مذاکرات 10 ساله هسته‌ای کشورمان با قدرت‌های جهانی خواهد داشت.

ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که در توافقنامه موقت ژنو موسوم به "برنامه مشترک اقدام" تعیین شده بود روز سوم آذر به پایان می‌رسد و دیپلمات‌ها تا آن روز فرصت دارند به توافقی جامع دست یابند.

در ادامه اخبار لحظه به لحظه از مذاکرات عمان و نیز رویدادهای مرتبط با این گفتگوها تقدیم می‌گردد.

 

                                                                                                                      20 آبــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــان                                                                                                            

 

18:28 ریابکوف: می‌توانیم تا 24 نوامبر به توافق برسیم. معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده ارشد این کشور در گفت‌وگوهای هسته‌ای 1+5 با ایران گفت که می‌توانیم تا 24 نوامبر به توافق جامع هسته‌ای با ایران برسیم. (بیشتر بخوانید)

14:52 عراقچی و روانچی با همتایان اروپایی خود در 1+5 دیدار می‌کنند. عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیرامور خارجه تا ساعتی دیگر در مسقط با معاونان وزرای خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه در خصوص رفع موانع باقی مانده در رسیدن به توافق جامع هسته ای دیدار و گفت و گو می کنند.

13:47 ظریف: باید تا هفته بعد صبر کنی. وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سؤالی پیرامون پیشرفت مذاکرات گفت: "باید تا هفته بعد صبر کنید."

(بیشتر بخوانید)

13:29 معاونان وزیر خارجه با همتایان روسی و چینی خود مذاکره کردند. در ادامه نشست های دو و چندجانبه هسته ای در مسقط، معاونان وزیر امور خارجه ایران دقایقی پیش با همتایان روسی و چینی خود بطور جداگانه دیدار و گفت و گو کردند.

11:43 نهمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در مسقط آغاز شد. پس از پایان یافتن مذاکرات سه جانبه وزاری خارجه ایران، آمریکا و هماهنگ‌کننده گروه 1+5 در مسقط، دقایقی پیش نهمین دور از مذاکرات هسته‌ای کشورمان با نمایندگان تمامی کشورهای 1+5 در همین شهر آغاز شد. (بیشتر بخوانید)

11:42 موگرینی از تلاش‌های اشتون برای دستیابی به توافق جامع با ایران تا 24 نوامبر حمایت می‌کند. سخنگوی مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که فدریکا موگرینی از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر کاترین اشتون برای دستیابی به توافق جامع با ایران تا 24 نوامبر حمایت می‌کند. (بیشتر بخوانید)

11:22 مقام آمریکایی: تیم‌های مذاکره کننده 27 آبان در وین خواهند بود. یک مقام وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که تیم‌های مذاکره کننده روز 18 نوامبر (27 آبان) برای گفتگو درباره پرونده هسته‌ای ایران به وین می‌روند. (بیشتر بخوانید)

08:37 گام بعدی آمریکا در مذاکرات هسته‌ای پس از گزارش کری به اوباما مشخص می‌شود. یک مقام آمریکایی با اشاره به سفر وزیر خارجه آمریکا به پکن اعلام کرد که وی در آنجا کزارش مذاگرات عمان را به رئیس‌جمهور ارائه خواهد کرد تا درباره گام بعدی این کشور در مذاکرات هسته‌ای ایران تصمیم‌گیری شود. (بیشتر بخوانید)

02:08 مقام عمانی: کری چهارشنبه برای تکمیل مذاکرات هسته‌ای به «مسقط » بازمی‌گردد. یک مقام عمانی ادعا کرده وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه برای تکمیل مذاکرات هسته‌ای به مسقط بازخواهد گشت. (بیشتر بخوانید)

02:05 برداشتن تحریم ها و میزان غنی سازی 2 موضوع کلیدی مورد بحث است. عراقچی گفت: در موقعیتی نیستیم که بگوییم پیشرفتی در مذاکرات داشتیم و در موقعیتی هم نیستیم که بگوییم پسرفت داشتیم. (بیشتر بخوانید)

                                                                                                                  19 آبـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــان                                                                                                                   

23:22 عراقچی: رسیدن به توافق جامع هسته‌ای نیازمند حسن نیت زیاد است. مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در گفت‌وگو با شبکه پرس‌تی‌وی گفت هنوز پیشرفتی در مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 حاصل نشده است. (بیشتر بخوانید)

22:16 ساکی: ایران فوراً نگرانی‌ها از تزریق گاز به سانتریفیوژهای نسل پنجم را برطرف کرد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود مذاکرات عمان با ایران را سخت، صریح و جدی بود. (بیشتر بخوانید)

21:39 مقام ایرانی: پیشرفت کمی در مذاکرات مسقط حاصل شد. یک مقام ایرانی از باقی ماندن اختلاف در موضوعات اصلی در مذاکرات ایران و 1+5 خبر داده است. (بیشتر بخوانید)

20:31  کری و اشتون درباره مذاکرات مسقط گفتگو می‌کنند. وزیر امور خارجه آمریکا و هماهنگ کننده گروه 1+5 در مذاکرات با ایران قرار است در مسقط نشست جمع‌بندی برگزار کرده و پس از آن، کری عمان را به مقصد چین ترک خواهد کرد. (بیشتر بخوانید)

20:30 مذاکرات سه جانبه مسقط پایان یافت. مذاکرات سه جانبه «محمد جواد ظریف» و «جان کری» وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا و «کاترین اشتون» هماهنگ کننده کشورهای 1+5 که ظهر روز گذشته در مسقط آغاز شد، امشب به پایان رسید. (بیشتر بخوانید)

19:31 بایدن:  توافق بد با ایران امضا نمی‌کنیم. معاون رئیس جمهور آمریکا گفت که هرگز اسرائیل را رها نخواهیم کرد و دولت آمریکا تعهدی آهنین درباره امنیت اسرائیل دارد. (بیشتر بخوانید)

18:42 پاریس:‌ایران باید برای دستیابی به توافق هسته‌ای «انتخاب‌های ضروری» را انجام دهد. مقام‌های رسمی فرانسوی امروز دوشنبه اعلام کردند که ایران باید "انتخاب‌های لازم" را به منظور دستیابی به یک توافق جامع و معتبر هسته‌ای با گروه 1+5 انجام دهد. (بیشتر بخوانید)

18:29ظریف: بالاخره در مذاکرات پیشرفت خواهیم کرد/ کری: سخت در تلاشیم. محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در مسقط و در پاسخ به سوالی درباره چگونگی پیشرفت در مذاکرات گفت که بالاخره پیشرفت خواهیم داشت. از سویی دیگر جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز در این باره گفت که به سختی مشغول کار هستیم. (بیشتر بخوانید)

18:27 خبرنگاران در محل سالن کنفرانس خبری هتل بوستان جمع شده اند و منتظر برگزاری نشست مشترک مطبوعاتی مذاکره‌کنندگان هستند.

18:00 دور جدید مذاکرات وزرای خارجه ایران، آمریکا و کاترین اشتون در هتل بوستان آغاز شد.

14:03مذاکرات سه جانبه بین ظریف، کری و اشتون که از ساعت 10:30 به وقت تهران آغاز شده است برای استراحتی کوتاه و صرف نهار متوقف شد.

10:38مذاکرات هسته‌ای عمان از سر گرفته شد. دومین روز از مذاکرات هسته‌ای عمان با برگزاری نشست سه جانبه بین وزرای خارجه ایران، آمریکا و هماهنگ کننده اتحادیه اروپا  در هتل بوستان آغاز شد.

                                                                                                              18 آبــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــان                                                                                                                   

23:09 کری به قصد جلوگیری از کارشکنی فرانسه در مذاکرات هسته‌ای با فابیوس دیدار کرد. سفیر سابق فرانسه در ایران در یادداشتی خاطر نشان کرد دیدار وزیر خارجه آمریکا با همتای فرانسوی‌اش به قصد جلوگیری از کارشکنی فرانسه در مذاکرات هسته‌ای بوده است. (بیشتر بخوانید)

22:58 عمان: در مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 پیشرفت حاصل شده است. وزیر امور خارجه عمان اعلام کرد که در مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 پیشرفت حاصل شده است. (بیشتر بخوانید)

20:35 مذاکرات ظریف، کری و اشتون فردا نیز در پایتخت عمان ادامه خواهد یافت.

20:30 مذاکرات هسته‌ای سه‌جانبه ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا در مسقط پایتخت عمان پایان یافت.

 

19:06 اوباما: شکاف در مذاکرات هسته‌ای با ایران همچنان عمیق است. سوال این است که آیا قادر خواهیم بود این شکاف نهایی را کاهش دهیم تا آنها [ایران] بتوانند باز هم به جامعه جهانی وارد شوند، تحریم‌ها را بتوان به آرامی کاهش داد و تضمین های قابل تایید و محکمی داشته باشیم که آنها سلاح هسته‌ای نسازند. هنوز شکاف بزرگی وجود دارد. ممکن است که قادر نباشیم به آن نقطه برسیم. (بیشتر بخوانید)

15:33 خبرگزاری فرانسه: سیاست داخلی آمریکا بر چشم انداز توافق هسته‌ای با ایران سایه انداخته است. دور جدید مذاکرات هسته‌ای با ایران در حالی آغاز شده است که سیاست داخلی آمریکا بر چشم انداز این مذاکرات سایه انداخته است. (بیشتر بخوانید)

15:12 المیادین: ظریف قبل از شروع دیدار سه جانبه با کاترین اشتون، هماهنگ‌کننده گروه 1+5،‌به صورت دو جانبه دیدار و گفتگو کرد.

14:35 اولین دیدار سه جانبه بین وزرای خارجه ایران و آمریکا و هماهنگ کننده گروه 1+5 پایان یافت. مذاکره کنندگان دومین دور گفت و گوهای خود را ساعاتی دیگر شرع خواهند کرد تا بحث پیرامون موارد اختلافی خود که عمدتا بر سر میزان غنی سازی اورانیوم و جدول زمانبندی لغو تحریم ها علیه ایران است ادامه دهند.

12:41 بروجردی: احتمال اینکه خروجی مذاکرات عمان "نوعی توافق" باشد منتفی نیست. رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه اگر توافق حاصل نشود، صورت حساب آن را باید به حساب آمریکا نوشت، گفت: احتمال اینکه خروجی مذاکرات عمان "نوعی توافق" باشد منتفی نیست. (بیشتر بخوانید)

12:33 خبرگزاری عمان: هدف مسقط نزدیک کردن دیدگاه‌های ایران و 1+5 است. میزبانی عمان از مذاکرات هسته ای ایران در چارچوب تلاش این کشور برای نزیک کردن دیدگاه‌های ایران و غرب قرار دارد. (بیشتر بخوانید)

12:27 افخم: اقدام اتحادیه اروپا در تحریم مجدد نهادهای ایرانی خلاف روند مذاکرات و تعهدات طرف مقابل است. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت که در شرایطی که مذاکرات هسته‌ای ادامه دارد و تلاش برای رسیدن به یک توافق قابل قبول از سوی طرف‌های مذاکرات در جریان است، اقدام اتحادیه اروپایی در تحریم مجدد برخی نهادهای ایرانی سؤال برانگیز است. (بیشتر بخوانید)

12:02 مقام ایرانی: ظرفیت غنی‌سازی و جدول زمانی رفع تحریم‌ها محور مذاکرات مسقط است. رویترز به‌نقل از یک مقام ایرانی نزدیک به مذاکرات اعلام کرد که ظرفیت غنی‌سازی و جدول زمانی رفع تحریم‌ها محور مذاکرات مسقط است. (بیشتر بخوانید)

11:57 مقام آمریکایی: دیدار با هدف پیشرفت در مذاکرات برگزار می‌شود. یک مقام آمریکایی درباره مذاکرات امروز مقامات آمریکا، ایران و اتحادیه اروپا در عمان این دیدار را مهم ارزیابی کرد. (بیشتر بخوانید)

11:04 ظریف، اشتون و کری در مسقط دیدار کردند. دیدار سه جانبه وزاری خارجه ایران و آمریکا و نیز نماینده اتحادیه اروپا در مسقط عمان آغاز شد. (بیشتر بخوانید)

09:56 ظریف: مصمم به اخذ نتیجه در مذاکرات هسته‌ای هستیم. وزیر امور خارجه با اشاره به عزم طرفین مذاکرات هسته‌ای ایران برای کسب نتیجه گفت: "میان دیدگاه‌های دو طرف در خصوص حجم برنامه غنی‌سازی و نحوه برداشتن تحریم‌ها هنوز فاصله وجود دارد؛ هرچند در مورد راه‌حل‌های مختلف صحبت کرده‌ایم". (بیشتر بخوانید)

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
triboon
طبیعت
فلای تو دی