کری به قصد جلوگیری از کارشکنی فرانسه در مذاکرات هسته‌ای با فابیوس دیدار کرد

کری به قصد جلوگیری از کارشکنی فرانسه در مذاکرات هسته‌ای با فابیوس دیدار کرد

خبرگزاری تسنیم: سفیر سابق فرانسه در ایران در یادداشتی خاطر نشان کرد دیدار وزیر خارجه آمریکا با همتای فرانسوی‌اش به قصد جلوگیری از کارشکنی فرانسه در مذاکرات هسته‌ای بوده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سفیر سابق فرانسه در ایران طی یادداشتی در پایگاه تحلیلی ـ خبری «لوب‌لاگ»  نوشته جان کری، وزیر خارجه آمریکا چند روز پیش به قصد جلوگیری از کارشکنی فرانسه در مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 با لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه دیدار کرده است.

«فرانسوا نیکولاند» که بین سالهای 1964 تا 2005 سفیر فرانسه در بسیاری از کشورها از جمله ایران بوده است درباره دیدار جان کری با وزیر خارجه فرانسه در روز 5 نوامبر به دلایل این دیدار اشاره کرده است.

آقای «نیکولاند» که قبلاً مسئول امور توسعه فرهنگی و مسائل عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در وزارت خارجه فرانسه بوده درباره دیدار بین وزرای خارجه دو کشور می‌نویسد یکی از دلایل این دیدار مشکل فرانسه با «چارچوبی» بوده که آمریکا برای برآورده کرده نیازهای انرژی ایران به صورت صلح‌آمیز به این کشور ارائه کرده است.

وی در ادامه درباره دلایل این ملاقات می‌نویسد: «در حالی که کری احتمالاً از فابیوس برای تعلیق تحریم‌های اروپا در زمان مقتضی کمک خواسته است هدف اصلی وی از این دیدار تضمین این بوده که فابیوس کج‌خلقی قبلی که تقریباً حوالی همین زمان در سال گذشته نشان داد  را تکرار نکند.»

اشاره آقای نیکولاند به مذاکرات سال گذشته بین ایران و گروه 1+5 قبل از حصول توافق موقت ژنو است که فابیوس اعلام کرد پیش‌نویس توافقنامه مورد مذاکره بین ایران و آمریکا در ژنو مورد قبول فرانسه نیست و باید در آن تجدید نظر شود.

  این دیپلمات کهنه‌کار فرانسوی در ادامه خاظرنشان کرد: «کری این بار ریسک نکرده و فابیوس را در جریان آخرین تحولات جاری بین واشنگتن و تهران قرار داده است.»

آقای نیکولاند نشست کاترین اشتون در 7 نوامبر با مدیران سیاسی کشورهای 1+5 را هم در هم نشستی دانسته که هدف اصلی آن اطمینان از این است که تمامی گروه‌ها و طرف‌ها در جریان رویدادهای مربوط به مذاکرات هسته‌ای قرار بگیرند.

انتهای پیام/م.

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان