نصرالله:مقاومت آماده ورود به"الجلیل" و فراتر از آن است

نصرالله:مقاومت آماده ورود به"الجلیل" و فراتر از آن است

خبرگزاری تسنیم: سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان هرگونه راه حل سیاسی بدون حضور بشار اسد را غیرممکن دانست و گفت: بشار اسد ضامن اجرای هرگونه راه حل سیاسی در سوریه است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، مصاحبه سید حسن نصرالله با شبکه خبری المیادین راس ساعت 21:35 دقیقه به وقت تهران آغاز شد.

"غسان بن جدو" رئیس شبکه المیادین در گفت‌وگو با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان مقدمه ای از آنچه منطقه خاورمیانه با آن روبرو بوده تشریح کرد و نظر حزب الله را در این باره جویا شد که مشروح این مصاحبه در زیر می‌آید:

خط قرمزهای محور مقاومت از زبان سید حسن نصرالله

سید حسن نصرالله اظهار داشت:  در خصوص مسائل حساس و اساسی ما هرگز چشم پوشی نمی‌کنیم و آنچه در سال 2014 روی داد و مواضع حزب الله بیانگر پیام واضح مقاومت است. ما شاید در خصوص برخی نقض قوانین سکوت کنیم اما در قبال برخی دیگر چنین نمی‌کنیم.

دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد: زمانی که رزمندگان مقاومت دستگاه شنودی را در جایی از مرز لبنان کشف می کردند، آن را نابود می کردند‬‎ اما در آخرین مرحله، ما اجازه دادیم افراد در آن منطقه بمانند و کار خود را انجام دهند چرا که کشف دستگاه شنود اسرائیلی که در سال 2014 میلادی صورت گرفت، نقض آشکاری برای حکومت و امنیت لبنان بود‬.

وی افزود: ما به اسرائیل هشدار داده بودیم که چنین نکند‬‎ ما هرگونه نقض حریم لبنان را نقض خط قرمزها می دانیم. حتی همین پروازهای شناسایی روزانه آنها نقض حاکمیت لبنان است‬‎ ‫در برخی از اوقات می بینیم که اسرائیل در پس مرزها و حتی در مزارع شبعا نقض حریم انجام می دهد،‬‎ اقدامات مزدوران و به وجود آوردن دستگاه های شنود، ترور، کشتار و تیراندازی در مرزها همه نقض خط قرمز است‬‎ حتی همین پروازهای شناسایی روزانه آنها نقض حاکمیت لبنان است‬‎ حق مقاومت این است که حتی به پرواز اسرائیلی در فراز لبنان پاسخ دهد‬‎.

سید حسن نصرالله اظهار داشت: حزب الله هم می تواند این کار را انجام دهد اما اینکه آیا این کار را انجام می دهیم یا نه به ما مربوط می شود البته این وظیفه دولت لبنان است که این کار را انجام دهد اما مقاومت این حق را هم دارد که به تجاوزات اسرائیل پاسخ دهد‬‎ ما اعلام می کنیم که هر زمانی در داخل مقاومت به این نتیجه برسیم که باید پاسخ دهیم پاسخ مناسب را خواهیم داد‬‎. ما قاعده ای به این نام که اگر به حریم لبنان تجاوز شود، پاسخ نخواهیم داد را رعایت نخواهیم کرد‬‎.

مقاومت به تمامی تجاوزات پاسخ می‌دهد

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: مقاومت به تجاوزات هوایی، زمینی و دریایی دشمن پاسخ خواهد داد و کسی هم نمی‌تواند به ما اعتراض کند این حق ما است و حق خود را هر وقت بخواهیم اعمال می‌کنیم‬‎ . مقاومت نمی خواهد بگوید در خصوص کدام تجاوز حتما پاسخ خواهد داد‬‎ چرا که در برخی از اوقات دشمن قصد دارد عمدا شما را وارد چالش کند‬‎.ما نه در بخش اول و نه در بخش دوم، خود را ملزم و متعهد به پاسخ نمی‌دانیم مگر خود تشخصیص دهیم‬‎ . زمان و مکان و شیوه پاسخ دادن را ما تعیین می‌کنیم‬‎.

سید حسن نصرالله گفت: ما هیچ شیوه و قاعده مشخصی را برای پاسخ به تجاوزات مد نظر نداریم‬‎. شرایط، زمان و مکان و نحوه تجاوز و شیوه تجاوز تعیین کننده نوع پاسخ ما است‬‎. تصمیم درباره نحوه پاسخ به تجاوزات دشمن، تصمیم لحظه ای نیست، باید از تمام زوایا مورد بررسی قرار گیرد.‬‎از این رو برای چنین کاری، تمام حسابها بررسی می شود.حزب الله با وجود مشغله‌هایی که در داخل و خارج لبنان دارد، ما از همان ابتدا در نظر گرفته‌ایم که اسرائیل و مقابله با آن، جای مشخصی ندارد‬‎.

نصرالله در این گفت‌و‌گو که در قالب برنامه "حوار العام" انجام می شود، خاطر نشان کرد: مشغول بودن ما،‌ در خصوص هر مساله ای که باشد بر آمادگی ما برای مقابله با دشمن یعنی اسرائیل کم نمی‌شود. مثلا زمانی که در مزارع شبعا شرکت کردیم، یک ساعت یا یک ساعت و نیم این عملیات طول کشید.

وی افزود: تاکید می‌کنم مقاومت هیچ ضعف و اشکالی نداشته و ندارد و توانش هم کاهش نیافته و بر  عکس،‌ نیرومندتر هم شده است،‌ بلکه باید بگویم ورود حزب الله به جبهه های دیگر، باعث شده است که سطح توانایی های حزب الله برای مقاومت و نبرد افزایش یابد. این مساله را من تایید می کنم.

نصرالله گفت: شاید در گذشته‌،حزب الله بزرگترین فعالیتی که داشته،‌آزادسازی یک مکان یا دو مکان در برابر اسرائیل بوده است، تا کنون سابقه نداشته بود که حزب الله با توان نظامی خود وارد منطقه ای شود و آن منطقه را به صورت کامل آزاد کند، اما اکنون این سابقه و  این تجربه حاصل شده است.

وی ادامه داد: کسانی که در دانشگاه های جنگی درس خوانده اند به خوبی می دانند، تنها میدان عمل است که باعث کسب تجربه می شود. ورود حزب الله به سوریه و پیروزی هایش در این کشور باعث کسب تجربه شده، از این رو اسرائیل از این تجربه حزب الله می ترسد.

سید حسن نصرالله تصریح کرد: اکنون دشمن اسرائیلی از تجربه ما می ترسد و می داند که حزب الله نه توان نظامی اش را از دست داده و نه قدرت راهبردی خود را از دست  داده است از این رو باید بگوییم اگر اسرائیل غیر از این فکر کند مرتکب حماقت بزرگی شده است.

توان نظامی حزب الله بسیار بیشتر از گذشته است

وی با اشاره به توانمندی مقاومت در حال حاضر افزود: به طور حتم می‌گویم که توان نظامی حزب الله بسیار بیشتر از گذشته است، توان نسبی ما در سال 2014 میلادی بالاتر از سال 2013 بوده و در سال 2015 میلادی حتما انشاءالله از توان ما در سال 2014 بالاتر خواهد بود. توان مقاومت امروز از هر زمان دیگری بیشتر است.البته این به این معنا نیست که هر زمان تلاش نکنیم توانایی های خود را گسترش دهیم از این رو تلاش می کنیم توان و تجربه نظامی خود را از آنچه هست بالاتر ببریم.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: هر توان نظامی را که در ذهن داشته باشید ما آن را در اختیار داریم، مقاومت از هر سلاحی که بتواند توانایی‌اش را بالا ببرد و از لبنان در شرایط بحرانی حمایت کند، برخوردار است. در سال گذشته،‌ لبنان با خطرات جدی روبرو نبوده است، ما نقضی در حریم لبنان در سال گذشته شاهد نبودیم،‌ برخی از نقض هایی که صورت می‌گیرد همچون نقض حریم هوایی یا نقض مرز زمینی یا برخی از نقض های مرزهای دریایی، اینها به صورت نقض روتین و روزانه درآمده است. از این رو می توانیم بگوییم در سال گذشته شاهد نقض بزرگ نظامی نبوده‌ایم.

به گزارش تسنیم، محورهای مهم این مصاحبه به شرح زیر است.

هدف قرار دادن سوریه به مثابه هدف قرار گرفتن کل مقاومت است

سیدحسن نصرالله درباره هرگونه تجاوز به خاک سوریه هشدار داد و گفت: اگر مقاومت بخواهد در قبال اسرائیل عملی را انجام دهد به طور حتم برای این اقدام خود بررسی های لازم را انجام می دهد. حزب الله تمام آن توان لازم را برای مقاومتی که پیروزی به دنبال داشته باشد در اختیار دارد. دشمن اسرائیلی به درستی از توان حزب الله آگاهی دارد از این رو در هر اقدامی بر ضد لبنان، نتایج آن را ارزیابی می کند، هر گونه هدف قرار دادن سوریه به مثابه هدف قرار گرفتن کل مقاومت است.

وی در عین حال از آمادگی مقاومت برای پاسخ به هرگونه تجاوز احتمالی به سوریه خبر داد و تاکید کرد: از این رو حزب الله ممکن است تصمیم به پاسخ به این تجاوزات را در هر لحظه ای بگیرد، ما هرگز متعهد به این نشده ایم که تجاوز به لبنان از سمت ما پاسخی نخواهد داشت، اینکه ما کی از حق خود استفاده کنیم به خود ما مربوط می شود. از این رو اگر به سوریه حمله شود ما در هر زمانی ممکن است وارد عمل شویم. پاسخ به حملات دشمن اسرائیلی بر محور مقاومت تنها حق سوریه نیست، بلکه حق همه محور مقاومت است. در شبعا و قنیطره، اسرائیل به حمایت از گروه های تروریستی برای نقض مرز لبنان اقدام کرد و ما موضع مناسب و پاسخ مناسب را دادیم.‬‎

سید حسن نصرالله افزود: برخی از این مساله حذر می‌کنند که گروه های تروریستی را می خواهند به لبنان بفرستند تا سرویس های  امنیتی لبنان را به خود مشغول کنند. در گذشته معادلاتی را برای اسرائیلی ها بیان کرده بودیم هنوز هم این معادله ها از نظر کمیت و کیفیت به قوه خود باقی است. هشدارهای ما در خصوص احتمال حمله به الجلیل جدی بود و اسرائیل آن را جدی تلقی کرد. ایهود باراک، زمانی به مرز لبنان و مرز فلسطین اشغالی رفت و به نظامیان خود گفت خود را آماده جنگی در این منطقه کنید.

وی گفت: من هم در آن روز به اسرائیلی ها گفته بودم که خود را آماده چنین مقابله ای بکنید. از همان روزی که من آن سخنان را بیان کردم تا امروز، اسرائیلی‌ها، هوشیار هستند و محتاط. در هر جنگی که در آینده رخ دهد، که البته ما به دنبال هیچ جنگی نیستیم، ما به رزمندگان مقاومت، اعلام کرده ایم که آماده باشید و به مقاومت اعلام کردیم که هر زمان از شما بخواهیم باید وارد منطقه الجلیل شوید یا ممکن است به بعد از الجلیل هم بروید.

مقاومت آماده ورود به الجلیل و حتی فراتر از آن است

سیدحسن نصرالله پاسخ مقاومت را فراتر از حد تصور توصیف کرد و گفت : اینکه گفته شود آیا مقاومت به قدرتی تبدیل شده‌است که بتواند وارد الجلیل شود می گویم بله، مقاومت هم اکنون به توانی دست یافته که بتواند وارد الجلیل شود هم اکنون مقاومت با تمام رزمندگانش و  افسران و توانایی های نظامی‌اش آماده هستند وارد الجلیل شوند.

وی با اشاره به اشتباه محاسبات دشمن و اینکه دخالت حزب الله در سوریه توان حزب الله را کاهش داده، گفت: البته فراموش نکنید که من می‌گویم به بعد الجلیل هم می توانیم وارد شویم شاید مقاومت اکنون، در سوریه و در جاهای دیگر درگیر باشد که البته درگیر است. ولی همچنان مساله مهم برای ما،‌ مساله مقابله با دشمن اسرائیلی است. مقاومت در لبنان به صورت شبانه روزی در آماده باش کامل است تا در برابر دشمن اسرائیلی، به پیروزی قاطعی دست یابد و هرگز گمان نکنید که ما درگیر مسائل سوریه شده ایم و جاهای دیگر حضور داریم و توانایی ما غیر متمرکز شده است.

موشک‌های فاتح 110 مدتها است به دست ما رسده است

دبیرکل حزب الله لبنان همچنین به توانمندی موشکی مقاومت اشاره و اعلام کرد: موشک‌های فاتح 110 مدتها است به دست ما رسیده است در سال 2016 هم این موشکها را داشتیم و خبر تازه ای نیست، اینها مسائل قدیمی شده اند، موشکهای فاتح 110 نسبت به موشکهایی که اکنون در اختیار داریم بسیار قدیمی هستند.

وی افزود: آنچه که مقاومت امروز دارد می تواند ما را قادر به مقابله با هر حمله ای در آینده کند. اگر در سوریه، به بخشی از ذخایر ما حمله شود، آنها تنها به بخش ناچیزی از توان مقاومت، صدمه زده‌اند. آنچه اکنون حزب الله در اختیار دارد، به اندازه ای است که حتی اسرائیل هم تصور آن را هم نمی‌تواند بکند.

بله در سوریه به ما حمله شد و به ارتش سوریه هم حمله شد.هر آنچه تا کنون، انجام شده، نمی تواند و نخواهد توانست بر به دست آوردن قدرت از سوی مقاومت تاثیربگذارد.

شخص دستگیر شده هیچ ارتباطی با نیروهای اساسی نظامی مقاومت نداشته است

سید حسن نصرالله در بخش دیگری از این مصاحبه تفصیلی که به مدت سه ساعت به طول انجامید به دستگیری جاسوس در این حزب اشاره کرد و گفت: در خصوص اینکه یک مقام نظامی عالی رتبه حزب الله از سوی صهیونیست ها و آمریکایی ها مزدور بوده، بله، ما این مساله را تایید می کنیم، برخی گفته اند که این شخص،‌مسئول حفاظت از دبیرکل حزب الله بوده، خیر چنین نبوده، یا اینکه گفته می شود او مسئول واحدهای موشکی حزب الله بوده، خیر چنین نبوده، یا اینکه گفته شود وی در ترور "عماد مغنیه" یا فرماندهان دیگر مقاومت هم نقش داشته می گوییم خیر چنین نبوده است، از این رو می گوییم شخص مسئولی که دستگیر شده هیچ ارتباطی با نیروهای اساسی نظامی مقاومت نداشته است. او مسئول یکی از واحدهای کوچک حزب الله بوده است‬‎.

وی با اشاره به اطلاعاتی درباره بازداشت این جاسوس تصریح کرد: او به تنهایی از سوی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیلی به خدمت درآمده بود و هیچ کس با وی همکاری نداشته است.‬‎این مزدور امنیتی، در زمان بازجویی به تمام اطلاعاتی که در اختیار سرویس های جاسوسی اسرائیلی و آمریکایی قرار داده بود اعتراف کرد‬‎ اینکه چنین شخصی وجود داشته برای ارگان بزرگی مانند حزب الله یک مساله طبیعی است اما از نظر ما این مساله غیرطبیعی است و همواره با چنین مواردی مقابله می کنیم‬‎ ما همچون هر نیروی دیگری، شهید می دهیم، اسیر می دهیم، زخمی می دهیم و همچون هر نیروی دیگری در میدان جنگ وارد عمل می شویم‬‎.

دستگاههای اطلاعاتی کشورهای عربی از نزدیک شدن به عناصر حزب الله ناکام ماند

وی در این رابطه از تلاش سرویس‌های اطلاعاتی برخی کشورهای منطقه برای نزدیک شدن به عناصر حزب الله پرده برداشت و تاکید کرد: برخی از مزدوران، همواره در قالبی هستند که هیچ کس تصور نمی کند که آنها مزدور بوده باشند همانگونه که ضعفی در برخی نهادها وجود دارد باید به توان ما هم اعتراف کنند‬‎ اگر نفوذی در بین کادر ما پیدا شود، این یک مساله طبیعی در مبارزه ما به شمار می رود زمانی که این جوان دستگیر شد، همه افراد خانواده این شخص، او را دیگر قبول نداشتند و این مساله از نقاط قوت حزب الله است این شخص پنج ماه پیش دستگیر شد که از ماهها قبل زیر نظر قرار داشت چرا که ما از ابتدا، ما اطلاعات ملموسی از این شخص نداشتیم اما زمانی که اطلاعات به دست آمد برای بازداشت وی اقدام کردیم برخی از سرویس های عربی تلاش هایی برای چنین اقداماتی داشته اند اما تاکنون موفق به انجام هیچ اقدامی نشده اند سعی می کردند به برخی از اعضای حزب الله نزدیک شوند اما هرگز موفقیتی کسب نکردند‬‎.

کشورهای عربی در جنگ 33 روزه اطلاعاتی را به اسرائیل ارائه دادند

به گزارش تسنیم، سید حسن نصرالله افزود: در جنگ 33 روزه سال 2006 برخی از کشورهای عربی، اطلاعاتی را به دست آوردند در خصوص حزب الله و در حین جنگ به اسرائیل تقدیم کردند.‬‎ چرا تعجب می کنید بسیاری از سرویس های اطلاعاتی عربی در خدمت سرویس های جاسوسی اسرائیلی هستند که مساله ای عادی است‬‎. تاکید می کنیم‬‎ این سرویس های اطلاعاتی عربی این اطلاعات را در حین جنگ جولای 2006 به اسرائیل دادند‬‎ بین مخالفان مسلح تروریست سوریه و اسرائیل ارتباط وجود دارد اینکه اسرائیل اعلام می‌کند شماری از مجروحان آنها را درمان می‌کند نشانه چیست، حتی سیستم ارتباط بی سیمی بین آنها وجود دارد‬‎ میزان ارتباط اسرائیل با این گروه‌های مسلح تروریست به اندازه‌ای است که زمانی این گروه‌های تروریست از اسرائیلی‌ها می خواهند که برخی از اماکن حضور نیروهای ارتش سوریه را بمباران کنند تا پس از بمباران، این اماکن را اشغال کنند‬‎.

حزب الله در جولان اشغالی حضور دارد

سید حسن نصرالله گفت: حزب الله در جولان حضور دارد البته به صورت تشکیلاتی، حزب الله در جولان حضور ندارد، حضور آن، مقاومت مردم جولان است، حضور ما فقط در جهت حمایت است. مقاومت فعلی موجود در جولان، مقاومت خود مردم سوریه است. ما حمایت، آموزش یا تهیه برخی امور لازم برای مقاومت سوریه را فراهم می کنیم از این رو، مقاومتی که به نام حزب الله در جولان گفته می شود، صحت ندارد. من فکر نمی کنم، اوضاع ما با اسرائیل در سال 2015 با اوضاع سال 2014 تفاوتی داشته باشد.

اسرائیل در جنگ غزه شکست سختی خورد

دبیرکل حزب الله لبنان ادامه داد: البته ممکن است هر اتفاقی بیفتد و ما نمی توانیم به طور حتم در این باره صحبت کنیم ببینید اسرائیلی ها بعد از سال 2006 و به خصوص بعد از جنگ 2008 غزه و جنگ اخیر غزه‌،معتقدیم آنچه برای اسرائیل در غزه روی داد، شکست فجیعی برای این رژیم بود یک شکست بزرگ و فجیع نظامی بود و مقاومت پیروزی بزرگی را کسب کرد.
ما از ارتشی صحبت می کنیم که مدعی بود از جنگ 2006 درس عبرت گرفته است، اما در غزه شکست خورد. ارتشی که اسرائیل مدعی آن بود در غزه به آن بزرگی که ادعا می کرد، نبود.

اسرائیل آماده جنگ با لبنان و ورود به جنگ جدیدی نیست

سیدحسن نصرالله با اعلام اینکه اسرائیل آمادگی جنگ جدیدی را در منطقه و علیه لبنان ندارد افزود: با توجه به اوضاع مقاومت در لبنان، آیا  اسرائیل می تواند یک پیروزی سریع، قاطع و حتمی را مسجل کند، پاسخ من به آنها قطعا "خیر" خواهد بود.اسرائیل با یک مشکل بزرگی روبرو است از نظر فکری، اندیشه ای و توان نظامی. در هشت سال گذشته، اسرائیل، نشان داد که هیچ توانی ندارد و حتی در جنگ  اخیر غزه، دستاوردی نداشت و نتوانستند موشک های غزه را سرنگون کنند و در نبرد غزه، گردان گولانی شکست فجیعی را  از رزمندگان مقاومت فلسطین دریافت کرد، گولانی پیشقراول ارتش اسرائیل به شمار می رود.شکست ارتش اسرائیل در غزه، به این معناست که اسرائیل آماده جنگ با لبنان نیست.

وی گفت: اسرائیل به این دلیل که نمی تواند و نه اینکه نمی داند، در جنگ آینده با لبنان به پیروزی قاطع نمی رسد وارد جنگ نخواهد شد مگر اینکه احمق باشد، اسرائیل حتی برای انتخابات هم نمی تواند از گزینه جنگ به نفع خود استفاده کند چرا که در تجارب گذشته، این رژیم متوجه شده است شکست در جنگ شکست در انتخابات را مسجل می کند.
آنچه مایه تاسف است این مساله است که در حالی که جهانیان مشغول مسائل دیگری شده اند، اسرائیل توجه خود را به منطقه متمرکز کرده است.

نصرالله تصریح کرد: جنگ‌هایی را با اسرائیل داشته ایم که نه تنها دو موشک به تل آویو اصابت کرد،‌ بلکه موشک ها به شهرک‌های صهیونیست نشین و  دیگر شهرهای فلسطین اشغالی اصابت کرد. من بعید می‌دانم با توجه به اوضاع منطقه و تجربیات گذشته اسرائیل از جنگ‌های قبلی، این رژیم وارد جنگ جدیدی شود.

حماس به محور مقاومت باز می‌گردد
وی در بخش دیگری از این مصاحبه به روابط جنبش حماس با مقاومت و تلاش حماس برای تقویت روابط با تهران اشاره کرد و گفت: از طریق تماس هایی که با رزمندگان مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) و مسئولان ایرانی داشته ام البته بر اساس اطلاعاتی که من دارم، حماس تصمیم گرفته است به محور مقاومت بازگردد و می خواهد روابط خود را از سر بگیرد. ما و حماس محور مقاومت هستیم و ایران حامی محور مقاومت است. می توانم به صراحت مدعی شوم که روابط حماس و ایران بهبود یافته است و این مساله هیچ  ارتباطی به مساله سوریه ندارد.

نصرالله افزود: هنوز ارتباط ها و گفت‌وگوها در حد روابط دوجانبه بوده و هنوز درباره موضع رهبری سوریه در این خصوص، ما به جایی نرسیده ایم. اگر حماس بخواهد روابط خود را با سوریه بهبود بخشد، تصمیم در این باره به رهبری سوریه بازمی‌گردد و تصمیم در این باره کار ساده ای نخواهد بود. اکنون نیز در این باره صحبتی به عمل نیامده است. روابط ما با رزمندگان مقاومت قسام(شاخه نظامی حماس) قطع نشده است،اما این روابط در سال 2013 و 2014 همانند رابطه ما در سال 2011 نیست. در خصوص  دوری که حاصل شد، باید بگویم که ما دور نشدیم بلکه حماس از ما دور شد.

دبیرکل حرب الله تصریح کرد: ما دشمن یک امت داریم نه دشمن فلسطین و آن دشمن، رژیم اسرائیل است. رابطه راهبردی، رابطه ای است که در آن ، مواضع سیاسی، راهبردی، حمایت لجستیکی و حمایت معنوی بین تمام گروه ها وجود داشته باشد و شاید روزی برسد که ما همه گروه ها بر ضد  دشمن واحدی بجنگیم و در عین حال در جبهه های مختلف هم حضور داشته باشیم. ما می خواهیم این رابطه راهبردی را با تمام گروه های مقاومت فلسطین و در راس آنها، حماس و جهاد اسلامی داشته باشیم.

حماس رابطه خود را با ایران بهبود می بخشد

وی با تاکید بر اینکه" آنچه  اکنون در تلاش هستیم تا محقق شود این است که این رابطه بین ما و حماس، متقابل باشد" گفت: آنچه من می دانم و متوجه می شوم، آنچه در ایران برای بهبود این رابطه انجام می  دهیم،  ایجاد رابطه راهبردی با تمام گروه های مقاومت است، من متوجه شده ام که حماس می خواهد این رابطه را بهبود بخشد به خصوص بعد از جنگ اخیر غزه. حماس می خواهد رابطه خود را با ایران ترمیم و بهبود بخشد و این یک تصمیم منطقی پس از جنگ اخیر غزه است.

دبیرکل حزب الله لبنان با اعلام اینکه مقاومت با تمام گروههای فلسطینی رابطه دارد ، تصریح کرد: زمانی که سخنگوی گردان های قسام خطاب به جمهوری اسلامی ایران، تشکری را بیان می کرد، این تشکر به صورت مکتوب بود یعنی دفتر سیاسی حماس از متن آن آگاهی داشت. ما با تمام گروه های مقاومت فلسطین رابطه داریم و من شخصا تلاش خواهم کرد با وجود مشغله هایی که در مدت  اخیر داشته ایم ، روابط خود را با تمام گروه های فلسطینی گسترش دهیم.

نصرالله در این رابطه افزود: البته برخی ممکن است در  این باره، ملاحظاتی داشته باشند، البته منظور من نه سوریه و نه ترکیه است، چرا که همه از توسعه روابط ما خشنود می شوند، منظور من اشخاص و طرف های دیگری است. به عنوان مثال، ممکن است اخوان المسلمین در این باره مواضعی بر ضد حماس در پیش بگیرد و می پرسند چگونه حماس می خواهد روابط خود را با حزب الله بهبود بخشد، از این رو برخی از دوستان حماس ممکن است در این باره نگرانی هایی داشته باشند. همه حزب الله تلاش می کند روابط خود را با تمام گروه های فلسطینی توسعه دهد.

هیچ گروه فلسطینی در نبرد سوریه حضور ندارد

دبیرکل حزب الله لبنان با اعلام اینکه هیچ گروه فلسطینی در جنگ علیه نظام سوریه حضور ندارد، اعلام کرد: ما هرگز به خود اجازه نمی دهیم در خصوص ادامه مسئولیت خالد مشعل در حماس تصمیم گیری کنیم هر آنچه را حماس تصمیم بگیرد برای ما محترم است تا کنون ما هیچ دلیل ملموسی مبنی بر مشارکت گروه های فلسطینی در نبرد بر ضد سوریه یا حزب الله در اختیار نداریم. آنچه در سوریه رخ داد، بله برخی از گروه های جوان فلسطینی که ممکن است به برخی از گروه های مقاومت فلسطینی هم وابستگی داشته باشند سلاح به دست گرفته و جنگیدند، اما زمانی که از گروه های منتسب به آنها سئوال کردیم که موضع شما چیست، گفتند اینها دیگر به مقاومت منتسب نیستند از این رو هیچ گروه فلسطینی تصمیم به مبارزه در داخل خاک سوریه را نگرفته است.

مقاومت لبنان در مبارزه مسلحانه حتی در کناره فتح هم خواهد بود

سیدحسن نصرالله با تاکید بر اینکه مقاومت از همه گروههای فلسطینی بر ضد رژیم اشغالگر حمایت می کند، تصریح کرد: ما با تمام گروه‌ها و شخصیت‌ها و احزاب فلسطینی در ارتباط هستیم حتی با تشکیلات خودگردان فلسطین و سفیر فلسطین در بیروت هم ارتباط داریم. در انتفاضه هم با گردان های شهدای  الاقصی شاخه نظامی فتح روابط لجستیکی و نزدیکی داشتیم. این همان فتحی است که با اسلو و مذاکرات سازش در ارتباط است.
ما در تصمیم لحظه ای فتح برای انجام مذاکره مخالفیم اما زمانی که تصمیم به مبارزه مسلحانه با اسرائیل بگیرند ما با آنها خواهیم بود.

سرنگونی سوریه غیرممکن است

دبیرکل حزب الله که بخش اساسی سخنانش به سوریه و تلاش‌های غرب و برخی از کشورهای منطقه برای براندازی نظام سوریه اختصاص داشت، تصریح کرد:  در خصوص مساله سوریه، اکنون سال 2014 را سپری کرده ایم اکنون همه به این نتیجه رسیده اند که کسی نمی تواند سوریه را سرنگون کند آن گروهی که به دوستان سوریه موسوم هستند و مخالفان مسلح نظام سوریه به این نتیجه رسیده اند که سرنگونی سوریه و  نظام سوریه غیر ممکن است.

وی افزود: دیگر کسی نمی تواند نظام سوریه را سرنگون کند یا بر این کشور سلطه پیدا کند، برخی از همان ابتدا ادعا می کردند در ماه رمضان سال اول یا ماه رمضان سال دوم یا سوم، نظام سقوط می کند، یا برخی مدعی می شوند نماز عید فطر را در مسجد اموی در دمشق اقامه خواهند کرد و  این امر محقق نشد.

نصرالله در این باره تاکید کرد: اکنون واقعیتی در سوریه مسجل شده است که جهانیان نتوانسته اند راه حل نظامی را به سوریه تحمیل کنند، البته در خصوص راه حل سیاسی هم هنوز توافقی حاصل نشده است، برخی موضوع راه حل سیاسی را مشروط به کناره گیری بشار اسد می دانند، این راه حل سیاسی از طرف سوریه پذیرفته نیست. اکنون ما وارد سال 2015 شده ایم،‌مساله سرنگونی نظام سوریه و راه حل نظامی از بین رفته است.

هر راه حل سیاسی بدون مشارکت رهبری این کشور جایی برای بررسی ندارد

دبیرکل حزب الله راه حل سیاسی بدون حضور بشار اسد را غیرممکن دانست و افزود: روند اوضاع نشان می دهد که اوضاع آتی به نحو ذیل خواهد بود : بخش هایی وسیعی از خاک سوریه و شهرهای مهم آن در دست نظام این کشور و بخش دیگر آن در اختیار داعش و بخشی در اختیار جبهه النصره است . در خصوص سوریه هر راه حل سیاسی بدون مشارکت رهبری این کشور جایی برای بررسی ندارد و همگی به این راه حل یقین دارند. نیروهای نظامی سوری که مرتبط با ائتلاف یا عربستان هستند،‌در حال نابودی هستند.

گروه هایی که با ائتلافی که در ترکیه است در حال قبول شکست هستند

نصرالله گفت: اکنون این سئوال را مطرح می کنیم که اگر گروه های سیاسی یا ائتلاف به مسکو رفته اند فرض می کنیم میان رهبری سوریه و تمام گروه های سیاسی مخالف توافق حاصل شود و بین داعش و جبهه النصره توافق حاصل نشود، هیچ فایده ای نخواهد داشت چرا که ماحصل این توافق این خواهد بود که تمام کسانی که به این توافق پایبند بودند نمی توانند به مناطق تحت سلطه داعش یا النصره بروند.

وی افزود: بر فرض محال، اگر در راه حل سیاسی به این نتیجه برسند که برخی از مخالفانی که در خارج از سوریه هستند پست وزارت بگیرند و مخالفانی که در اروپا هستند پست وزارت بگیرند و بخواهند دولت را به صورت مشارکتی اداره کنند، باز هم این توافق سیاسی عملی  نخواهد بود به دلیل داعش و النصره.

وی با تاکید بر اینکه "مساله جبهه النصره و داعش باید به صورت کامل حل و فصل شود و بعد از نابودی این دو گروه تروریستی، می توان درباره راه حل سیاسی صحبت کرد" گفت: اگر در کنفرانس مسکو، توافقی حاصل شود می تواند مقدمه ای باشد بعد از تصمیم کشورهای منطقه به پایان دادن داعش برای رسیدن به یک راه حل سیاسی.

عربستان ضعیف ترین عامل منطقه ای در خصوص مساله سوریه در منطقه است

وی با اشاره به حمایت های مالی و تسلیحاتی از تروریست ها افزود: آنها از جبهه النصره با پول و سلاح و گشودن مرزها و هر وسیله ای دیگر حمایت کرده اند این امر در خصوص داعش و سلفی ها و لائیک ها و دیگران هم صدق می کند. شاهزاده بندر بن سلطان  ابتدا تلاش می کرد تمام جنگجویان را از تمام دنیا جمع کند تا بر ضد بشار اسد بجنگند سعودی ها گمان می کردند نمونه افغانسان را در سوریه پیاده کنند همان طور که ما می دانیم سرویس های اطلاعاتی پاکستان،‌ عربستان و آمریکا و برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس در شکل گیری طالبان در افغانستان و پاکستان سهیم بودند بعد از مدتی همین طالبان برای عربستان و آمریکا و بعد از مدتی برای خود ارتش پاکستان به مشکل تبدیل شدند.

دبیرکل حزب الله با انتقاد از سیاست‌های عربستان سعودی علیه نظام سوریه تصریح کرد: این مساله در خصوص القاعده و عربستان هم صدق می‌کند. عربستان با در پیش گرفتن سیاست جذب تروریست ها از هر جای دنیا به سوریه تلاش می‌کرد از تکرار اشتباه طالبان و القاعده جلوگیری کند اما از پیامدهای آن غافل بودند. از این رو آنچه غرب و عربستان برای آن برنامه ریزی کرده بودند، پیامدهایش به خودشان بازگشت. اکنون باید بگویم که قطر و برخی کشورهای دیگر از ائتلاف ارتش آزاد حمایت کردند که این ائتلاف از کم تاثیرترین گروه‌ها در سوریه است.

ترکیهبا داعش و جبهه النصره در ارتباط است

سیدحسن نصرالله در این مصاحبه به ارتباط ترکیه با گروههای تروریستی داعش و جبهه النصره اشاره کرد و در این زمینه گفت: اولا مرزها باز  است، آیا تصور می کنید که این گروه های تروریستی به صورت قاچاقی وارد سوریه می شوند؟ اگر این تصمیم دولت ترکیه نبود که مرزها باز شود آیا کسی می توانست رفت و آمد کند، ارتش و سرویس اطلاعاتی ترکیه، تروریست ها را از هر نقطه ای در دنیا جمع کرده و از مرز ترکیه وارد سوریه می کند.

وی گفت: ما به عنوان حزب الله وقتی می خواهیم با کسی بجنگیم نمی توانیم سلاح خود را از طریق غنایم جنگی به دست بیاوریم باید کسی که سلاح را در اختیار ما قرار دهد این مساله در خصوص داعش به همین منوال است داعش سلاح خود را چگونه و از طریق چه کسی تامین می کند آیا ممکن است سلاح مورد نیاز داعش از طریق ترکیه به سوریه بدون موافقت دولت ترکیه منتقل شود؟

نصرالله تصریح کرد: آنچه مسلم است بین کشورهای منطقه،‌ رابطه میان ترکیه و داعش یک مساله قطعی است،‌ ایرانی ها، عراقی ها و تمام همسایگان این  اعتقاد را دارند. هر سلاحی که وارد سوریه می شود با اطلاع دولت ترکیه صورت می گیرد. این اقدامات  همه زیر نظر و تحت نظر آمریکایی ها انجام می شود.البته این  امر تا پیش از ورود داعش به موصل صحت دارد. حمایت های ترکیه از داعش یا با حمایت و موافقت آمریکاست یا اغماض و چشم پوشی این کشور صورت می گیرد. نفتی که داعش می فروشد و به عنوان منبع اساسی مالی این گروه به شمار می رود، همه تحویل ترکیه داده می شود.

موضع دولت ترکیه در خصوص نظام سوریه هنوز سرسختانه است‌

وی با اعلام اینکه هنوز هیچ نرمشی در مواضع ترکیه در قبال نظام سوریه دیده نمی‌شود، اعلام کرد: داعش زیر نظر آمریکایی‌ها و رضایت آنها پرورش یافته و توسعه یافته و برخی کشورهای منطقه و حتی فرانسه از آن حمایت می کنند. موضع دولت ترکیه در خصوص نظام سوریه هنوز سرسختانه است‌،اما این امر در خصوص عراق کمی با نرمش همراه بوده است. اما هنوز هیچ نرمشی در خصوص مساله سوریه مشاهده نکرده ایم.
زمانی که اتفاق تصرف موصل و صلاح الدین از سوی داعش در عراق صورت گرفت،‌ما مطمئن بودیم که مساله به داعش منحصر نمی شد بلکه برخی کشورهای عربی و شبکه های ماهواره ای به این امر کمک کردند.

آمریکا نمی‌خواهد داعش را از بین ببرد بلکه در صدد محدود کردن  آن است

دبیرکل حزب الله همچنین از برنامه آمریکایی‌ها برای محدودکردن داعش خبر داد نه نابودی کامل آن و در این زمینه اعلام کرد که آمریکا، داعش را برای تامین منافع خود تشکیل داده است، اما زمانی که همپیمانان آمریکا در معرض خطر داعش قرار گرفتند، این موضع آمریکا کمی تغییر کرد، برخی از مقامات عربی اعلام کرده بودند که تا یک ماه دیگر اگر داعش به روند  اشغالگری های خود ادامه دهد به اروپا خواهد رسید پس از این اظهارنظر مقامات عربی،‌ائتلاف ضد داعش تشکیل شد.آمریکایی ها مدعی هستند که می خواهند با این ائتلاف،‌داعش را نابود کنند اما من به شما می گویم که در زمان فعلی، دو یا سه سال آینده، آمریکا نمی  خواهد داعش را از بین ببرد.

نصرالله تصریح کرد: آنها می خواهند فقط تحرکات داعش را محدود کنند تا به دیگر کشورها نزدیک نشود. برای جلوگیری از رسیدن داعش به بغداد، نیازی به تشکیل ائتلاف نبود.
داعش را به راه انداختند تا شرایط خود را بر منطقه تحمیل کنند. آمریکایی ها از عراقی‌ها چیزی‌هایی می خواهند که اگر مسائل مورد نظرشان را تامین کنند،‌کمک می‌کنند تا در برابر داعش بایستند، نوع و تعداد حملات  هوایی ائتلاف بر ضد داعش تا کنون ناچیز بوده است شمار حملات ائتلاف علیه داعش تا امروز از شمار حملات اسرائیل در جنگ 33 روزه در دو روز نخست آن بیشتر نبوده است.

وی با اشاره به سخنان نخست وزیر عراق که حمله هوایی ائتلاف علیه داعش را کارساز ندانسته بود، گفت: هر از چند گاهی با صدور بیانیه‌ای اعلام می‌کنند که در هفته گذشته، فلان تعداد حمله هوایی را  علیه داعش انجام داده‌اند. چند روز قبل، حیدر العبادی نخست وزیر عراق در قاهره اعتراض خود را اعلام کرد که این حملات ناچیز بوده و تاکنون دستاوردی نداشته است. بخش اعظم سلاح ارتش عراق و نیروهای کُرد کردستان عراق از ایران است، این مساله را نیروها و مقامات عراقی به آمریکایی‌ها اطلاع داده و موجب ناراحتی آنها هم شد.

آمریکایی‌ها خواهان حضور نظامی در عراقند

وی در بخش دیگری از این مصاحبه به اهداف بلندمدت آمریکایی‌ها برای حضور در عراق اشاره کرد و گفت: برخوردی که آمریکایی‌ها تاکنون با داعش داشتند تنها برای محدود کردن آنها بوده است خواسته آمریکایی‌ها از عراق چیست؟ مصونیت نظامیانشان و به دست آوردن پایگاه نظامی در این کشور. آنها  واقعا برای حمایت از پایگاه های خود یا از دولت و نظام عراق در این کشور مستقر نشده اند، آنها از  عراق می خواهند که حضور نظامی داشته باشند.

وی در این زمینه به برخوردهای دوگانه غرب و آمریکا در امر مبارزه با تروریسم اشاره کرد و افزود: در خصوص سوریه،‌ می گویند که ما اجازه می دهیم داعش در سوریه بماند تا فشاری بر ضد نظام این کشور باشد و به جنایت و ویرانگری ادامه دهند تا شرایط مورد دلخواه خود را در مذاکرات سیاسی تحمیل کنند. ترکیه یک عضو راهبردی در پیمان ناتو است، اما اکنون مدعی هستند با مذاکرات طولانی که با ترکیه داشته اند، نتوانسته‌اند در خصوص همکاری ضد داعش به نتیجه‌ای برسند.

وی با اشاره به تحولات داخلی سوریه و نگاه مخالفان به آن گفت: زمانی که شما از دستاوردها صحبت می کنید،‌من می‌گویم پیامدهایی که صحبتهای جان کری و اوباما دارد چه نتایجی به دنبال آن است، آنها زمانی که از راه حل سیاسی حرف می زنند، دیگر به حضور و عدم حضور بشار اسد توجهی ندارند و نبود او دیگر مد نظر آنها نیست. این عمق و واقعیت موضع آمریکا را نشان می دهد، این موضع آنها برای دو ماه اخیر بوده است.

نصرالله افزود: کسانی که شرط نبود بشار اسد را مطرح کرده بودند، مخالفان اگر در درونشان بخواهند به این مساله برسند که آیا بشار اسد اگر باشد با آن موافقت می کنند آنها با مشارکت در دولتی که بشار اسد رهبری آن را به دست بگیرد مخالفتی ندارند. بی شک اگر جامعه جهانی به این نتیجه برسد که بشار اسد در قدرت بماند، آنها بی شک با حضور وی موافقت می کنند و حتی بدون حضورش موافقت نخواهند کرد که نظام شکل بگیرد.

دبیرکل حزب الله  با اعلام اینکه کسانی که نمی خواهند بشار اسد باشد برخی کشورهای منطقه مانند عربستان و ترکیه هستند، تاکید کرد: جامعه جهانی به زودی به این نتیجه خواهد رسید که سوریه تنها با بشار اسد معنا دارد و بدون او به نتیجه نمی رسد. برخی ممکن است از اصلاح قانون اساسی سوریه صحبت کنند یا اینکه برخی مسائل و اصلاحات در دولت شکل بگیرد یا اینکه برخی اختیارات رئیس جمهور به دیگر مقامات تفویض شود، البته برخی اختیارات غیر امنیتی و غیر نظامی، می شود مثلا برخی از اختیارات دولتی را واگذار کند، در این خصوص واقعا می تواند مذاکراتی وجود داشته باشد.

یک کشور عربی خواستار حفظ نظام سوریه اما بدون بشار اسد در قدرت شد

سیدحسن نصرالله از درخواست یکی از کشورهای عربی برای حفظ ساختار نظام سوریه اما بدون حضور اسد در هرم قدرت خبر داد و اعلام کرد: بر اساس اطلاعاتی که شخصا دارم یکی از کشورهایی در منطقه که با سوریه  دشمنی بسیار شدیدی دارد و نمی توانم نام آن کشور را بگویم، اعلام کرده است که حاضر است بشار اسد در سوریه باقی بماند و نظام به همان شکل بماند و ارتش حاضر باشد و بعث هم حاکم باشد، اما شخص بشار  اسد در قدرت نباشد این نشان دهنده خصومت شخصی آنها است.
این مساله می تواند در موضع ترکیه تاثیر بگذارد اما تاثیر زیادی نخواهد داشت. من نمی‌گویم که راه حل سیاسی نزدیک است، اما می گویم که اقداماتی که به عمل آمده، می تواند ما را به راه حل سیاسی نزدیک کند.

شکست کامل طرح های آمریکا در منطقه

به گزارش تسنیم، سید حسن نصرالله در ادامه این مصاحبه عنوان کرد که طرح ها و پروژه های آمریکا در عراق و سوریه و منطقه با شکست روبرو شده است. ما معتقدیم هر راه حلی بدون بشار اسد غیر ممکن است.

وی تصریح کرد: ما معتقدیم که ضامن اجرایی هر توافقی با وجود تمام این قتل‌ها و خونریزی‌ها و کشتارها در سوریه، حضور و بقای شخص بشار  اسد است. چرا دستاوردی که آنها ازطریق جبهه نظامی نتوانسته اند محقق کنند اکنون می خواهند از طریق مذاکرات سیاسی محقق شود.

بشار اسد ضامن اجرایی راه حل سیاسی در سوریه است

دبیرکل حزب الله لبنان با اعلام اینکه گروهک تروریستی داعش جایگاهی ندارد گفت: اینگونه وانمود می کردند که داعش در موصل و صلاح الدین و الانبار جایگاه مردمی دارد، اما رفته رفته همه ما شاهد هستیم که داعش پس از آنکه حتی به اهل سنت هم رحم نکرد و آنها را به قتل رساند، این جایگاه را از دست داده است.

وی افزود: اکنون داعش در سوریه و عراق رسیده است که به جای به دست آوردن دستاورد تنها به دنبال اذیت و آزار مردم است.  بازی استفاده داعش از برگه های قدرتش برای تغییر معادله از بین رفته است

دیدگاه های نصرالله درباره بحرین

دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به تحولات داخلی بحرین گفت: در خصوص بحرین، همان ابتدا تاکید کردیم که اقدامات مردم مسالمت آمیز است، رهبران و شخصیت های سیاسی آنها در زندان های نظام به سر می برند. رابطه من با تمام گروه ها و مردم کشورهای عربی، خوب است و برقرار است.

وی افزود: فعالان بحرینی به ما اعلام کرده اند که آماده هستند با نظام وارد مذاکره شوند و از ما هم در این باره کمک خواسته اند و ما در این باره تلاش کرده ایم.

نصرالله ادامه داد: در خصوص این تلاش ها باید بگویم که سرانجام پاسخی از طریق واسطه هایمان به ما رسید که نظام بحرین حاضر به مذاکره نیست.یعنی پادشاه، ولیعهد و نخست وزیری که 40 سال نخست وزیر است. حاضر به مذاکره نشده اند.  برخی کشورها برای گفت‌وگو در بحرین تلاش کردند، اما به نتیجه ای نرسیدند، چون حکومت رد کرد.

به گزارش تسنیم، دبیرکل حزب الله لبنان در این باره گفت: زمانی که وزیر اطلاعات ایران پیش از انتخابات ، به عربستان رفت مقامات سعودی یعنی ولیعهد مرحومشان شاهزاده نایف اعلام کرد که راه حل موضوع بحرین، این است که مردم به منازل خود بازگردند.زمانی که ایران برای حل این بحران وارد عمل شد و از دولت بحرین خواست به این مشکلات پایان داده شود، اعلام کردند که این اقدامات ایران، دخالت در مسائل داخلی بحرین است.

با انصار الله یمن رابطه میدانی نداریم

سیدحسن نصرالله در این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره یمن و ارتباط این حزب با انصار‌الله گفت: ما هیچ رابطه میدانی با انصارالله در یمن نداریم. رابطه ما رابطه ای است همچون دیگر گروه های مردمی، پیش از حوادث یمن،‌برخی از برادران ما از حزب الله به یمن رفتند و برای انتقال تجربیات در آنجا حضور داشتند، اما از یک سال و نیم تا دو سال قبل دیگر رابطه ای با آنها نداریم. جمهوری اسلامی ایران و حزب الله، با انصارالله در یمن هیچ رابطه میدانی ندارند.

وی افزود: اوضاع در یمن به نحوی پیش رفت که حتی انصارالله پیش بینی رخدادهای کنونی را نداشتند و برای آن برنامه ریزی نداشتند.ابتدا مردم یمن خواسته های انقلابی داشتند وقتی مردم به نتیجه نرسیدند انصارالله هم به آنها پیوستند و همان خواسته ها را تکرار کردند زمانی که به انقلابیون حمله شد، انصارالله هم به سمت صنعا پیش رفتند.آنچه در یمن روی داد، یک تصمیم کاملا داخلی بود و تنها به انصارالله ارتباط داشت.

از طرح ابتکاری مصر برای حل سوریه استقبال می‌کنیم

سیدحسن نصرالله همچنین در پاسخ به سوالی درباره ابتکار مصر درباره حل سیاسی بحران سوریه گفت: این بسیار خوب است که مصر جایگاه سابق خود را در منطقه و تمام جهان عرب داشته باشد.حتی جمهوری اسلامی ایران هم به دنبال این مساله است، یعنی یک کشوری جایگاه بزرگ منطقه ای خود را بازیابد، همه کشورهای دیگر می توانند با کمک هم برای حل مشکلات منطقه ای به دنبال راه حل باشند. در صورتی که امروز مصر ابتکاری برای حل موضوع سوریه ارائه کند، اگر ترکیه راه حلی داشته باشد، عربستان اگر راه حل داشته باشد و  ایران اگر راه حلی داشته باشد از نظر ما مشکل و منعی وجود ندارد.

وی در این باره به موضع ایران در قبال سوریه اشاره و تصریح کرد که ایران به دنبال راه حلی برای بحران سوریه است و این هدفی است که هر قدرت منطقه ای که بخواهند این نقش را ایفا کند، می تواند در آن سهیم باشد.

در حال حاضر با اخوان المسلمین ارتباطی نداریم

نصرالله در پاسخ به سوال "غسان بن جدو" مدیر شبکه المیادین درباره رابطه حزب الله با گروه اخوان المسلمین هم گفت: ما هیچ ارتباطی در حال حاضر با اخوان المسلمین مصر نداریم، ما در آن زمان هم تلاش هایی کردیم برای اینکه رابطه ای با اخوان المسلمین(در زمان مرسی) زمانی که قدرت را در دست داشتند، برقرار کنیم اما به نتیجه ای نرسیدیم.

وی افزود: اخوان المسلمین زمانی که قدرت را در مصر در دست داشتند، رابطه خشکی با ایران داشت.دولت محمد مرسی درهای خود را برای برقراری رابطه با ایران باز نکرد.

پرونده هسته‌ای ایران تنها بهانه ای برای فشار بر این کشور است

دبیرکل حزب الله لبنان در خصوص پرونده هسته ای و فشارهای غرب علیه تهران گفت : ایران تمام تضمین های لازم را مبنی بر مسالمت آمیز بودن برنامه هسته ای خود ارائه کرده است، آنها(غربی ها) می خواهند از این طریق بر ایران مسلط شود، بزرگترین مزیت ایران است که در تصمیم گیری مستقل است، رهبری، رئیس جمهوری و مجلس شورای اسلامی دارد.

وی تاکید کرد: آمریکا و غرب تحمل نمی کنند که در ایران، نظامی باشد که مستقل تصمیم گیری کند. پرونده هسته ای ایران تنها بهانه ای برای فشار بر این کشور است.

نصرالله گفت: خیلی‌ها، بسیاری از مطالب را به پرونده هسته ای ایران نسبت می دهند که این مطالب هیچ ارتباطی به موضوع هسته ای ندارد. بر روی میز مذاکرات گروه پنج به علاوه یک،‌تصمیم ایران واضح و مشخص است، ایران، در میز مذاکرات هسته ای حاضر نیست در خصوص پرونده های دیگر وارد مذاکره شود، پرونده عراق، سوریه، لبنان و فلسطین و دیگر پرونده ها جایی ندارند، ایران به دنبال حق مسلم خود است. من به تمام دوستان و دشمنان اطمینان می دهم در خصوص پرونده هسته ای ایران، هیچ پرونده دیگری بررسی نمی شود.

وی افزود: اوضاع کنونی تبعات ناشی از استقلال هر کشور برای تصمیم گیری در خصوص سرنوشت خود است، ایران برای حفظ وجود و استقلال و تمامیت ارضی خود، هشت سال جنگ تحمیلی را تحمل و در آن ایستادگی کرد. زندگی ایران بر اساس نفت و درآمدهای نفتی نیست. توان و قدرت ایران برای تحمل مشکلات بسیار بالاست.

دبیرکل حزب الله لبنان به جنگ نفتی که برخی کشورهای منطقه علیه ایران و روسیه به راه انداخته‌اند اشاره کرد و گفت : در خصوص جنگ نفتی و کاهش قیمت ها و فشار بر ایران باید بگویم که ایران دچار مشکل نخواهد شد و تمام کشورهایی که در این بازی شرکت کرده اند فرو خواهند پاشید.من عربی هستم که بهترین شناخت را از موضوع ایران دارم.

سردار سلیمانی برادر و دوست عزیز و بزرگوار من است

سید حسن نصرالله در این مصاحبه با تجلیل از شخصیت سردار قاسم سلیمانی از وی به عنوان "برادری عزیز، بزرگوار و دوست" یاد کرد و گفت: حاج سلیمانی فرمانده نیروی قدس است،‌وظیفه آن کمک به جریان های مقاومت در منطقه است و از جمله این گروه های مقاومت، حزب الله است. از این رو، او بهترین و نزدیک ترین رابطه را با ما دارد، نیروی قدس، نوک پیکان جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با پروژه های دشمنان است موصل،صلاح الدین، دیالی سقوط کردند، و حتی بغداد هم نزدیک بود سقوط کند. این مرد(سلیمانی) به اتفاق همرزمانشان وارد عراق شدند و با دولت تماس گرفتند و با دیگر گروه های مقاومت تماس داشتند و فتوای آیت الله سیستانی برای دفاع از عراق صادر شد و نیروهای مردمی خودجوش تشکیل شدند، این اقدامات سریع، باعث شد تا داعش دیگر نتواند پیشروی کند و جلوی داعش ایستادند، ابتدا باید بگویم عراقی ها خود توانستند جلوی داعش را بگیرند اما با کمک برادران ایرانی شان.

وی با اشاره به حمایت های ایران از عراق در نبرد با داعش تصریح کرد: کمک های حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش و حضور و جنگ و برنامه هایشان باعث این پیروزی ها در عراق شده است از این رو ایشان، شخصیت برجسته شدند. ایران نقش فرماندهی، مشورتی و لجستیکی در پیروزی عراقی‌ها بر داعش داشت.

حزب الله خواهان توقف تنش و اختلافات در لبنان است

سید حسن نصرالله در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به گفت‌وگوهای داخلی این حزب با جریان المستقبل گفت: نبیه بری رئیس پارلمان لبنان برای حل مشکلات این کشور تلاش های زیادی انجام داد هدف از مذاکرات و گفتوگوها، رسیدن به راه حلی به منظور تامین امنیت، یکپارچگی و تمامیت ارضی لبنان بوده و تاکنون هر تلاشی که انجام شده در همین راستاست.

وی افزود: من خیلی به گفت‌وگوها با جریان المستقبل در سایه وجود  اراده دو طرف خوش بین هستم. توقف تنش ها و اختلافات از اهداف ما در گفت‌وگوهاست. در دو حمله انتحاری که در منطقه جبل محسن طرابلس رخ داد، بسیاری از مردم کشته و زخمی شدند و این از سوی دو طرف محکوم بود. ما و المستقبل می توانیم در خصوص بسیاری از مسائل گفت‌وگو کنیم تا تنش ها متوقف شود. در خصوص مساله امنیتی باید بگویم که پیشرفت های بسیار زیادی داشته ایم. تروریسم همه را هدف قرار می دهم و مبارزه با آن پرونده ای است که می توانیم در خصوص آن به توافق برسیم.

پرونده رئیس جمهوری آینده لبنان

نصرالله بار دیگر از نامزدی "میشل عون" رئیس جریان آزاد ملی برای ریاست جمهوری حمایت کرد و گفت: اگر در خصوص رئیس جمهوری در آینده با ما صحبت کنند ما به آنها می گوییم ما شخصی به عنوان میشل عون را برای ریاست جمهوری معرفی می کنیم. مسیحیان ممکن است سلیمان فرنجیه را معرفی کنند، آنها با ژنرال عون نزدیکی دارند، اگر در این زمینه توافق حاصل شود ما به آنها اعلام می کنیم بیایید در این خصوص یعنی شخص میشل عون توافق کنید. ما هیچ بحثی در خصوص پرونده ریاست جمهوری نداریم و در این مذاکرات، از طرف ما، ژنرال میشل عون مطرح است.

احتمال دیدار با سعدالحریری وجود دارد

 نصرالله در پاسخ به این سوال که آیا این مذاکرات که میان شما و المستقبل جریان دارد با دیدار شما و سعد حریری به پایان برسد؟ گفت:  بله ممکن است، ما زمانی که برای گفت وگو با المستقبل رفتیم به این توافق رسیدیم که به تفاهم برسیم و حتی ممکن است به یک توافق مکتوب هم دست یابیم.

تندروهای المستقبل و عربستان مخالف گفت وگو با حزب الله

وی با اعلام اینکه در جریان  المستقبل، برخی گروه‌های تندرو هستند که با گفتوگوها میان حزب الله و این جریان مخالف هستند و عربستان از این گروه ها حمایت می کند، در عین حال گفت که سعدالحریری خود خواستار حرکت به این گفت وگوها بوده است. اگر در مذاکرات ما‌،گروه های مسیحی شرکت داشته باشند، حتما در رسیدن به نتیجه برای انتخاب رئیس جمهور لبنان موثر خواهد بود.

مقبولیت مردمی حزب الله

دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به افزایش محبوبیت حزب الله گفت:  در حال حاضر میزان محبوبیت و مقبولیت حزب الله به مراتب بیش از سال 2006 است،‌این را نظرسنجی های‌آمریکایی ها و دفاتر مطالعاتی پژوهشی اعلام کرده اند. در نظرسنجی هایی که آمریکایی ها انجام دادند، مشخص شد که 98 درصد از هواداران ما با حضورمان در سوریه و دفاع از نظام این کشور موافق هستند. از این رو ما اطمینان داریم که هواداران ما همچنان اقدامات ما به ویژه ورود ما به سوریه را تایید می کنند .

وضع ساختاری حزب الله؛ حضور در حزب الله را افتخار خود می دانیم

سیدحسن نصرالله در پایان این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره ساختار این جنبش گفت: ما در حزب الله رهبری نداریم، بلکه دبیرکلی داریم و تصمیمات همه به صورت شورایی و جمعی گرفته می‌شود.
دبیرکل حزب الله حضور در این جنبش را مایه افتخار دانست و تصریح کرد که حضور در حزب الله را افتخار می‌دانم که بتوانم عضوی در مسیر حزب الله باشم.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
triboon
طبیعت